Homeopati - kan det verkligen fungera?

Sv: Homeopati - kan det verkligen fungera?

Haha:D, den var kul.

Har för mig att i alla fall tibetansk medicin delar upp sin sjukvård i just akuta fall, typ gallsten, och då går man till vanlig doktor, andra åkommor traditionell tibetansk ört m.m. medicin.

Frågan är om någon som tror på homeopati även tror att det botar gallstensanfall. Någon?

Jag kan ha fel men är det inte grundfundamentet med all alternativmedicin att verka förebyggande. Dvs. är man som hängiven användare av tex. homeopati inte FÅR gallsten.

Har i alla fall hört detta antydas när det gäller ört/naturmedicin. Att man ÄR kärnfriskt, för att man använder rätt örter, äter rätt och och gör rätt. Blir man allvarligt sjuk, ja då har man inte levt tillräckligt hälsosamt.

Jag vet inte, jag är kanske fördomsful. Men jag kan inte hjälpa att jag i olika sammanhang snappat upp denna attityd.

En lite lustig sak är att t.o.m homopaterna själva är överens om att dom bara kan hjälpa till med mindre åkommor. När det gäller riktiga sjukdomar eller skador så bangar dom med sina råd och rön och vill att man uppsöker traditionell medicin. Jag har aldrig hört någon skrika efter en homeopat vid ett gallstensanfall tex.

Det var ju lite lustigt att du nämnde just gallstens anfall, jag har en granne efter vägen som är homeopat och behandlade sig själv för just gallsten. Han togs iofs in med ambulans, frugan hans ringde efter en sådan plingeling taxi. Men iom att det enda som skrevs ut var Diklofenac och sedan skickades han hem, så behandlade han sig med homeoptiska preparat. Så kanske borde jag inte hålla med dig.:p

Då hade han bara ett litet anfall. Stora får man morfin mot och sen operation när man börjat gulna.

Då hade han bara ett litet anfall. Stora får man morfin mot och sen operation när man börjat gulna.

Jo så är det ju, men å andra sidan så är ju de allra flesta små anfall för även jag har haft ett par även om det är några år sedan nu. Jag har ju sedan dess undvikit den mattyp som orsakade anfallet.

Homeopatpreparat är fortfarande så utspädda att inte en molekyl av det urspringliga verksamma ämnet är kvar. Det finns destillerat vatten att köpa i närmsta matvaruaffär - samma sak till ett betydligt billigare pris.

Det finns många anledningar till att människor känner sig hjälpta av homeopati - själva preparaten gör inte ett dugg.

Jag har ingen åsikt om detta faktiskt, men har provat på min häst. För många år sedan fick hon erlichea, pga att veterinärerna tabbade sig så ville man inte ge injektioner utan valde att låta hästen få självläka. Man han en prognostid på ca 6-8 månader innan det skulle vara klart, och detta hände i majmånad. Jag valde då att prova på homeopatica till hästen, kvittade ju sas.

Under vägens gång fick hon allsköns infektioner, och som pricken över iet även lunginflammation som behandlades med Hippotrim.:grin:

Nåväl hon fick knapra piller i en månad, i augusti friskförklarades hon av först en veterinär som var tvungen att kalla på sin kollega som också undersökte henne och kollade blodproverna. Även han friskförklarade hästen att sättas igång igen. De var mycket förvånade över att hästen hade blivit frisk så snabbt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka