Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

Nu är jag med.

Men håller inte helt med dig ;)

Går jag med _i_ min scolios (har en idiopatisk pubertal högerkonvex liten scolios) så förstärker jag ju bara snedheten. Jobbar jag istället asymmetriskt (försöker göra ryggen rak) så mår min kropp faktiskt betydligt bättre.

Så visst blir det för de flesta att jobba asymmetriskt för att hamna "rakt", men jag vet inte om de med scolios verkligen ska sitta snett utifrån sin scolios. Det är när jag jobbar med att rotera fram höger sida bröstkorg och sänker ner höger bäckenhalva (alltså jobba _mot_ scoliosen) som jag i min kropp har minst ont.
 
Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

okey då verkar det finnas krafter i kroppen som vill förvärra scoliosen.
ligament muskler osv

skall se om jag hittar bild om leder så får du hovisinput :D
 
Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

hade suddat dem..

om du tänker en häst som har en bruten tåaxel framifrån
om man verkar den rak så kommer leden att snedbelastas på ena sida - det blir en brytning i leden

verkar man den inte alls så slits hoven ojämt och den brutna tåaxelm kommer att förvärras och då bli leden snedbelastad igen och brytning upstår åt andra hållet.

En hovslagare skall då verka hästen så den blir fysiologiskt rak så att lederna belastas jämnt istället för snett

I hovarna så anpassas ligament och mjukvävnad efter en tid så hästen kan bli halt därför om man ändrar för mycket för snabbt.

Men omjag tolkar dig rätt så gör ligamnet och sånt att leder snedbelastas för att de förstärker scoliosen - altså måste man hela tiden sträva åt andra hållet ?

Intressant tack för info

Blir det mer ålderspålagringar på skelettet också i just scoliosen?
 
Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

Den stora skillnaden är att det är olika typer av leder i hoven och i ryggraden.

Verkar man en hov fel blir som sagt belastning väldigt stor på en del av leden och brosk och andra vävnader får ta mer tryck än vad de är byggda för. Något som i slutändan kan leda till artros (benpålagringar).

I ryggraden har du intervertebral-disken som utjämnar tryck. Det är främst den som inte är helt symmetriskt rektangel-formad utan mindre i framkant eller bakkant. Det är också denna anpassnings-mekanism som hos många människor skapar problem i och med att belastningen blir så stor bakåt att de inre delarna av disken tränger igenom de yttre och ger ett diskbråck.
 
Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

Oj snart får du, jag och Psychogirrl skapa en egen Scolios tråd :o
Jäkligt intressant är det dock, jag tackar för utförlig information och synpunkter från er bägge, då jag vet pinsamt lite om det hela mer än att jag är sned pga detta, och att läkarna som sagt lät det hela bero pga att det var så pass liten böj, och att jag som sagt stärkt upp det hela väldigt bra genom ridningen.

många antal år senare med väldigt många års uppehåll från regelbunden ridning dessutom pga utlandsvistelse är det ju en annan femma och den stör mig i ridningen, men det hjälper ju att vara medveten om det iallafall.

som svar på både Susan och Flashlights inlägg runt min fråga som hör till tråden (förlåt trådskaparen!):

jag tänkte på höger axel idag när jag red i ridhuset och det blev VÄLDIGT mycket bättre. Har tänkt på den förrut, men inte till den kaliber som ni fick mig göra. tusen tack! slutan blev MYCKET mer fri och balanserat taktmässig i höger, och jag fick upp honom på ytter bättre utan att förlora ställningen.
dessutom fokuserade jag mer rent allmänt på vad jag gör med höger axel genom hela ridpasset, och allt blev bättre runt hur jag satt.

jag antar att jag genom att dra bak denna höger axel, även "rakställer" bäckenet en del, eller har jag fel? för jag fick mycket mer av en balanserat rak position över hästen och vek mig inte på samma sätt, bara genom att korrigera axeln.....
 
Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

ja jag säger ju det :p

:D

har du en bra grundsits så kan du få igån en kedjereaktion och en balanserande reflex som fixar bäckenet också

det är nästan läskigt - men det är de små små sakerna som gör det

enda problemet är att det är flera så det är svårt at minnas alla samtidigt
 
Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

Jo men jag upplever inte att jag har en bra grundsits. Får kämpa för det jag har. :crazy:

:bow:
 
Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

Ja, en tränare är guld värd. Jag har ganska nyligen hittat en tränare igen. Har ridit utan i 15 år. Har nog tur som inte lagt mig till med en massa konstigheter, men jag har heller inte utvecklats under de åren tycker jag. Däremot har jag utvecklats en hel del sen jag hittade tränaren för drygt ett halvår sedan.
För att återgå till frågeställningen i tråden.
En annan sak som är viktig i sammanhanget är att titta på hur hästen rör sig utan ryttare på ryggen, vid tömkörning eller arbete vid handen. har hästen lätt för samma saker utan ryttare? eller är det annorlunda? Det är viktigt för att kunna utesluta eller bekräfta om det är ryttarens eller hästens snedhet det rör sig om.

Ja, håller med. När något kärvar med en häst tömkör jag eller longerar för att se om det är samma utan ryttare.
 
Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

som svar på både Susan och Flashlights inlägg runt min fråga som hör till tråden (förlåt trådskaparen!):

jag tänkte på höger axel idag när jag red i ridhuset och det blev VÄLDIGT mycket bättre. Har tänkt på den förrut, men inte till den kaliber som ni fick mig göra. tusen tack! slutan blev MYCKET mer fri och balanserat taktmässig i höger, och jag fick upp honom på ytter bättre utan att förlora ställningen.
dessutom fokuserade jag mer rent allmänt på vad jag gör med höger axel genom hela ridpasset, och allt blev bättre runt hur jag satt.

jag antar att jag genom att dra bak denna höger axel, även "rakställer" bäckenet en del, eller har jag fel? för jag fick mycket mer av en balanserat rak position över hästen och vek mig inte på samma sätt, bara genom att korrigera axeln.....

Vad kul:) :D Du ser! Jag blev själv lite chockad när jag kom på hur jag satt och hindrade högerslutan:eek: med min axel och även höften som hamnade fel.

Man ska ju kunna röra bäcken och axlar oberoende av varandra men det vill till att man är medveten om vad man gör då för de påverkar ju varandra, tycker jag.
 
Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

och att läkarna som sagt lät det hela bero pga att det var så pass liten böj,

Scolios behöver bara behandlas om den ökar och kommer över 20-30 grader beroende på patientens ålder.
Anledningen att man behandlar är att lungorna riskerar att komma i kläm vid allt för stor krökning/rotation, med risk för problem för lungor och hjärta.
Alltså aldrig för att man "bara är sned". Scolios orsakar aldrig ryggvärk.
Behandlingen är i första hand korsett, i andra hand operation.

Fast det kan ju få lite intressanta konsekvenser vid ridning, om man från början är obalanserad. En liten krök bör dock inte göra någon större skillnad.
 
Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

Du vet inte om det är scoliosen som gett dig ryggvärk, eller om du hade haft ont i ryggen ändå.
Du har ont i ryggen och scolios, inte ont i ryggen pga scolios.

Det är så otroligt många som går omkring med en svag scolios. Inte har alla dessa människor mer ont i ryggen än andra.

Diskussionen blir sned (haha) då du diskuterar utifrån en enda person, och jag utifrån en allmän ståndpunkt och den utbildning och erfarenhet jag har av många patienter med scolios.
 
Senast ändrad:
Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

Jo, fast har jag ont i ryggen precis där scoliosen är så kopplar iaf jag ihop det med varandra.

Jag har träffat på ganska många som har ryggont som kan kopplas till deras scolios. Det beror väl också på hur långt man tycker scoliosen påverkar. Hela kroppen eller bara i området.

Sen beror det ju på vad man menar med ont i ryggen också. Och hur varje person upplever och är medveten om sin kropp.
 
Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

Många kopplar sitt ryggonda till scoliosen eftersom de har fått höra från olika håll (skolsjuksköterskor har en stor roll här!) att de har en "dålig rygg".

Det finns inga belägg för att personer med scolios har mer ont i ryggen än de som inte har scolios.

Scolios sitter i hela ryggen, inte bara i ett litet segment. Det är summan som ger kröken.
Och i de allra flesta fall betraktas det som en formvariant, inte som en sjukdom.

Jag får massor av remisser från oroliga skolsköterskor och skolläkare gällande scolios. Den mesta tiden av patientbesöket går åt att lugna och informera oroliga föräldrar.
Det finns bara en sak som orsakar fler remisser från skolhälsovården/BVC, och det är platta fötter.
 
Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

Skulle det inte kunna vara så att det INTE är scoliosen i sig som ger värk, MEN eftersom man är lite sned så kommer värken av snedbelastningar i varierande grad som skulle kunna ha sin rot i scoliosen? Jag har själv en lite scolios, och jag undrar om inte de flesta, eller i alla fall väldigt många, har scolios i någon grad, en del är mer sneda än andra.
Jag har höftbenen i olika höjd, vilket kanske beror på något annat, och hamnar väldigt lätt lite snett i sadeln när jag rider. Efter en behandlingsomgång hos kiropraktorn brukar jag hamna helt rakt i sadeln utan att jag tänker på det. Just nu är jag sned igen, men istället för att fokusera på mina axlar när jag rider så brukar jag känna efter att båda sittbenen känns lika mycket.
 
Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

Jag tyker ni båda har rätt på sätt och vis, för det beror ju väldigt på vad man använder sin sneda kropp till och hur.

jag har också fått höra att min olikabenlängd inte är något problem, men då tänke de inte på at jag skulle bära 600 kg till stundtals.

Min snedhet gör att bäckenet roterar och jag belastar höger ben väldigt mycket mer, en förkjutning av min egen vikt kanske "kroppen skulle klara" men deffinitift inte de kilo som en häst väger.

Jag har också varit hos en väl ansedd ortoped prof. tom som ansåg att det inte gjorde nåt....

problemet är att alla experter har så smalt område.

Talar du med en kropspbyggare (som av förklarliga skäl vet MYCKET om kroppen) så är de fixerade vid balans mellan antagonister.

fullkomligt omöjligt att komma till balans med det ena benet nere i rännstenen :D

Ju mer muskler man får desto mer förstärker man funktionella snedheter. Balansen mellan antagonisterna blir mer och mer skev och skadorna kommer.

Jag kan tänka mig att om man har skolios att man måstev ara mycket mer medveten om sin träning.

När de tar in dansare på balettakademin vill de inte ha ngra anomalier - de talar väl inte utifrån vetenskap - men väl beprövad erfarenhet :D
 
Senast ändrad:
Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

Scolios behöver bara behandlas om den ökar och kommer över 20-30 grader beroende på patientens ålder.
Anledningen att man behandlar är att lungorna riskerar att komma i kläm vid allt för stor krökning/rotation, med risk för problem för lungor och hjärta.
Alltså aldrig för att man "bara är sned". Scolios orsakar aldrig ryggvärk.
Behandlingen är i första hand korsett, i andra hand operation.

Fast det kan ju få lite intressanta konsekvenser vid ridning, om man från början är obalanserad. En liten krök bör dock inte göra någon större skillnad.

Intressant, du vet uppenbarligen vad du pratar om.
tröstande också att det inte är det som är helt avgörande ang att jag är sned - då finns det ju hopp om livet och man bör kunna stärka upp sig.
 
Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

Ursäkta att jag lägger mig i lite, men jag kom att tänka på en naprapat jag hade kontakt med för några år sedan. Hon pratade då bl.a om hur otroligt stor påverkan det har på kroppen när benen inte är lika långa.
 
Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

Det är bra att du lägger dig i :D

för hon har ju rätt

Tyvärr så vill en del behandlare bara dra ut det ben de tycker är kort, det som verkligen är ihoptryckt är det långa. :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
969
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 705
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp