Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

Det är bra att du lägger dig i :D

för hon har ju rätt

Tyvärr så vill en del behandlare bara dra ut det ben de tycker är kort, det som verkligen är ihoptryckt är det långa. :crazy:

så hur ska ni ha det :D säger ni emot CillaW som hävdar att en snedhet inte är hela världen :D
 
Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

så hur ska ni ha det :D säger ni emot CillaW som hävdar att en snedhet inte är hela världen :D

nä - men en stor del :p

sedan är det faktiskt skillnad på min snedhet som är muskulär och därmed snedbelastar min leder - rejält, och din som sitter i skelettet
 
Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

Hej! Tack för svar! Hästen har varit väldigt halt i vänster varv tidigare, men det har vi jobbat bort nu med equiterapeut, ny hovslagare och stärkande muskelarbete. Nu går hon rent på volten, förut gick hon som en gunghäst i vänster varv.
Jag har jobbat henne mest på töm, men visst kan man som "tömkörare" även vara sned när man går bakom, har dock inte haft detta problemet med andra hästar som varit "raka" när jag tömkört. Problemet är att när jag försöker höger-öppna så "vänder" hon in mot mitten istället för att följa spåret rakt fram, träder helst inte under med höger bak utan flyttar benet förbi tyngdpunkten. Det slutar med att vi är på en volt, och så var det ju inte tänkt... :crazy: Enklare är det med vänster-slutan, där kommer hon inte undan lika lätt, men det blir halvhjärtade försök... Har jobbat mycket med att rygga i lätt uppförsbacke och det har gett fina muskler bak och då kan jag tycka att det går något bättre att få henne i några "bra" steg i höger-öppna. Men det är rakriktning som gäller för att få med sig höger bak va?
 
Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

Hej o tack för svaret!
I slutan så får jag till kanske ett eller två steg, sen ställer hon om och försöker göra någon slags "banan-rörelse" åt andra hållet, vill inte kalla det en öppna riktigt. Tycker att iom att hon ändå prövar att göra som jag ber henne om, så borde det ju inte göra ont ändå, bara av ren "lathet" så väljer hon att jobba med det starkare vänstra bakbenet istället... ?
 
Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

Ja, jag har inte de problemen själv, men det verkar ju konstigt att det finns de som hävdar att det inte skulle påverka kroppen. Det borde påverka större delen av kroppen tycker jag.
 
Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

sedan är det faktiskt skillnad på min snedhet som är muskulär och därmed snedbelastar min leder - rejält, och din som sitter i skelettet


Det köper jag förstås - men kan det ändå inte bli en muskulär snedhet som följd av att skelettet är snett?

CillaW: det tror jag väl inte!?

jag tar till mig av informationen ni samtliga ger, den är intressant och inget är (sällan) svart eller vitt utan snarare grått i olika nyanser.

:bow:
 
Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

Låter som det är vänster bak som ytter bak som behöver träning;)
 
Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

alla har muskulär snedhet.

jag har iten jobbat med någon som har scolios - men Sally swift har ju det själv och det verkar som vi upplever rakriktning likadant.

Hm om du står framför spegeln så är väl vä. axel högre har jag för mig att du sa

om du drar bak höger axel då - gör det ngn skillnad?
 
Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

alla har muskulär snedhet.

jag har iten jobbat med någon som har scolios - men Sally swift har ju det själv och det verkar som vi upplever rakriktning likadant.

Hm om du står framför spegeln så är väl vä. axel högre har jag för mig att du sa

om du drar bak höger axel då - gör det ngn skillnad?

Japp det gör skillnad.
drar jag bak höger axel kommer jag "jämnt" med axlarna......
 
Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

rent rimligt så borde det juvar aså att när man musklar sig att man fövärrar kroppens kurvaturer, mer ryggmuskler - ger ju större svank tex. Mer "tuttmuskler" större kutrygg

Så gott som all tränig som inte fokuserar just på hållningen förvärrar ju den dåliga hållning man har.

Det gäller ju hästar som inte rakriktas också
 
Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

Hej!
Är den vanligaste typen av scolios att man ser ut som ett S i ryggen bakifrån? Jag förstod det så på din beskrivning och undrar om jag fattade rätt?
 
Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

Fast jag har stora ryggmuskler - och ingen svank. Snarare en synbart mindre då den "fylls upp". Tänk lite Qasimodo :p
Så det beror också på musklernas längd och grundtonus, inte bara storleken eller styrkan i dem. En stark och stor muskel kan ju ändå vara lång och avslappnad i viloläget.
 
Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

Nej jag vet att du är en spännade filur i din konstitution, och där kommer vi in på all den där "skiten" :p som sitter på framsidan av ryggkotpelaren :angel: de många ligamenten som även de kan bli för korta...
Mitt liv har blivt otroligt mycket skojsigare, sen jag började stretcha ut dem . Men om det skulle hjälpa på dig vet jag inte.
jag har ju jobbat som en räka i många år och kroppen anpassar sig ju...

Men i allmänhet för oss andra som är svankisar; om man har starkare ryggmuskler i svanken än i magen - vilket är nästan ofrånkomligt om man inte muskelbygger - så får man en större svank i villoläge - även om man kan få handflatan i golvet när man lutar sig framåt
 
Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

Spännande filur... :crazy: ... Tja, det finns ju värre saker man kan kallas :D
Jag håller med att starkare är kortare hos otränade personer, dock blir det ju snårigare när man även tränar rörelseomfång samtidigt med styrka.

Jag tror att jag är tvärtom i min scolios mot de flesta, men är inte säker då allt är så nedrans tredimensionellt.

Man kan ju ha "standardsittfel" fast man inte är helt "standardbyggd" och tvärtom. Det är ju svårt att fatta tips och råd som det är, sedan ska man ibland tänka spegelvänt dessutom... :crazy:

Angående ligamenten... Jag kan, fast vill sällan, lägga hälarna i pannan. Då borde de väl strechas? :D
Fast jag har stelnat med åren, som liten la jag huvudet på rumpan. Jag ser det som en förbättring.
 
Senast ändrad:
Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

nu går du från att vara en spänande filur - till att var en kinesisk elitgymnast - läskigt :D

Du har alltså inte för korta ligamnet - kanske bara tjejjer som brottas med hästar får

Eller så kan det ha med min sjukdom att göra, all bindväv vill gärna snörpa ihop sig
-ganska jobbigt när musklerna inte får plats därinne längre :crazy: ajajaj

jag är inte avis på att ha scolios -också- att hålla reda på
 
Senast ändrad:
Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

KL
Hörrni, det här måste vara årets Kapar tråd!

Stackars Trådskaparen, vi har gjort en Scolios tråd av ngt som var något TOTALT annat....:o

Kan man be moderator flytta över inlägg i en ny tråd? :confused:
för det är mycket intressant fakta jag gärna fortsätter följa....
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
969
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 705
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp