Höja försäkringen inför försäljning,eller ej?

stallhh

Trådstartare
Jag har en egen uppfödd 3-åring som är försäkrad 27000. Efter 3-årstestet ska jag sälja henne och beräknar få runt 60-70.000 för henne. Ska man försäkra upp henne till 70.000 inför försäljningen,eller sälja henne försäkrad för den summa hon står i idag? Så kan köparen själv försäkra henne för det dom vill? Hur brukar ni göra? Det är ju så dyrt att ha dom försäkrade.....
Drar försäkringen ner på priset eftersom hon bara står i 27.000 idagsläget?

Sv: Höja försäkringen inför försäljning,eller ej?

Jag skulle lätt försäkrat upp hästen innan köp, ser seriösare ut.. Annars kan man få intrycket av att du försöker "lura" kunden..
Själv skulle jag nog dra åt mig öronen om någon försökte sälja en häst för 60-70 000 å sen visar det sig att nuvarande ägare inte har den mer försäkrad än 27 000. Men det är min mening!

Lycka till iaf :D

Men man kan väl i samband med att man veterinärbesiktigar hästen inför en försäljning,försäkra upp hästen? funderar på att ha besiktigat hästen på antingen klinik eller hemma i stallet innan jag annonserar ut henne,och då samtidigt använda veterinärintuget och försäkra upp henne? då gör man ju inget fel?

Jag skulle lätt försäkrat upp hästen innan köp, ser seriösare ut.. Annars kan man få intrycket av att du försöker "lura" kunden..
Själv skulle jag nog dra åt mig öronen om någon försökte sälja en häst för 60-70 000 å sen visar det sig att nuvarande ägare inte har den mer försäkrad än 27 000. Men det är min mening!

Lycka till iaf :D

Som uppfödare är det ju omöjligt att ha alla hästar försäkrade i 60-70000, även om de är värda det! Jag har mina hästar ganska lågt försäkrade, men inte försöker jag lura någon för det!

ha den kvar i låg premie du tjänar inget på att höja försäkringen. visst skulle hästen plötsligt behöva avlivas men försäkringspriset har ju inget med värdet på hästen att göra egentligen. man väljer själv hur mycket man vill ha hästen försäkrad för. det kostar med försäkring så en köpare kan ju knappast komma och kräva att du ska ha hästen försäkrad för 70 om du säljer den för det.

lycka till!

Egentligen är det ju skit samma villken summa som du har din häst försäkrad för.
Huvudsaken är ju att hästen går att fullförsäkra, motsvarande tidigare A1, vid försäljning, för köpebeloppet. Villket knappast borde vara något problem vid godkänd besiktning.

Har just köpt en 4-åring. Säljaren talade om att den bara var försäkrad (liv) för 20000:- pga att hon hade flera hästar och det blev för dyrt att ha högre. Men efter godkänd besiktning kunde jag utan problem höja upp pållan till inköpspriset.

Själv skulle jag inte betala 60000-70000kr för en häst som var försäkrad för 27 000kr, för är inte hästen värd mer för ägaren varför ska då jag betala mer än det dubbla för den

jag själv som har dyra hästar att försäkra kan absolut inte ha dem till fullvärde. Har en som är försäkrad till flera 100 tusen men då bara för att det är en hingst. de andra ser jag till att ha vet försäkrade. Vill inte köparen betala för min häst så får han väl köpa hos någon annan som har sina till full då. Jag har absolut inga problem med försäljning, mina säljs till utlandet. Och där har de nog mer vetenskap om försäkringar en vissa andra tydlingen. Jag tycker absolut inte att du behöver höja något, utan låt köparen göra detta ef besiktning.

Ok,tack för era svar!! försäkringens huvudförfallodag är 1 maj,så jag ska kolla runt om jag kanske ska byta till det bolag jag har hennes mamma i istället.....och jämföra priser. Fast det kanske också är dumt om jag ska sälja henne,hon har varit försäkrad i samma bolag sen födseln och aldrig varit skadad....

Byt inte bolag ,låt nya ägaren avgöra om byte. Det är alltid en fördel om hästen varit försäkrad i samma bolagsen födseln om det skulle bli några problem med dolda fel ovs.Ang försäkringsvärdet är det få uppfödare som har råd att fullförsäkra alla sina hästar.Inget jag som köpare skulle reagera på. Långt i från alla är ens försäkrade och många endast veterinärdelen. Sen om du tycker att du har råd och vill minska dina egna risker om något skulle hända hästen innan försäljning så är det ju ingen nackdel att höjaupp försäkringen redan nu.

Själv skulle jag inte betala 60000-70000kr för en häst som var försäkrad för 27 000kr, för är inte hästen värd mer för ägaren varför ska då jag betala mer än det dubbla för den

Vad hästen är försäkrad för handlar INTE om vad ägaren anser den är värd! Det handlar om vilket belopp ägaren ansett sig bland annat ha råd att försäkra hästen i, hur mycket av de pengar hästen kostat ägaren vill 'skydda' ifall hästen dör osv.

Det finns hästar helt utan livförsäkring, det innebär inte att de är värdelösa för ägaren.

Så det där är ett helt skevt synsätt!

Sen till TS - BYT INTE BOLAG! Absolut inte under några omständigheter.

Ang höja försäkringen eller ej så finns det fördelar och nackdelar. Fördelarna är att köpare alltid gillar när de kan ta över en befintlig försäkring till fulla köpeskillingen, dessutom OM hästen skulle dö strax innan försäljning får du ändå ut det du skulle fått vid försäljningen. Nackdelen är kostnaden, det kostar ju rejält att ökapå summan så mycket. Så i slutänden är det väl ekonomin som avgör?

Jag har en egen uppfödd 3-åring som är försäkrad 27000. Efter 3-årstestet ska jag sälja henne och beräknar få runt 60-70.000 för henne. Ska man försäkra upp henne till 70.000 inför försäljningen,eller sälja henne försäkrad för den summa hon står i idag? Så kan köparen själv försäkra henne för det dom vill? Hur brukar ni göra? Det är ju så dyrt att ha dom försäkrade.....
Drar försäkringen ner på priset eftersom hon bara står i 27.000 idagsläget?

Fast det kostar rätt mkt att ha hästen försäkrad i de summorna, du akn ju göra det för säkerhetsskull ifall ngt händer men det är inte säkert att nya ägarna vill ha hästen förs för det beloppet & då har du betalt avgiften i onödan känns det som.
jag säger alltid att hästen är förs si & så men man kan höja försäkringen om man själv vill när man skickar in vet.besiktningspappren.
Det är inte oseriöst att ha hästen förs för mindre summa än den är värd/kostar, har man många hästar har man inte förs hästarna för fulla värdet, det skulle inte gå & det är köparna medvetna om.

Även om du köper hästen för 27 får du försäkra den nästan hur högt du vill, det är bara du som måste ha råd att pröjsa det hela:smirk:
Man kan inte vara så erfaren på hästar om man inte fattar att värdet höjs dramatiskt efter tex tävlande med bra resultat eller bedömning.Man kan därför inte jämföra priset med förs.summan.

så där kan man ju inte tänka! har man en häst man ska sälja för 70 och den är försäkrad för 27 än sen? det beror väl på vad ägaren är beredd att betala i månaden. jag köpte min för betydligt mer än vad hon är försäkrad för. jag har ingen lust att lägga ut hur mycket som helst i försäkring varje månad min har istället bra veterinärvårdsföräskring

men det är väl upp till var och en vad man är beredd att betala. om man vill betala 400kr i månaden eller 1000kr i enbart försäkring! det har inget med det egentliga värdet att göra!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 153
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Alltså kan bli annat än tokig i alla fall på vissa av dom. Jag sålde en häst som jag strax innan försäljningen höjde livvärdet på. Denna...
Svar
1
· Visningar
953
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och...
2
Svar
36
· Visningar
5 111
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Jag ska sälja min häst och jag har så himla svårt att hantera det, så jag tänkte höra här om ni har några kloka råd eller tips eller...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 987
Senast: _Zacke_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring