Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

Hej o tack för svaret!
I slutan så får jag till kanske ett eller två steg, sen ställer hon om och försöker göra någon slags "banan-rörelse" åt andra hållet, vill inte kalla det en öppna riktigt. Tycker att iom att hon ändå prövar att göra som jag ber henne om, så borde det ju inte göra ont ändå, bara av ren "lathet" så väljer hon att jobba med det starkare vänstra bakbenet istället... ?

jag blir deprimerad av sånt här.

lathet - spring runt och gymnasticera med 10% av din egen vikt på ryggen- sen kan vi prata lathet

Eftersom hästar vill vara till lags så försöker de men slutar när de gör ont.

Jag har inte sett din häst, men utifrån din beskrivning och min erfarenhet så tolkar jag det tvärtom

solly - but thats the case
 
Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

Hej! Tack för svar! Hästen har varit väldigt halt i vänster varv tidigare, men det har vi jobbat bort nu med equiterapeut, ny hovslagare och stärkande muskelarbete. Nu går hon rent på volten, förut gick hon som en gunghäst i vänster varv.
Jag har jobbat henne mest på töm, men visst kan man som "tömkörare" även vara sned när man går bakom, har dock inte haft detta problemet med andra hästar som varit "raka" när jag tömkört. Problemet är att när jag försöker höger-öppna så "vänder" hon in mot mitten istället för att följa spåret rakt fram, träder helst inte under med höger bak utan flyttar benet förbi tyngdpunkten. Det slutar med att vi är på en volt, och så var det ju inte tänkt... :crazy: Enklare är det med vänster-slutan, där kommer hon inte undan lika lätt, men det blir halvhjärtade försök... Har jobbat mycket med att rygga i lätt uppförsbacke och det har gett fina muskler bak och då kan jag tycka att det går något bättre att få henne i några "bra" steg i höger-öppna. Men det är rakriktning som gäller för att få med sig höger bak va?

*halt på vilket ben i vilken led?

* Gunghäst tyder snarare på ont i ryggen snare än hälta långt ned.
Vad har ET hittat?

*vi har inte samma terminologi så träder förbi tyngdpunkten - vad betyder det - vad händer med korset (tippar?)och frambenen (var lutar öronen?) var placeras inner bak? ytterbak ?
ska också läsa på själv
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
969
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 705
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp