Högerregeln

På körskolan fick jag lära mig att blinka höger in om jag skulle ut på någon av avfarterna innan den mittemot den jag körde in från, inte blinka in om jag skulle rakt fram i rondellen, och blinka vänster in om jag skulle till en av avfarterna efter den mittemot. Och sen alltid blinka ut.

Ibland uppstår dock intressanta kombinationer av trafik. Passerar ett t-kors på vägen till jobbet, jag på den del som fortsätter. Från höger kommer en bil som ska svänga vänster, så då har jag väjningsplikt. Samtidigt kommer en bil från andra hållet (från mitt perspektiv), som också ska svänga vänster. Den första bilen har väjningsplikt mot den andra, och den andra bilen har väjningsplikt mot mig.
Då gäller väl blockeringsregeln? Dvs att bilen som kommer från höger (från din utgångspunkt) ska vänta, om jag uppfattade din beskrivning rätt?

Nä, inte ens i närheten, fast jag kört där :)

Hur man annars skulle göra? i Tur och ordning? Istället för att stå och vänta. Men den fyller nog sin funktion eftersom sikten är rejält skymd. :up:
Lokalborna blev rätt förvirrade i början

Ja, tur och ordning är väl att den som kom dit först kör först?

Ibland uppstår dock intressanta kombinationer av trafik. Passerar ett t-kors på vägen till jobbet, jag på den del som fortsätter. Från höger kommer en bil som ska svänga vänster, så då har jag väjningsplikt. Samtidigt kommer en bil från andra hållet (från mitt perspektiv), som också ska svänga vänster. Den första bilen har väjningsplikt mot den andra, och den andra bilen har väjningsplikt mot mig.

Precis vad jag funderade på igår när jag skulle somna. Den väg jag kör på är just en sån T-korsning…

Men det är inte svårt i en sån heller, den som är först fram till linjen är först liksom. De brukar funka bra de där fyrvägskorsen. Det är väl alltid stopplikt tänker jag. Och nej högerregeln gäller inte i dem :)
Trassligt, jag förklarar nog uselt.:o

Alla i fyrvägskorsningen har stoppskylt. Om det är flera bilar från olika håll, dvs kö - då gäller högerregeln. Att i den situationen klura ut vem som kom före vem verkar krångligt :)

Är det ett fyrvägsstopp så gäller inte högerregeln.
Sorry, jag är envis :)
Om det står bilar som stannat så gäller regeln att de som kommer från höger har företräde. Om det finns flera (beroende på hur bilarna står) så gäller sunt förnuft.
Men "högerregeln" är fingervisning om vilken av de stillastående bilarna som kan köra först.

Det kan ju inte gärna stå där i evighet och vänta ut varann :D

Sorry, jag är envis :)
Om det står bilar som stannat så gäller regeln att de som kommer från höger har företräde. Om det finns flera (beroende på hur bilarna står) så gäller sunt förnuft.
Men "högerregeln" är fingervisning om vilken av de stillastående bilarna som kan köra först.

Det kan ju inte gärna stå där i evighet och vänta ut varann :D

Nej, inte ska val regeln hur man kor I ett fyrvags stopp andras plotsligt? Alla kor I tur och ordning aven om det ar lang ko at ett ... eller alla hall. Det gor vi I trevags stopp ocksa, atminstone har pa vastkusten, vare sig det ar skyltat eller inte.

Nej, inte ska val regeln hur man kor I ett fyrvags stopp andras plotsligt? Alla kor I tur och ordning aven om det ar lang ko at ett ... eller alla hall. Det gor vi I trevags stopp ocksa, atminstone har pa vastkusten, vare sig det ar skyltat eller inte.
Korsningar där samtliga vägar har stopplikt är inte så vanliga här.

Det vanliga är nog väjningsskyltar.
Där gör man det som är logiskt. Men ett "Stop" har förvirrat många lokalboende.
Att negligera stopplikt ger böter.Man får inte korsa linjen utan att stanna. Även om det är fritt åt alla håll

Korsningar där samtliga vägar har stopplikt är inte så vanliga här.

Det vanliga är nog väjningsskyltar.
Där gör man det som är logiskt. Men ett "Stop" har förvirrat många lokalboende.
Att negligera stopplikt ger böter.Man får inte korsa linjen utan att stanna. Även om det är fritt åt alla håll

Ja, så det är väl ganska tydligt vad som gäller? Stopplikt - inte högerregeln. Så man kör fram till korsningen och stannar, läser av situationen d.v.s. söker kontakt med eventuella medtrafikanter och sedan kör man vidare - företrädesvis i tur och ordning. :)

Ja, så det är väl ganska tydligt vad som gäller? Stopplikt - inte högerregeln. Så man kör fram till korsningen och stannar, läser av situationen d.v.s. söker kontakt med eventuella medtrafikanter och sedan kör man vidare - företrädesvis i tur och ordning. :)
Ja? rätt självklart.
Alla stannar. Den som kommer från höger kör först.
Var jag så otydlig?
1. stopplikt
2. Från höger kör först.

Ja? rätt självklart.
Alla stannar. Den som kommer från höger kör först.
Var jag så otydlig?
1. stopplikt
2. Från höger kör först.

Jag menar att det finns ingen regel i det läget som säger att högerregeln d.v.s. ”den som kommer från höger kör först” gäller. Stopplikt gäller för alla. Därifrån visas ömsesidig hänsyn, lämpligen att man tillåts köra ut i korsningen i tur och ordning. Den som kommer först, kör först.

Jag menar att det finns ingen regel i det läget som säger att högerregeln d.v.s. ”den som kommer från höger kör först” gäller. Stopplikt gäller för alla. Därifrån visas ömsesidig hänsyn, lämpligen att man tillåts köra ut i korsningen i tur och ordning. Den som kommer först, kör först.
Men är det ett fyrvägsstopp så kör den först som kom först.
Nu går det i cirkel.

JA självklart kör man först om man kom först!
Men - om det är flera bilar på varje väg och det är stillastående bilar i alla riktningar så kör man - enligt vår kommuns instruktioner - enligt "högerregeln". För att minska oordningen.

Ta t.ex. om det är evenemang på hembygdsgården och det är bilar på väg åt alla håll. Då att det bra att förstå att stopplikten gäller alla. Samt att vid kö bör den som kommer från höger få företräde

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 884
Senast: Johanna1988
·
Kropp & Själ Trigger varning om psykisk ohälsa. Kort fattat historia, så har jag sen redan som barn mått dåligt till och från. Problem med skolgång...
Svar
18
· Visningar
1 178
Senast: Rosett
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 667
Senast: Sirap
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 659
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka