Höjd på boxväggen

Sv: Höjd på boxväggen

Nämen jag svarade väl fel...MEN om man läser så ser man ju att det INTE finns några rekomendationer alls..Så varför skriver du till mig om att det INTE står.

Jag svarade dej för att TS fråga var om höjd på boxväggar och du gav ett svar som innehöll en länk som inte gav svaret på hennes fråga...

Det är ju bara att läsa eller hur ? Jag gjorde det ocjh fann inte svaret på TS fråga

Står inget = använd ditt sunda förnuft istället. Så svårt är det inte att räkna ut hur höga dom bör vara till resp häst. Måtta på hästen bara. Jamen hade TS tyckt att det var så enkelt hade hon väl inte gått ut här med frågan...

Och eftersom du skriver som om det är riktat till mej så du behöver inte hoppa på mej om vad jag ska använda för metod till mina boxväggar - de är redan klara med höjd och allt!!

Nja, han har ju byggt boxar, inte spiltor, men eftersom det är gallerlöst kanske inspektören i fråga menar på att då gäller samma säkerhetsföreskrifter?

Nja, han har ju byggt boxar, inte spiltor, men eftersom det är gallerlöst kanske inspektören i fråga menar på att då gäller samma säkerhetsföreskrifter?

Fast då har inspektören fel.

Jag har som sagt 1.20 ogallrade väggar, och största hästen är strax under 1.60. När djurskyddet var här på 'rutinkontroll' så tyckte insp att 'personligen skulle jag tycka att det skulle vara högre väggar mellan boxarna, men det finns ju inga bestämmlser där. Tycker du det fungerar bra med så låga?'. Jag förklarade att ja jag tycker det fungerar bra, och även sänkt en av de högre väggarna eftersom hästarna stod och försökte 'bryta nacken' av sig för att få huvudet över den, och att de efter sänkning gärna står och sover med huvudet i vandras boxar. Men att om jag en dag får en häst som inte har lika bra 'grannsämja' så höjer jag de naturligtvis.

Inspektören fullt nöjd, tyckte att 'det viktigaste är ju att hästarna inte känner sig hotade av boxgrannen, men dina tycks vara så bra kompis att det inte är problem.' (Jag erbjöd henne att ta in hästarna och ge dem kraftfoder inne med, om hon ville se att även då är det idel öron framåt och god sämja, de har dock krubborna en bit ifrån varandra. Men det behövdes inte).

Inspektörerna virrar dock till det ibland, så var nog fallet med den som då ev sagt ngt om mellanväggshöjd i box. Vet en där jag bodde förr som jag hade en LÅNG diskussion med huruvida man MÅSTE ha galler eller ej, vilket den personen påstod. Och det måste man ju inte alls ha.

Usch, det är en djungel det här:( Man vill ju verkligen göra rätt, särskilt när man bygger nytt eller renoverar och lägger ner en hel del pengar.

Jag tror att jag helt enkelt ringer inspektören här i min kommun när det är dags att mura upp inredningen, det är ju ändå den personen som sen ev kommer ut på inspektioner. Fast jag vet ju att en del av dem långt ifrån alltid har klart för sig vad som gäller och vilka befogenheter de har...

Förresten - varför ligger den här tråden på hästvård:confused:

Jag hade byggt upp väggarna 170. Man ska räkna 10 plus på mankhöjd. Sedan hade jag satt galler över. Då kan inga olyckor hända. Lycka till.

Hej!
Håller på och bygger stall och måste bestämma mig tills imorgon hur höga boxväggarna ska vara. Jag har 2 halvblod på ca 165 i manken, en D-ponny (+föl) och en c-ponny på 136 i manken.
Hur höga är era boxväggar och vad tycker ni är idealet?
:bow:

Boxväggar 170 med galler över. Räkna med 10 plus mankhöjd. plus galler. På ponny med. Olyckrisken är minst då.

Fast då har inspektören fel.

Jag har som sagt 1.20 ogallrade väggar, och största hästen är strax under 1.60. När djurskyddet var här på 'rutinkontroll' så tyckte insp att 'personligen skulle jag tycka att det skulle vara högre väggar mellan boxarna, men det finns ju inga bestämmlser där. Tycker du det fungerar bra med så låga?'. Jag förklarade att ja jag tycker det fungerar bra, och även sänkt en av de högre väggarna eftersom hästarna stod och försökte 'bryta nacken' av sig för att få huvudet över den, och att de efter sänkning gärna står och sover med huvudet i vandras boxar. Men att om jag en dag får en häst som inte har lika bra 'grannsämja' så höjer jag de naturligtvis.

Inspektören fullt nöjd, tyckte att 'det viktigaste är ju att hästarna inte känner sig hotade av boxgrannen, men dina tycks vara så bra kompis att det inte är problem.' (Jag erbjöd henne att ta in hästarna och ge dem kraftfoder inne med, om hon ville se att även då är det idel öron framåt och god sämja, de har dock krubborna en bit ifrån varandra. Men det behövdes inte).

Inspektörerna virrar dock till det ibland, så var nog fallet med den som då ev sagt ngt om mellanväggshöjd i box. Vet en där jag bodde förr som jag hade en LÅNG diskussion med huruvida man MÅSTE ha galler eller ej, vilket den personen påstod. Och det måste man ju inte alls ha.
Ställ in en hingst brevid ska du se.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 321
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 924
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 496
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar