Homeopati - kan det verkligen fungera?

Sv: Homeopati - kan det verkligen fungera?

Jo precis, ormserum är raka motsatsen både i det att man anväder antikroppar mot giftet och absolut inget gift pluss att man anväder en real mängd som aktiv substans till skillnad mot homeopatins till oigenkännlighet utspädda.

Är du säker på att det inte var 5-hydroxytryptofan som serotonin-medlen innehöll? Hydroxytryptofan är nämligen en precursor för serotonin.

Är det helt klart bara tryptofan så är det väl inget märkligt med att man ger det- tryptofan är en aminosyra vi inte kan tillverka själva utan måste tillföra kroppen. Nedbrytning av tryptofan ger, enkelt förklarat, serotonin. Det är inget alternativt med det, eller?

Senast ändrad:

Jadu.. Jag är skeptisk..

En bekant ger ngt homeopat medel till sin häst och har gjort det i flera år men vettefan om det verkligen är ngn skillnad.
Känns inte så..

En annan kompis går regelbundet till homeopat och får ngn typ av "medicin" som faktiskt hjälper.
Denna personen har tidigare gått till den vanliga sjukvården och fått lite piller osv men det har inte hjälpt.
Men dessa humbum piller fungerar så då är det bra tycker jag :)

Så det kan säkert fungera för vissa men inte för alla...

Hämtat fr Wikipedia, .....:grin:

Grundidén för homeopatin är att ett ämne som kan skapa vissa symptom hos en frisk individ kan bota samma symptom hos en sjuk individ, något som brukar kallas lika botar lika "similia similibus curentur” (ont skall med ont fördrivas).
Och när det gäller ormserumet...
Serum, eller antiserum, är även benämningen på blodserum innehållande antikroppar mot ett specifikt ämne. Detta kan ges som antidot (motgift) mot tex. ormbett och serumet med dessa antikroppar framställs med hjälp av ormartens eget gift.

Ont ska med ont fördrivas... Vad är ett vaccin då? Vissa vaccin innehåller låga doser av det man vaccinerar för. (Inte alla. Det finns olika typer av vaccin).

En antikropp skapas i "närvaro" av patogener (ex. ormgift) men blir på INTET sätt lik patogenen i fråga. En antikropp saknar helt "det sjuka" från patogenen. Den har inte de strukturella eller funktionella delar så att det "sjuka" skulle överföras.

En antikropp skapas av en viss immuncell, för att känna igen, binda till och signalerar till andra immunceller att oskadliggöra det patogena.

Senast ändrad:

En annan kompis går regelbundet till homeopat och får ngn typ av "medicin" som faktiskt hjälper.
Denna personen har tidigare gått till den vanliga sjukvården och fått lite piller osv men det har inte hjälpt.
Men dessa humbum piller fungerar så då är det bra tycker jag :)

Så det kan säkert fungera för vissa men inte för alla...

Bara en liten reflektion. Inte för att du behöver "outa" din kompis, men kan det bero på vilken typ av sjukdom man söker för?

Jag har tidigare ställt mig frågande till hur homeopater ställer diagnos och om patienten själv berättar... Vissa sjukdomar anses ju inom sjukvården vara psykosomatiska och inom den kategorin kanske homeopater vinner viss framgång.

Serum, eller antiserum, är även benämningen på blodserum innehållande antikroppar mot ett specifikt ämne. Detta kan ges som antidot (motgift) mot tex. ormbett och serumet med dessa antikroppar framställs med hjälp av ormartens eget gift.
Jag tor du inte riktigt förstod texten du markerade... Serum framställs så att man injicerar giftet i (vanligen) en häst i små doser under en lägre tid så att hästen bilda antikroppar mot giftet. Dessa antikroppar används sedan som motgift (serum).

Fråga mig inte hur, men de gånger jag testat har det faktiskt fungerat! I ett fall fungerade det dessutom där veterinärerna inte kunde lösa problemet!

Det är intressant att folk och fä faktiskt blir hjälpta, eller tycker sig bli hjälpta, av homeopatiska medel. Det är ju helt klart att det inte är medlet i fråga, eftersom:
s640x480.jpg

Placebo? Självsuggestion? Att mycket läker ut av sig själv om man väntar tillräckligt länge?

I somras var det ett antal forskare och läkare som skulle begå kollektivt självmord genom att homeopatiskt ta en dödlig dos sömnmedel.Har för mig att det var under Almedalsveckan.
Behöver jag tillägga att de lever i bästa välmående fortfarande:rofl:

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Finns det ens homeopatiskt sömnmedel :confused:
I don't think so.....

Nej men det finns ett medel som ska göra att man lugnar ner sig, genom det så brukar man ju somna. Det märkliga var ju att en försöksperson Christer Fugelsand faktiskt blev riktigt rökig, han sluddrade och stod i efter att ha överdoserat rejält. Så man får anta att han blev rökig på vattnet.;):D

Bara en liten reflektion. Inte för att du behöver "outa" din kompis, men kan det bero på vilken typ av sjukdom man söker för?

Jag har tidigare ställt mig frågande till hur homeopater ställer diagnos och om patienten själv berättar... Vissa sjukdomar anses ju inom sjukvården vara psykosomatiska och inom den kategorin kanske homeopater vinner viss framgång.

Jadu han har haft problem främst med magen.
Dokumenterade problem hos vanlig sjukvård så att han har problem med den tvivlar jag inte det minsta på.
Han har som sagt provat flera olika mediciner som doktorn tyckt att de ska prova utan speciellt stora reslutat och därmed provat andra medel för att försöka få hjälp med problemet och denna homeopat har visst lyckats.

Så det kanske kan fungera, men man måste ju samtidigt tro på det för att det ska fungera och det gäller ju även vanliga mediciner med.
De fungerar mkt bättre om man tror att det gör det så man kan nog lura sig själv ganska mkt...

Jag gick till en homeopat för ett antal år sedan för jag ville ha hjälp med min hy. Jag fick droppar som skulle tas i visst antal och ett par gånger per dag. Inget hände. Hon var som ett frågetecken, men beslöt att prova någon annan sort. Samma sak. Inget hände. Hon förstod ingenting, för reaktion brukar alla få av preparaten menade hon, även om det inte alltid var den reaktion man ville ha, men på mig hände absolut ingenting. Hon provade ett tredje preparat och ja... inget hände då heller. Hon sa då att hon inte kunde hjälpa mig och att hon inte förstod varför jag inte reagerade alls. Så för mig var homeopatin ingen höjdare. Men det kan ju förhoppningsvis funka bättre för andra. Det kanske är individuellt?

Så det kanske kan fungera, men man måste ju samtidigt tro på det för att det ska fungera och det gäller ju även vanliga mediciner med.

Gör det? Är det därför en del nyopererade patienter är så svåra att smärtstilla, de tror inte att opioiderna de får fungerar? Tur att de trodde på preparaten de fick i ryggbedövningen, i alla fall. ;)

Om skolmedicinska preparat inte fungerar kan det bero på fel dos, eller fel diagnos, eller ett antal andra, fysiska faktorer. Bristande tro hör inte dit.

Jadu han har haft problem främst med magen.

Magproblem kan vara enormt mycket. Gemensamt för många anledningar är att psyket spelar en stor roll i måendet. Det betyder inte att man är inbillningssjuk!

Hakar på lite där. Att jag tjatar om diagnos och kliniska fynd handlar ju inte bara om placebo-effekten. Placebo är nog så komplicerat.

Det jag menar är att det kanske behövs en diagnos och kliniska fynd, efter behandling, som stöder patientens tillfrisknande. Vissa sjukdomar går i skov, och har man då varit och fått ett preparat hos en alternativbehandlare och sedan mår bättre, jag det klart att man drar slutsaten satt det var pga. av preparatet.

Att lyssna på en persons upplevelser om hur man mår kan vara vanskligt att ha som grund och är det på det homeopater bygger sin verksamhet blir jag ännu mer skeptiskt. En cancerpatient kan ju MÅ ganska bra innan cancern upptäcks, men cancerdiagnosen skulle likväl upptäckas vid adekvat provtagning.

Det jag menar är att det kanske behövs en diagnos och kliniska fynd, efter behandling, som stöder patientens tillfrisknande. Vissa sjukdomar går i skov, och har man då varit och fått ett preparat hos en alternativbehandlare och sedan mår bättre, jag det klart att man drar slutsaten satt det var pga. av preparatet.

Gör man det lurar man sig själv, givetvis är det en rimlig slutsats för individen men inte vid en undersökning ett visst preparat fungerar. Vill man visa att det fungerar så måste resultatet vara bättre än ingen behandling alls och även blindtest med "sockerpiller". Får man inte bättre effekt än placeboeffekten kan man inte säga att en behandling är verksam.

Javisst. Jag håller med.

Men jag undrade mer om människors egna omdöme faktiskt är något att ta fasta på med anledning av placebo och sjukdomars olika faser.

Till viss del har ju då homeopater uppfyllt sitt syfte om patienterna mår bättre och kontentan blir något positivt och då är verksamheten mer försvarbar.

Jadu.. Jag är skeptisk..

En bekant ger ngt homeopat medel till sin häst och har gjort det i flera år men vettefan om det verkligen är ngn skillnad.

Det kan man ju omöjligt för dagen ta del av resultatet om den inte hade behandlats med homeopati. Den kunde ju faktiskt vara sämmre,, faktiskt t.o.m. bättre eller helt oförändrad.

Detta fenomen har ju t.o.m. inträffat inom vanlig humanvård..

Vi får aldrig glömma att spykisk ohälsa leder till fysiska sjukdomsförlopp.

Allt handlar om rätt diagnos,, och individuell behandling.

Många ggr leder rätt diagnos till att som ngn nämde t.o.m. sockerpiller är läkande.

litet KL

För den som är intresserad av homeopatins, och även flera andra alternativbehandlingars effekt och placebo finns en fantastisk bok
"Salvekvick och kvacksalveri".

Rekommenderas till den som verkligen vill få placebo bevisat vetenskapligt.
Martin Ingvar och flera andra diskuterade även detta på ett forum på tv för ett par år sedan.

Slutklämmen blir väl, saliga är de som tror;)

En lite lustig sak är att t.o.m homopaterna själva är överens om att dom bara kan hjälpa till med mindre åkommor. När det gäller riktiga sjukdomar eller skador så bangar dom med sina råd och rön och vill att man uppsöker traditionell medicin. Jag har aldrig hört någon skrika efter en homeopat vid ett gallstensanfall tex.

Haha:D, den var kul.

Har för mig att i alla fall tibetansk medicin delar upp sin sjukvård i just akuta fall, typ gallsten, och då går man till vanlig doktor, andra åkommor traditionell tibetansk ört m.m. medicin.

Frågan är om någon som tror på homeopati även tror att det botar gallstensanfall. Någon?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka