Högerregeln

Jag kan faktiskt inte minnas att jag sett att någon fortsätter blinka vänster när de svänger ut ur rondellen (slår inte de flesta bilar av blinkers om man svänger åt motsatt håll?). Så därför jag ser jag inget problem med att de blinkar vänster, problemet är att de struntar i att blinka höger. Och det ser jag gott om människor som gör oavsett om de blinkat vänster innan eller inte.
Har man kört i Stockholmstrafiken i några år så har man garanterat sett alla varianter, även de som blinkar höger för tidigt innan den avfart de tänkt ta.

Har man kört i Stockholmstrafiken i några år så har man garanterat sett alla varianter, även de som blinkar höger för tidigt innan den avfart de tänkt ta.
Just att blinka höger för tidigt är en vanlig variant även utanför Stockholm. Det är möjligen ännu värre än att inte blinka alls.

Ännu fler som inte blinkar alls och så blir det pannkaka eftersom folk tröttnar och kör in i rondellen fast det är bilar där. Att inte blinka ut är lika fel som att blinka åt fel håll. Blinkar man vänster så har de andra åtminstone ett hum, blinkar man inte alls har vi andra ju absolut ingen aning alls.
Visst har du det. Jag tror man är mer uppmärksam på andra trafikanter i en rondel när de inte blinkar än de som blinkar, det blir en falsk trygghet att lita på att den andra föraren vet hur man använder blinkersen rätt.

Visst har du det. Jag tror man är mer uppmärksam på andra trafikanter i en rondel när de inte blinkar än de som blinkar, det blir en falsk trygghet att lita på att den andra föraren vet hur man använder blinkersen rätt.

Det är inte min erfarenhet. Om ingen vet var den andra ska, så står folk inte kvar och väntar i all evighet. Man börjar köra in och så blir det nästan krock.

Det är inte min erfarenhet. Om ingen vet var den andra ska, så står folk inte kvar och väntar i all evighet. Man börjar köra in och så blir det nästan krock.
Möjligen om man kör buss eller långtradare/lastbil. Tyckte aldrig det var något större problem varesig vid Glädjens trafikplats eller andra stora rondeller med mycket trafik.

Möjligen om man kör buss eller långtradare/lastbil. Tyckte aldrig det var något större problem varesig vid Glädjens trafikplats eller andra stora rondeller med mycket trafik.

Åk upp och ställ dig vid Campus Roslagen-rondellen i Norrtälje så får du se på röra! Och nej, det är definitivt inte bundet till stora fordon! Tvärtom.

Jag insåg idag när jag körde på en 70-väg att det var högerregeln som gällde när en bil kom från sidan. Kändes sådär att tvärnita i 70 och den andra föraren fattade inte alls varför jag stannade. Snurrigt…

Oj, du är nog en av få (den enda?) jag hört som tycker den funkar bra 😅 Då är det inte så konstigt att vi har olika erfarenhet om vi ser så olika på saker!
Funkar bra skrev jag aldrig, jag kan hålla med om att den är lite rörig men det beror knappast på att någon inte slagit på blinkersen när de ska ut ur rondellen.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 884
Senast: Johanna1988
·
Kropp & Själ Trigger varning om psykisk ohälsa. Kort fattat historia, så har jag sen redan som barn mått dåligt till och från. Problem med skolgång...
Svar
18
· Visningar
1 178
Senast: Rosett
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 667
Senast: Sirap
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 659
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka