Sv: Hölösningar i hagen?
Jag undrar om mina hästar har väldigt dåligt bordskick för ingen utav de lösningar jag har provat har funkat.
Fröken Glupsk tar helt sonika en jättetugga, så mycket som möjligt i munnen och slänger iväg det så långt det går, ibland hamnar det uppe på hennes alltför breda rumpa, ibland på någon av de andra och till slut givetvis på marken
Tre, fyra gånger tills det mesta det är väl utskakat på backen
Herr Sprattelfjant använder sina långa aktiva framben till att sparka på baljan/lådan eller vad nu höet ligger i, funkar inte det ja då kliver han upp i vad nu än höet ligger i och fortsätter att sparka/krafsa tills det är tillfredsställande utspritt/nedtrampat i backen
Så diverse nät och galler samt större foderhäckar går helt enkelt bort även om det kanske hade funkat. Dock så ville jag också ha så att hästarna står torrt då det blir väldigt upptrampat om det är en blöt höst eller/och vår ... vilket brukar vara fallet varje år. Och det som kommer in i ena änden har en tendens att komma ut i andra änden vilket gör det än mer ohygieniskt.
Då jag har en ligghall och helst vill ha hästarna ute så mycket som möjligt men absolut inte vill se dom stå och pilla i leran efter hö så beslutade jag mig för en rejäl lösning. Utanför ligghallen, som ligger i samma byggnad som stallet, byggde jag ett rejält tak och under detta har jag grävt ut och lagt grus. Höet serveras direkt på gruset som är packat, intill väggen. Och ja lite sprider de fortfarande ut höet men väggen hindrar effektivt höet från att fara all världens väg samtidigt som det är lätt att hålla rent. Det underlättar också fodringen då jag lät ta upp en igenspikad dörr och inte behöver gå speciellt många meter för att servera maten. Samt att de alltid kan stå torrt på fast underlag men fortfarande är ute
Det kostade en del både pengar, tid och svett men ack så mycket enklare den här vintern har varit, både fodringsmässigt och städmässigt och så mycket mer de har varit ute och så mycket mindre höspill det blev. Helt klart tycker jag det var värt de pengarna