Höjd svans = bra jobb?

M

MataHari

En liten undran. Hur kommer det sig att många hästar lyfter svansen när man jobbar dem? Det ser ju onekligen lite tjusigt ut men vad innebär det? Att de jobbar bra med baken? Eller att de har sänkt ryggen och lyfter upp rumpan och tappar benen? Kankse nybörjarfråga, men jag skulle gärna vilja veta!

Sv: Höjd svans = bra jobb?

min häst gör det när han e spänd:D

Jag har lärt mig att när hästen lyfter på svansen så slappnar den av i ryggen. Men jag vet inte hur pass allmänt sant det är:angel:

peter eriksson sa det att man kan titta på svansen för att se hur pass varma hästarna är i kroppen. om det stämmer vet jag inte, men min häst höjer svansen i slutet av passet när han är varm i kroppen och slappnar av.

Jag har också hört att när hästen är varm i ryggen/kroppen så höjer dom på svansen. Och jag tycker det stämmer jätte bra, för när det är kallt ligger den alldeles slickad efter rumpan.

min ena häst har svansen i "vädret" jämt, fast hon jobbar väldigt bra med ryggen, min andra häst "kniper" ofta med rumpan "naturligt", men brukar ha den minimini upplyft (syns knappt då han har så tjock svans ;) ) när man rider.

När hästarna är uppvärmda och avslappnade lyfter de på svansen, det är vad jag har lärt mig. Men sedan finns det ju undantag. Varmblodstravarna i vårat stall sticker svansen rätt upp (ungefär som en arab) när det springer och leker i hagen. Jag tror det beror lite hur de lyfter svansen vad det signalerar.

En lätt lyft svans innebär att hästen är avspänd i hela överlingen, från nacken till svansroten.

Om hästen däremot kniper med svansen eller lyfter den uppåt så finns det en anspänning. I princip ska alltså svansroten kunna ses som en mjukt rundad förlängning av ryggraden som varken är vinklad nedåt (knipt) eller uppåt (showigt/spänt), utan bara bärs luftigt utan ansträngning.

En häst som springer med upplyft svans är alltså troligtvis lite spänd, och det är ju inget att eftersträva när man rider.

Sedan finns det såklart avvikelser och alla hästar kan ju vara byggda olika.

Ett gammalt talesätt säger att "som svansen bärs, bärs ryggen"
Svanskotorna är ju sluttampen på hela överlinjen, ryggkotorna, ländkotorna, osv ut i svanskotorna. Man menar att när ryggen kommer upp och arbetar kommer även svansen upp eftersom de hänger ihop.

Hmm, då borde min häst ju har höjd rygg och jobbar bra, eftersom han lyfter alltid lite på svansen i slutet. Men jag har hört här, ifrån många bukemänniskor att min häst inte alls jobbar med baken o ryggen :-(.

Jag är inte så duktig på att se det, så jag kan varken säga buh eller bäh

Min hästlyfter bara lite på svansen som pinky skrev så ser det lite ut som en mjuk rundad förlängning av ryggraden. Så han har den så när han är "nöjd" om man ska säga, o det gör han hela tiden man rider så han gör det inte bara tex. när man skrittar av eller så. Så ser det juh lite snyggt ut när han går i fin form ut osså ^^

Jag har en arab, hon lyfter svansen alltid :p

En lätt lyft svans innebär att hästen är avspänd i hela överlingen, från nacken till svansroten.

Om hästen däremot kniper med svansen eller lyfter den uppåt så finns det en anspänning. I princip ska alltså svansroten kunna ses som en mjukt rundad förlängning av ryggraden som varken är vinklad nedåt (knipt) eller uppåt (showigt/spänt), utan bara bärs luftigt utan ansträngning.

En häst som springer med upplyft svans är alltså troligtvis lite spänd, och det är ju inget att eftersträva när man rider.

Sedan finns det såklart avvikelser och alla hästar kan ju vara byggda olika.

Mycket bra förklarat!! Håller helt med men hade nog inte kunnat förklarat så här bra.. :D :bow:

Okej, låter ungefär som jag trodde det var. Att det är skillnad på "jobbhöjning" och "nu-ska-jag-showa-i-hagen-höjning" är ju klart!

Låter som ett bra resonemang alla har haft här.
Jag har också hört att hur mycket de lyfter beror väl på hur lång svansrot de har.
Om den är kortare har de lättare att lyfta svansen, så som fullblod.
kallblod har väl lite längre svansrot.

men detta kan ju faktiskt ha med värme och kyla och göra precis som de ovan har skrivit.

Senast ändrad av en moderator:

Mina två hästar går alltid med svansen i en lätt båge. Med undantag för när dem springer runt i hagen och blåser upp sig, då pekar den rakt upp:rofl:

Man har ju sett på hästar som spänner sig att svansen är tryckt mot kroppen och att en del höjer huvudet. När de är uppjagade eller rädda för något står nog de flesta hästsvansar rakt upp medans om man tittar på en häst som går/jobbar avslappnat så går svansen i en lätt båge bakom hästen.

peter eriksson sa det att man kan titta på svansen för att se hur pass varma hästarna är i kroppen. om det stämmer vet jag inte, men min häst höjer svansen i slutet av passet när han är varm i kroppen och slappnar av.

Min min häst då, som jag haft i tre år?

Hon hade svansen slickad mellan skinkorna det första året oavsett väder eller värme i kroppen.

Sedan dess har hon den lätt lyftad.

Min häst höjde alltid svansen när vi red och han var nöjd och det hände även när han var i hagen och stod och spanade ut över nejderna. Min andra häst har en svans som är som klistrad i rumpan och ännu mer när man ska lyfta på svansen, men kliar man lite så lyfter hon svansen och alltid ute i hagen när hon tar en galopprunda.

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 990
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 606
Senast: Fibusen
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
970
Senast: ako
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 049
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar