Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hämtat fr Wikipedia, .....
Grundidén för homeopatin är att ett ämne som kan skapa vissa symptom hos en frisk individ kan bota samma symptom hos en sjuk individ, något som brukar kallas lika botar lika "similia similibus curentur” (ont skall med ont fördrivas).
Och när det gäller ormserumet...
Serum, eller antiserum, är även benämningen på blodserum innehållande antikroppar mot ett specifikt ämne. Detta kan ges som antidot (motgift) mot tex. ormbett och serumet med dessa antikroppar framställs med hjälp av ormartens eget gift.
En annan kompis går regelbundet till homeopat och får ngn typ av "medicin" som faktiskt hjälper.
Denna personen har tidigare gått till den vanliga sjukvården och fått lite piller osv men det har inte hjälpt.
Men dessa humbum piller fungerar så då är det bra tycker jag
Så det kan säkert fungera för vissa men inte för alla...
Jag tor du inte riktigt förstod texten du markerade... Serum framställs så att man injicerar giftet i (vanligen) en häst i små doser under en lägre tid så att hästen bilda antikroppar mot giftet. Dessa antikroppar används sedan som motgift (serum).Serum, eller antiserum, är även benämningen på blodserum innehållande antikroppar mot ett specifikt ämne. Detta kan ges som antidot (motgift) mot tex. ormbett och serumet med dessa antikroppar framställs med hjälp av ormartens eget gift.
I somras var det ett antal forskare och läkare som skulle begå kollektivt självmord genom att homeopatiskt ta en dödlig dos sömnmedel.Har för mig att det var under Almedalsveckan.
Behöver jag tillägga att de lever i bästa välmående fortfarande
Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
Bara en liten reflektion. Inte för att du behöver "outa" din kompis, men kan det bero på vilken typ av sjukdom man söker för?
Jag har tidigare ställt mig frågande till hur homeopater ställer diagnos och om patienten själv berättar... Vissa sjukdomar anses ju inom sjukvården vara psykosomatiska och inom den kategorin kanske homeopater vinner viss framgång.
Så det kanske kan fungera, men man måste ju samtidigt tro på det för att det ska fungera och det gäller ju även vanliga mediciner med.
Jadu han har haft problem främst med magen.
Det jag menar är att det kanske behövs en diagnos och kliniska fynd, efter behandling, som stöder patientens tillfrisknande. Vissa sjukdomar går i skov, och har man då varit och fått ett preparat hos en alternativbehandlare och sedan mår bättre, jag det klart att man drar slutsaten satt det var pga. av preparatet.
Jadu.. Jag är skeptisk..
En bekant ger ngt homeopat medel till sin häst och har gjort det i flera år men vettefan om det verkligen är ngn skillnad.