Jag antar att vi har olika syn på saken helt enkelt, men jag tycker att det känns som en hemskt framtid faktiskt. Jag kommer definitivt göra allt för att kunna gå i tidig pension och kunna njuta av min tid medan tid ännu är. Pappa hann inte ens bli pensionär innan han gick bort. Farbror gick bort bara något år efter pensionen. Båda såg fram emot sin tid som pensionär och den frihet de skulle ha, jobbade hela livet och fick ingenting för det. Så ja, jag är säkert färgad av det, men för mig känns det verkligen som att jag behöver jobba tills jag dör.
Det finns många som älskar att jobba, älskar rutinerna, älskar allt med att ha ett jobb. Jag älskar mitt jobb, mina elever och jag har fina kollegor. Är tacksam över att ha ett jobb där jag trivs och att kunna jobba. Men skulle jag ha möjlighet att inte lönearbeta så finns det ingen tvekan om att jag skulle sluta direkt. Skulle jag kunna leva på mitt företag eller mitt skrivande så skulle jag också direkt sluta lönearbeta. För att kunna styra min tid själv.
Som sagt, jag är färgad av mina erfarenheter och det är mina personliga åsikter. Om
Du/ni känner att ni mer än gärna lönearbetar upp till 70+ så är det ju toppen - eftersom det är så vårt samhälle ser ut.
Släpper ämnet i den här tråden nu.
Att gå i förtida pension är ju ett val för dig då.
Mina föräldrar gick i förtida pension och har ett rikt liv som pensionärer.
Hur jag själv ska göra vet jag inte än. Mitt jobb bör jag kunna ha även som 68-åring men sen kan jag ju välja att gå tidigare
Det jag vände mig mot var påståendet att jobba tills man dör. För majoriteten är det nämligen långtifrån sant.