Högerregeln

Det tycker inte jag.

Min erfarenhet är att i mindre rondeller - dvs de flesta utanför storstadsområdena - blinkar folk in mot mitten och tar sedan spaken med sig i rattvridningen och kör ut. Man har inte en chans att veta vart de ska.
Det är inte min erfarenhet. Här blinkar de allra flesta in och ut ur rondeller ochndet fungerar fint, både i små och stora rondeller.

Dessutom finns lokala traditioner :D
Det finns korsningar är högerregeln är dödligt strikt . Vid övre slotts i Uppsala t.ex.:rofl: Även i min lilla stad finns sånt. Vi har dessutom en luring. En korsning där samtliga har stopplikt och den som kom först kör först. Oklart om det stämmer med reglerna.

Andra korsningar är det lite hipp som happ.
Exakt! Vi har t ex göteborgsregeln. Regeln innebär att större väg har företräde även om det inte är skyltat så. Mycket bra regel :)

Ibland uppstår dock intressanta kombinationer av trafik. Passerar ett t-kors på vägen till jobbet, jag på den del som fortsätter. Från höger kommer en bil som ska svänga vänster, så då har jag väjningsplikt. Samtidigt kommer en bil från andra hållet (från mitt perspektiv), som också ska svänga vänster. Den första bilen har väjningsplikt mot den andra, och den andra bilen har väjningsplikt mot mig.

Dessutom finns lokala traditioner :D
Det finns korsningar är högerregeln är dödligt strikt . Vid övre slotts i Uppsala t.ex.:rofl: Även i min lilla stad finns sånt. Vi har dessutom en luring. En korsning där samtliga har stopplikt och den som kom först kör först. Oklart om det stämmer med reglerna.

Andra korsningar är det lite hipp som happ.

Bor du kanske i Dalby 😅 Där har dom en fyrvägs stoppkorsning och ja hur ska man annars göra?

Det är inte min erfarenhet. Här blinkar de allra flesta in och ut ur rondeller ochndet fungerar fint, både i små och stora rondeller.
Själv blinkar jag in i en rondell om jag ska till vänster. Inte om jag ska till höger eller rakt fram. Dvs, jag blinkar som om rondellen inte fanns då. Framförallt i rondeller där det finns övergångsställen eller trafikljus preciiis när man kommit ut ur rondellen är det guld värt. Folk brukar då nämligen förstå att jag inte har för avsikt att "tränga mig före" utan släpper då ut mig när det av någon anledning blir stopp ut ur rondellen åt deras håll. Glöm att någon annars gör annat än att blockera hela rondellen i väntan på att trafikljuset ska visa grönt istället.

Själv blinkar jag in i en rondell om jag ska till vänster. Inte om jag ska till höger eller rakt fram. Dvs, jag blinkar som om rondellen inte fanns då. Framförallt i rondeller där det finns övergångsställen eller trafikljus preciiis när man kommit ut ur rondellen är det guld värt. Folk brukar då nämligen förstå att jag inte har för avsikt att "tränga mig före" utan släpper då ut mig när det av någon anledning blir stopp ut ur rondellen åt deras håll. Glöm att någon annars gör annat än att blockera hela rondellen i väntan på att trafikljuset ska visa grönt istället.
Man ska alltid blinka när man lämnar en rondell, tänk på det som en avtagsväg där du ska svänga höger. Alltid blinka vid filbyten och avtagsvägar, som någon svarade högre upp.

Hur blinkar du in, i en tvåfilig rondell, med sex avfarter, när du vill köra ut i den fjärde?

För mig är en rondell en enkelriktad väg. Man blinkar vid filbyte och när man vill svänga av. Enkelt.

Vänster in, eftersom man rimligtvis vill ligga på insidan ett tag för att inte ta upp plats för bilar som ska ut ur rondellen avfart 1-3.

Bor du kanske i Dalby 😅 Där har dom en fyrvägs stoppkorsning och ja hur ska man annars göra?
Nä, inte ens i närheten, fast jag kört där :)

Hur man annars skulle göra? i Tur och ordning? Istället för att stå och vänta. Men den fyller nog sin funktion eftersom sikten är rejält skymd. :up:
Lokalborna blev rätt förvirrade i början

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 884
Senast: Johanna1988
·
Kropp & Själ Trigger varning om psykisk ohälsa. Kort fattat historia, så har jag sen redan som barn mått dåligt till och från. Problem med skolgång...
Svar
18
· Visningar
1 178
Senast: Rosett
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 667
Senast: Sirap
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 659
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka