Höger galopp, det går inte!

Sv: Höger galopp, det går inte!

Alla hästar kan galoppera, det ser man tydligt i hagen. Någon här som aldrig sett en travare galoppera frivilligt i hagen?
Hur är det med galoppörerna då, kan dom verkligen trava när dom är avlade för att galoppera?

Om du läser mitt inlägg en gång till så skrev jag : många, har extriöra oförutsättningar....

Det innebär inte alla.

Och visst finns det travare som kan galoppera i hagen, men det innebär inte att alla av dem galopperar ens bra. Det en del kallar galopp är ren okunskap många gånger och det är korsgalopp, trav fram o galopp bak, eller också är galoppen inte ren taktmässigt.Alltså med andra ord, kass.

Att sedan många av travarna, när de nu säljs eller ges bort till ridning, faktiskt ofta, många gånger, men inte alltid, får ryttare som inte är särskilt duktiga gör ju inte saken lättare eller bättre.

eftersom hästen förmodligen inte förstår skillnad på galoppskänkel så känns det helt meningslöst att ta fram innerbenet jätte mkt å ytterbenet bak jätte mycket. Det som är viktigt är hur du sitter i galoppfattningen. Om hästen har svårt i högervarv så kan det vara så att den skjuter över dig på felsida och därför blir vikten helt fel och den tar fel galopp. Du ska sitta på ytterbenet höj din innerhand lite , alltså rakt upp inte bakåt, ställ hästens huvud lite inåt, den får absolut inte titta utåt.

Innan du börjar med galoppfattningen rid igenom hästen ordentligt i höger varv, se till att den är helt lösgjord där.

Om du läser mitt inlägg en gång till så skrev jag : många, har extriöra oförutsättningar....

Det innebär inte alla.

Och visst finns det travare som kan galoppera i hagen, men det innebär inte att alla av dem galopperar ens bra. Det en del kallar galopp är ren okunskap många gånger och det är korsgalopp, trav fram o galopp bak, eller också är galoppen inte ren taktmässigt.Alltså med andra ord, kass.

Att sedan många av travarna, när de nu säljs eller ges bort till ridning, faktiskt ofta, många gånger, men inte alltid, får ryttare som inte är särskilt duktiga gör ju inte saken lättare eller bättre.

Jag haller med dig om att de flesta travare inte kan galoppera, aven om de utfor nagot som liknar galopp. Manga ganger ar det inte ens tretakt. Men det gar, i de flesta fall, att "bygga om" en travare till en ridhast, och manga ganger kan man aven fa till en hyfsad galopp, men det ligger massor och ater massor av grundlaggande traning, utbildning och kunskap bakom. Och tyvarr ar det ocksa som du sager manga ganger okunniga ryttare som inte kan sarskilt mycket som tar over en fd travare for att anvanda som ridhast.

eftersom hästen förmodligen inte förstår skillnad på galoppskänkel så känns det helt meningslöst att ta fram innerbenet jätte mkt å ytterbenet bak jätte mycket. Det som är viktigt är hur du sitter i galoppfattningen. Om hästen har svårt i högervarv så kan det vara så att den skjuter över dig på felsida och därför blir vikten helt fel och den tar fel galopp. Du ska sitta på ytterbenet höj din innerhand lite , alltså rakt upp inte bakåt, ställ hästens huvud lite inåt, den får absolut inte titta utåt.

Innan du börjar med galoppfattningen rid igenom hästen ordentligt i höger varv, se till att den är helt lösgjord där.

Jag undrar, varfor anser du att hasten absolut inte far titta utat? Bara ett litet fortydligande tack:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 085
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 766
Senast: mamman
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 675
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama