Högerregeln

Jag sag har pa Buke for nagot ar sedan att nagon som gick pa bilskola da fick lara sig att aven I Sverige kor alla I den tur och ordning man kommer fram till stop-skylten.
Just ett fyrvägsstopp är väldigt speciellt (och ovanligt). Det är inte bara ”stopp från alla håll” utan ska också vara skyltat med ”Fyrvägsstopp” om jag minns rätt.

Jo men som jag förstår tanten att om det är 10 st i varje kö tappar man lätt räkningen på när det är ens tur.

Jag blir dagligen staende I en korsning med fyrvagsstop dar det ar langa koer at alla hall. Det ar inga problem att se vem som kommer till strecket fore mig. De som star dar nar jag kor fram har fortur fore mig ... sedan ar det min tur.

Jo men som jag förstår tanten att om det är 10 st i varje kö tappar man lätt räkningen på när det är ens tur.
Då kör man anarkimodellen, den funkar fint den också fast det kan bli lite i otakt, men ingen verkar bry sig vid såna tillfällen utan man tar bara första bästa lucka, jag har själv varit med om att ingen brytt sig utan det har bara funkat trots att det inte skötts enligt regelboken.

Jag har ofta sagt att man borde ha en skylt med "högerregeln!" på som man kan hålla upp vid lämpliga tillfällen... Det handlar både om folk som inte lämnar företräde och folk som har företräde men inte kör. Irriterande.
För många år sedan, sista veckan innan en sen sommarsemester. Jag jobbade på Ultuna och kom på "travvägen" som gick förbi gamla hästklinikerna ut mot "veterinärvägen". Högerregeln gäller. Från vänster kommer en bil med en hästkirurg och en smådjursveterinär. Jag, patolog (jobbar med döda djur) kör ut. De bromsar och kör sedan om mig och visar långfingrar. Strax därefter är det stopp ut på Dag Hammarskjölds väg. Vi står bredvid varandra, han vevar ner rutan, jag med. Han säger "du måste ju för fan vänta".
Jag, utmattad efter en lång stressig och underbemannad sommar. Jag får fram, med en röst som mest påminner om ett growlande från helvetets djupare nivåer, HÖÖÖGEEERREEEGEEEELN, varpå jag drar upp min ruta och åker därifrån.

Jag tycker alltid dessa är knepiga att se, eftersom jag är van vid att de sitter på sidan om vägen, inte ovanför. Det tar mig alltid ett tag att vänja mig. Och jag saknar rondeller i USA, tror aldrig jag sett någon!

Jag kan missa om det bara ar ljus bredvid vagen, sarskilt om det ar mer an en fil kan det vara svart att se ljuset om det ar ett storre fordon I innerfilen.

Rodneller finns det har pa vastkusten. Det finns pa ostkusten ocksa men dar lite farre och mer beroende pa vilken stat man ar I. Daremot ar rondeller sa pass nytt att inte alla vet att man blinkar ut ur en rondell, eller ar saker pa hur man kor in I en rondell, men det kommer nog med generations byten och mer vana vid rondeller.

Det fanns faktiskt ett par rondeller for 30 ar sedan I var lilla stad I Florida, sa visst finns de, men det ar vanligare med 4-vags korsningar och andra satt att styra upp trafikflodet.

Är det inte så, att i Frankrike är reglerna annorlunda i rondeller? Att det är den som befinner sig I rondellen som ska släppa fram de som vill in? (I cirkulationsplatsen, som det ju egentligen heter - rondellen är den runda plattan i mitten). En bekant till mig hann bara hämta upp hyrbilen så small det i första rondellen, just pga detta. Kan det stämma?

Är det inte så, att i Frankrike är reglerna annorlunda i rondeller? Att det är den som befinner sig I rondellen som ska släppa fram de som vill in? (I cirkulationsplatsen, som det ju egentligen heter - rondellen är den runda plattan i mitten). En bekant till mig hann bara hämta upp hyrbilen så small det i första rondellen, just pga detta. Kan det stämma?
Ja, tydligen fast det är en regel med modifikation. Skulle alla hålla hårt på den så skulle trafiken stå ännu mer stilla i rusningstid.

Det verkar som väldigt många inte förstår högerregeln. Därför tar jag aldrig för givet att folk stannar när jag har företräde, vill inte krocka. Angående rondeller, vad är syftet med att blinka när man kör in? Folk blinkar vänster, fortsätter blinka vänster och kör plötsligt ut höger. Ser det hela tiden. Man behöver inte blinka in i en rondell, bara när man byter fil eller kör ut.

Samhället där jag bor kör ortsborna som att vägen rakt genom är huvudled. Så blir alltid intressant på sommarn när turister och stugborna stannar och lämnar företräde. Men alla andra vägar känns verkligen som utfarter 😅

2-3 mil upp å ner för e4an så är det strikt högerregel som gäller i samhällena. Bara vi som vägrar 😅

Personligen så kan jag bara högerregeln med att min första instinkt är fel. Jag tittar vänster å stannar 🙈

Vänterfil i rondell undviker jag så gott jag kan. Kör omvägar. Är det lite trafik så kan jag ge mig på dom. Blinkar vänster in, sen höger vid filbytet och ut. Rondell är ju en väldigt böjd raksträcka 🤷‍♀️

Det verkar som väldigt många inte förstår högerregeln. Därför tar jag aldrig för givet att folk stannar när jag har företräde, vill inte krocka. Angående rondeller, vad är syftet med att blinka när man kör in? Folk blinkar vänster, fortsätter blinka vänster och kör plötsligt ut höger. Ser det hela tiden. Man behöver inte blinka in i en rondell, bara när man byter fil eller kör ut.
Syftet är att man visar andra hur man kommer köra, det underlättar för medtrafikanterna. Ffa i rondeller med många utfarter. Att folk inte blinkar ut är ju ett separat problem, och ett problem oavsett om man blinkar in eller ej.

Jag lärde mig blinka in i rondell när jag tog körkort och ser ingen anledning att sluta göra det bara för att man inte "måste". Jag gör massa saker som det inte är lag på för att underlätta för mina medmänniskor.

Syftet är att man visar andra hur man kommer köra, det underlättar för medtrafikanterna. Ffa i rondeller med många utfarter. Att folk inte blinkar ut är ju ett separat problem, och ett problem oavsett om man blinkar in eller ej.

Jag lärde mig blinka in i rondell när jag tog körkort och ser ingen anledning att sluta göra det bara för att man inte "måste". Jag gör massa saker som det inte är lag på för att underlätta för mina medmänniskor.
Tyvärr så är det ju många som fortfarande blinkar vänster som svänger höger eftersom de inte slår av blinkersen innan eller kommer ihåg att byta till att blinka höger. Då ser jag hellre att de inte blinkar alls, än fel.

Tyvärr så är det ju många som fortfarande blinkar vänster som svänger höger eftersom de inte slår av blinkersen innan eller kommer ihåg att byta till att blinka höger. Då ser jag hellre att de inte blinkar alls, än fel.
Jag kan faktiskt inte minnas att jag sett att någon fortsätter blinka vänster när de svänger ut ur rondellen (slår inte de flesta bilar av blinkers om man svänger åt motsatt håll?). Så därför jag ser jag inget problem med att de blinkar vänster, problemet är att de struntar i att blinka höger. Och det ser jag gott om människor som gör oavsett om de blinkat vänster innan eller inte.

Ännu fler som inte blinkar alls och så blir det pannkaka eftersom folk tröttnar och kör in i rondellen fast det är bilar där. Att inte blinka ut är lika fel som att blinka åt fel håll. Blinkar man vänster så har de andra åtminstone ett hum, blinkar man inte alls har vi andra ju absolut ingen aning alls.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 884
Senast: Johanna1988
·
Kropp & Själ Trigger varning om psykisk ohälsa. Kort fattat historia, så har jag sen redan som barn mått dåligt till och från. Problem med skolgång...
Svar
18
· Visningar
1 178
Senast: Rosett
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 667
Senast: Sirap
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 659
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka