Homeopati - kan det verkligen fungera?

Sv: Homeopati - kan det verkligen fungera?

Jag förstår att homeopati gjorde genomslag när den medicinska konkurrensen bestod av åderlåtning och kräkmedel.

För att vara mer exakt levde dr Hahnemann 1755-1843.

(jag har inte läst hela tråden)
Som jag förstår det så måste vi skilja lite på homeopati och naturmedicin. Homeopatin är som beskrivet utspätt ordentligt. Naturmedicin är ämnen/mediciner som inte är testade ännu eller som i tester inte fått entydiga resultat eller för mycket/allvarliga biverkningar. Med detta menar jag att naturmedicin kan fungera utmärkt! Men det kan oxå ge biverkningar på lång eller kort sikt som vi inte vet om. Alvedon eller snarare paracetamolen kommer ursprungligen från naturmedicinen, den testades och efter flera tester blev den godkänd som ett läkemedel. Med dagens tester har jag hört att den inte skulle bli godkänd, med tanke på biverkningarna.

Ett annat exempel är omega3 som säljs som naturmedicin. Den är inte utspädd och därför vill jag inte kalla den homeopati. Den funkar utmärkt för mig och jag märker enorm skillnad på min hud om jag slutar med den, eller när jag först började ta den. Omega3 finns ju dock helt naturligt i våra livsmedel och jag tror att det är därför den inte kan säljas som läkemedel, trots tester.

Så var skeptisk! Det som inte räknas som läkemedel är oftast bara inte testat och behöver alltså inte vara verkningslöst bara för det, men du har ingen anning vad du kan få för biverkningar av det. Sen får vi inte glömma att hästar och människor inte är samma art. Det som kan vara bra för oss kan vara giftigt eller ge helt andra biverkningar på hästen.

Det är väl så att i homeopati så botar man det onda med det onda i utspädd form.... Det gör även den sk vetenskapliga medicinen bara att ta ett exempel på de som drabbas av ormbett som får serum av just ormgift...

Moderna läkemedel har sitt ursprung i den gamla naturmedicinens spår. Likaväl så kommer salicyl från Älggräs så då kan man väl konstatera att även gräs o örter funkar., Pencillin är från mögelsporerl..Tobak, mm har ju sina effekter...

Seratoninprodukter (medicin för bland bokstavsjukd) är en kombination av mangnesium, b-vitaminer o tryptofan (en aminosyra) Allt detta är då framtaget av naturen och på så vis är väl gränsdragningen om det är humbug eller inte ganska så tydlig tycker jag.

Dessutom så finns nu på förslag i EU (bara att söka på EU-LEx att det inte längre finns ngt som heter Naturläkemedel, eller traditionellt växtbaserade läkemedelsväxter. Allt är klassificerat som läkemedel inom humanmedicin. Om det är för att jättarna vill ha ensamrätt, slippa konkurrens av oss kvacksalvare eller annat kan man ju grubbla på...:devil::devil:

Det är väl så att i homeopati så botar man det onda med det onda i utspädd form.... Det gör även den sk vetenskapliga medicinen bara att ta ett exempel på de som drabbas av ormbett som får serum av just ormgift...
Nja, det finns inget kvar av det onda i homepatmedicin utan det är vattnets minne av de onda som sägs bota. Om nu homeopaten över huvudtaget har en chans att hitta vad som orsakar det onda.

Och nej ormserum innehåller inte ormgift utan antikroppar mot ormgiftet.

Moderna läkemedel har sitt ursprung i den gamla naturmedicinens spår. Likaväl så kommer salicyl från Älggräs så då kan man väl konstatera att även gräs o örter funkar., Pencillin är från mögelsporerl..Tobak, mm har ju sina effekter...

Seratoninprodukter (medicin för bland bokstavsjukd) är en kombination av mangnesium, b-vitaminer o tryptofan (en aminosyra) Allt detta är då framtaget av naturen och på så vis är väl gränsdragningen om det är humbug eller inte ganska så tydlig tycker jag.

Dessutom så finns nu på förslag i EU (bara att söka på EU-LEx att det inte längre finns ngt som heter Naturläkemedel, eller traditionellt växtbaserade läkemedelsväxter. Allt är klassificerat som läkemedel inom humanmedicin. Om det är för att jättarna vill ha ensamrätt, slippa konkurrens av oss kvacksalvare eller annat kan man ju grubbla på...:devil::devil:

Jag som läst farmakologi vet med mig från mina föreläsningar att läkare/forskare hyste en stor respekt för vad naturen gett och hur olika läkemedel har utvecklas från naturen.

Att man väljer idag att syntetiskt tillverka annars naturliga ämnen har mer med dos och effekt att göra. Att man helt enkelt uppnår mer effekt om ämnet är mer koncentrerat. Dessutom vet man ju på så sätt EXAKT hur mycket patienten faktiskt får. Oerhört värdefull information och ovärderlig i modern sjukvård.

Jag har en fråga till dig (för jag antog att du arbetar med någon form av alternativvård).
Hur vågar man som naturläkare/hemoeopat ordinera preparat som skall ha biologisk effekt, utan att veta exakt dess effekt?

Jag hoppas du inte är alternativbehandlare, dina påståenden om medicin lämnar iaf en del övrigt att önska i kunskapsväg....

Visst är det så att skolmedicin, som du kallar det, inte alltid är så effektiv och man kan stolpa upp mängder av statistik och jämföra alternativ- och skolmedicin.

Men, i skolmedicin är man förhindrad att ta till metoder/"läkemedel" som saknar dokumenterat läkande effekt. Det tycker jag känns tryggt. Faktiskt.

Homeopatin och andra alternativa saknar oberoende dokumentation. För hur vet vi att inte homeopatin gör skada?

Att folk upplever sig bli botade, ja men då måste man ju även ifrågasätta om dom en varit sjuka. Vilken diagnos och hur ställdes diagnosen?

Och hur många sk vetenskapliga mediciner är det inte som har kommit ut på marknaden för att där efter bli återkallade pga biverkningar???:angel:

Jag hoppas du inte är alternativbehandlare, dina påståenden om medicin lämnar iaf en del övrigt att önska i kunskapsväg....

Jag är inte "alternativbehandlare" men har vid ett tillfälle testat aromterapi på en häst (annan utövare) och det funkade, en häst testade de homeopati på och de små vita kulorna funka då oxå ;)

Av naturmedicin så kan jag säga att det jag testat av djävulsklo bland annat till en häst och vissa avgiftningar m örter o homeopatmedel eller vad man skall kalla det för funkat bra oxå. Pga en skadad häst så läste jag så mkt jag kunde finna om just djävulsklo. O det ena av naturmedicinspårningen gav det andra... och då hittade jag även att det finns produkter som innehåller magnesium, b-vitaminer och aminosyran tryptofan... SAAR produkter eller vad man kallar de för. Och hur många är det inte som ger magnesium tillskott till sina hästar för att de ska bli lugnare...
När jag hamnade på Enchinacea så klassas det idag som läkemedel enl läkemedelsverket, så även djävulsklo för humanmedicin, samt även glukosamin med många flera...

Det är väl ingen som förnekar att mycket av våra läkemedel kommer från naturen och att det finns många potenta naturmedel, och ingen vad jag vet förnekar att många mineraler är livsviktiga, tråden handlar dock om homepati och om det fungerar.

ett ställe där man kan läsa om både alternativa naturläkemedel och ev forskning samt även skolmedicin...
http://www.ema.europa.eu/docs/en_GB...nity_herbal_monograph/2010/01/WC500059018.pdf

What are the side-effects of Equioxx?

The side effects of Equioxx are typical for those seen with other medicines in this class (NSAIDs) such as oral lesions (tissue damage) in the mouth of horses, soft faeces/diarrhoea or lethargy (unresponsiveness). These reactions are generally temporary and reversible when the treatment is stopped. Equioxx must not be administered with corticosteroids or other NSAIDs. Care should also be taken when used with medicines which have an effect on the kidney such as diuretics.

Här ser man ex samma typ av symptom för Equioxx o Djävulsklo...
Har själv inte använt Equioxx så jag skall inte uttala mig om den egentligen - varken bu eller bä men Fenylbuta har vi testat o Metacam, och kortisonsprutor i led. Det som jag tyckte hjälpte bäst var alltså alternativmedicin och akupunktur. Men helt klart är det olika för alla...Och man kan hitta mkt via google.se så klart!
Homeopati skulle jag gärna vilja läsa mer om när tid ges, inte för att utöva men för att förstå tänket - tidigare var jag helt emot o tyckte det var humbug, men man kan ju alltid ändra sig =)

Det är milsvid skillnad på örtmedicin och homeopati, vilket man måste ha koll på i diskussionen. Ingen här förnekar att vissa naturläkemedel har god effekt, men homepoatiska utspädningar är inget annat än sockerpiller eller vatten!

Homeopati skulle jag gärna vilja läsa mer om när tid ges, inte för att utöva men för att förstå tänket

Då gäller det att tänka tvärtemot och bak och fram. De ämnen som gör en frisk människa sjuk gör en sjuk människa frisk, och ju mer man spär ut medicinen ju starkare blir den.

Man blir pigg av kaffe, alltså bör en kopp kaffe utspädd i en vattenmassa motsvarande Atlanten vara ett bra sömnmedel. Utblandad i Stilla Havet har du ett hyfsat narkosmedel. (Eller är det tvärtom? Får man homeopatiskt amfetamim på det här viset?)

Fast egentligen späs medlen ut ännu mera...Att det inte finns en enda molekyl kvar i det färdiga preparatet var inget problem för Hahnemann eftersom man inte kände till molekyler på hans tid. ;)

Senast ändrad:

Och hur många sk vetenskapliga mediciner är det inte som har kommit ut på marknaden för att där efter bli återkallade pga biverkningar???:angel:

Ja, och medicinerna kunde dras tillbaka för att det finns dokumentation.

KL
Jag vet verkligen för lite om homeopati för ens ha en åsikt om. Det som hittills skrivits i tråden om att homeopatpreprataten är så pass utspädda och att de dessutom ska tillverkas enligt någon form av rit. Iofs, är det en bild även jag har men som jag fått via media och/eller andra kritiska människor. Men det hade varit mycket lättare för en så'n som mig att få insikt i vad preparaten innehåller samt ha möjlighet att läsa om studier som gjorts, OM det nu fanns dokumentation.

Och vad preparaten innehåller, vanligen droppe vatten på en rund liten sockerkula.

Verkar vara en bok i min smak.

Alternativmedicin har en slags "underdog"-mentalitet, som jag tror kan göra mer skada för dom själva. Att man tror för mycket på sin tes att man stänger ute oberoende ibland självklara fakta. Minns att det var någon alternativvårdare som behandlat en cancerpatient med vitkål!!!! och då är det liksom inte så oskyldigt längre.

Att desperata människor tyr sig till alternativmedicin är inte förvånande, men att livnära sig på desperata människor.... Det är förvånande.

Nja, det finns inget kvar av det onda i homepatmedicin utan det är vattnets minne av de onda som sägs bota. Om nu homeopaten över huvudtaget har en chans att hitta vad som orsakar det onda.

Och nej ormserum innehåller inte ormgift utan antikroppar mot ormgiftet.

Hämtat fr Wikipedia, .....:grin:

Grundidén för homeopatin är att ett ämne som kan skapa vissa symptom hos en frisk individ kan bota samma symptom hos en sjuk individ, något som brukar kallas lika botar lika "similia similibus curentur” (ont skall med ont fördrivas).
Och när det gäller ormserumet...
Serum, eller antiserum, är även benämningen på blodserum innehållande antikroppar mot ett specifikt ämne. Detta kan ges som antidot (motgift) mot tex. ormbett och serumet med dessa antikroppar framställs med hjälp av ormartens eget gift.

Senast ändrad:

Läs noggrannare och spar på smirkandet. Wikipediacitatet bekräftar precis det Lobelia skriver; serum INNEHÅLLER inget ormgift, däremot framställs det med hjälp av gift från den aktuella ormen. Ofta genom att hästar injiceras med ormgift och sedan tappas på blod, som innehåller de antikroppar som serum tillverkas av. Detta kan innebära problem om en ormbiten person är allergisk mot hästar.

Grundprincipen för serum är alltså exakt motsatt den för homeopati - serum(antikroppar) är motsatsen till ormgift, även om giftet i sig har en del i framställningen av serumet.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka