Höger galopp, det går inte!

Sv: Höger galopp, det går inte!

Öhh, jag säger inte det angående tränare som någon ursäkt om det är vad du tror. Jag har sökt som en galning på nätet, skapat en tråd här på buke ifall någon råkar veta om någon i göteborgsområdet. Det finns EN jag känner till, som bara har tid klockan nio på en vardagkväll vilket inte passar mig alls. Visst, en ridskole lärare finns också men hon tar 500kr vilket inte är rimligt för den hjälp jag har fått av henne. Så du som då vet om att det finns en hel drös i Göteborg - Fram med dom då! Jag bara väntar.

Gjorde en snabb sökning på sidan och fick upp 3 hela sidor med tränare i Göteborgsområdet, hoppas du hittar någon! :)

fast om man måste få hästen obalanserad så den hamnar i galopp för att den tappar balansen då bör man fundera på om man verkligen ska jobba med galoppen..

jag skulle stärka hästen i skritt o trav och få den välbalanserad före man börjar med nått som hästen uppenbarligen inte klarar av

:bow: :bow: :bow:

Jo, Men det beror mkt på hur hästen är!!
Din häst kanske är lite duktigare och erfarnare än den här!
Av alla hästar jag ridit(som har svårt men någon galopp) så har tränaren sagt att jag ska göra så men...

Om hästen kan sidförande skänkel så underlättar det att få rätt galopp om man först ridit hästen undan för samma sidas skänkel före fattningen. Då är inner bak ordentligt med och inne under hästen. Före höger galopp ska du alltså rida skänkelvikning eller framdelsvändning undan för höger skänkel. Man kan gärna låta hästen gå lite framåt i framdelsvändningen så att den tar lite större plats så tappar hästen inte framåtbjudningen. Rid också mycket kringelikrokar en bit in i uppvärmningen så att hästen verkligen måste böja sig för att få bakbenen att jobba oliksidigt (tappa inte drivningen med inner skänkel!). När hästen är tillräckligt mjuk och stark för att jobba olika med inner och ytter bak åt båda hållen är det lättare med galoppen.

Håller inte med ang framdelsvändning undan höger skänkel. Det beror ju lite på vad orsaken är till att det är svårt med fattningen. Min häst har haft otroligt svårt för höger galopp. Fick den inte uppsuttet på månader. På honom låg stor del av problemet i att han var svagare i vänster bak = det bakben som höger galopp börjar med. I och med att vänster bak var svagare, satte han gärna höger bak lite mer under kroppen, för att få den att ta mer vikt = vänster bak sköt han ut utanför sig på vänster sida.

Att i sådana exempel göra tex framdelsvändningar undan höger skänkel, blir ju bakvänt, och ställer till mer än hjälper.

Våran höger galopp går otroligt mkt bättre nu, även om den inte sitter varje fattning. Det som fungerat för mig har varit att stärka vänster bak och mjuka upp höger sidan. Klättring för att stärka upp, pulsa i snö mm. Mycket olika stora volter och serpentiner så att han blivit super mjuk i båda sidor. Och för min häst har det fungerat i fattningarna att ha lite övertempo i traven, har vi haft för samlad och långsam trav har han inte haft orken att komma igång i galoppen.

Lycka till TS!

Intressant svar fran Trofe! Nar hasten funkar olika at olika hall, tex vanster galopp funkar men inte hoger, sa ar det vikitigt att titta pa hur hasten anvander de bada kroppshalvorna och speciellt hur den bojer bakknana. Ofta ar ju hasten starkare i den ena sidan. Om du tittar pa hastens bakben sa bojer din hast sakert mer i det vanstra bakknat an i det hogra. Den skjuter sakert ocksa fram vanster bog. Precis som Trofe sa, ar det viktigt att starka den svaga sidan och mjuka upp den starka. Trofe verkar ha hittat en vag som funkar. Jag anvander vanster oppna for att fa hasten att ta mer stod med den hogra bakhoven, samt att losgora bogen. Vanta med galoppen tills hasten ar mer lika i sidorna. Nar du sen borjar galopparbetet sa ar ett bra trick att ha hasten nagot stalld at vanster. Det gor att den far fram hoger bog och att den inte kan skjuta ut vanster bog. Men jag skulle rekommendera att jobba med skritt och trav tills hasten ar mer stabil och lika i sidorna. Och var forsiktig med hogeroppna och andra rorelser dar hasten kan uppmuntras att skjuta ut vansterbogen tills den ar mer lika i sidorna.

Så gjorde/gör min häst också. Min & din polle låter väldigt lika när jag har läst dina andra inlägg och trådar ;)

Jag började med att fatta galopp över bom på volt i höger varv. Att lägga ut bom på rakt spår funkade inte då hon fattade vänster iallafall. På volten blev hon i obalans när hon fattade vänster galopp och lärde sig att det var lättare med h.galopp = massor av beröm och bryt av innan hästen gör det. Var bara ute efter galoppfattningen, om hon aldrig arbetat i h.galopp så orkar hon inte mycket mer än så.

Vi har fortfarande kvar en del av problemet, hon fattar h.galopp men har ingen bjudning och bryter av. Men sålänge hon gör en bra fattning och håller några språng till att börja med är jag nöjd :laugh:

Det är ju jätte bra om det fungerar genom att tex fatta galopp över en bom på böjt spår. Men jag kan säga när det gällde min häst så prövade jag allt jag kunde komma på, med tränares hjälp. Bla:

*Fatta utåtställd
*Fatta i hörn
*Från samlad trav
*Från mellan trav
*Från ökad trav
*Från skritt
*Innan bom
*Byta över bom från vänster
*Byta över hinder från vänster
*Trava in mot hinder och försöka landa i rätt
*Rida honom på volt i höger varv, men vänster galopp för att han skulle känna obalansen och byta (inte en chans i världen att han gjorde det dock...)
*Fatta på stor volt
*Lite volt
*Rakt spår
*Med petning av spö på ytter bak

osv osv

Det som fungerade för oss var att få honom riktigt riktigt mjuk i båda sidor, sedan red jag på en åker med gott om plats och där han hade bra bjudning, stora svängar. Hade högt travtempo i höger varv, och sedan en ganska snäv sväng tillbaks åt höger och försöka få honom att fatta. Lite pet med spö på ytter bak.

Och sen fattade jag på samma ställe på åkern varje gång, tills det satt lite bättre.

Det fungerade inte på en gång, och inte vid varje försök. Men har gått bättre och bättre och han har succesivt stärkt upp sin höger galopp och vänster bak. Och idag, till min stora förtjusning så fattade han höger galopp ute i skogen, på första fattningen, på rakt spår!!! Men enkelt har det inte varit...

Att bryta av direkt om det blir fel avråder jag från. Min blev så att han tog galoppfattning som halt och avsaktning. Så det tog en hel del tid bara att få honom att gå fram för skänkeln igen...

Har samma haft samma problem med min. Fast i vänster galopp.. Men jag har tränat mkt på att samla ihop honom och så och tränat mkt galoppfattningar i båda varven. Höger fattar han perfekt och går rättså fint. Vänster fattar han fel galopp men jag berömmer honom ändå men tar ner honom till trav direkt och testar igen. Berömmet får han eftersom han förut inte ens galopperade alls i vänstervarv. Och nu händer det att han t om. fattar rätt ibland. Elr ute i skogen och så fattar han oftast rätt galopp men det är på ridbanan / i ridhuset som det är problem.
Det kan vara bra att öva mkt ute i skogen eftersom det mesta går lättare då (: Lycka till !

Och sen fattade jag på samma ställe på åkern varje gång, tills det satt lite bättre.

Så har jag också gjort, men har nu problemet att hon Bara fattar galopp vid ett visst ställe på ridbanan om man inte har bommar ute :angel:
i skogen fattar hon bara vänster galopp, men hur ska jag få henne att fatta höger galopp i skogen?

Det min häst blev att känna igen var ett friskt tempo och en tvär sväng tillbaka, åt höger. Det betydde fattninf och fysiskt fungede det hjälpande för honom. Finns det tex någon tre-vägskorsning eller bred mötesplats eller liknande kandu testa med samma teknik där som på bana. Alltså friskt tempo (helst bortåt) och sen tvär sväng åt höger hemåt och så galopp. Men se gärna till att det finns lite plats att vara på, som sagt en rejäl mötesplats, korsning eller liknande.

tack, ska testa sen när det är bättre underlag. Nu är det isigt överallt och även fast hon har broddar vill jag inte äventyra i snäva svängar. I ridhuset kan man nog träna det så hon "kan det" när vi sticker ut i skogen :)

Kom på, Att jag har ju haft en sådan häst med ett sådant fel och det bästa
var väl då att vara på en volt, med en bom som du kommer i fel galopp
till och sen över. Håll hela tiden henne högerställd! ((innåt)) .
När hon fattar höger så beröm och ut på spåret och låt henne
galoppera på ! :)

Knapplån.

Oftast måste man placera in bogen och ha koll på framdelen innan man kan börja åtgärda problem som dessa med bra resultat. Jag skulle jobba mycket på volter med att ställa svagt utåt några steg, sen leda in till rättställd igen och öva på det några gånger.

Sen försöka ha hästen fram för skänkel och fatta galopp. Det är viktigt att den är avspänd för att det ska ge något positivt. Man bör inte överdriva hjälperna då det mest bara stör och irriterar hästen. De är känsliga djur och det måste vi utnyttja!

Det är viktigt att göra den svår sidan fri, dvs, släppa galoppsidans tygel helt, för att inte blockera rörelsen i den sidan.

Lycka till!

De travhästar jag har ridit har (de flesta) lärt sig galoppskänkeln ganska snabbt efter att de förstått sidförande skändel. Mitt tips är att försöka hindra hästen från att ta fel falopp genom att ha ett stadigt stöd på vä tygel, öppna högersidan med en lös innertygel och flytta hästen med vänster skänkel (typ som en skänkelvikning). När hästen är i det läget måste man komma ner i sadeln och rida galopp med sätet, de brukar de flesta falla in i galopp. Att samtidigt ge ett röstkommando och berömma massor när de gör rätt kan hjälpa inför framtida fattningar, se också till att ha mycket utrymme och bra underlag så du kan rulla på i galopp så länge hästen vill och orkar för att "lära sig" rörelsen (många travhästar upplever jag att har svårt med höger galopp då de springer i vänster varv på banan och oftast fattar vä galopp om de gör det i lopp).
Lycka till!

Jag tycker du ska göra som några andra sagt, kolla så att hästen inte har ont eller av någon annan anledning inte kan fatta och hålla galoppen.
Kanske hästen är mycket svagare i högersidan och du måste muskla upp den sidan lite mer innan hon orkar hålla galoppen.
Har ridit några hästar där man måste rida ganska fort för att dom ska orka galoppera. Går det lite för sakta, typ arbetsgalopp, så orkar dom inte.
En ponny på ridskolan för flera år sen kunde bara höger galopp. Spelade ingen roll vilket varv man red i eller om man gav vänster galoppskänkel, det blev ändå höger. Förmodligen var han väldigt lite riden i vänster varv när han kom till ridskolan, eller så var han mycket svagare i den sidan. För han kunde verkligen inte vänster galopp.

De travhästar jag har ridit har (de flesta) lärt sig galoppskänkeln ganska snabbt efter att de förstått sidförande skändel. Mitt tips är att försöka hindra hästen från att ta fel falopp genom att ha ett stadigt stöd på vä tygel, öppna högersidan med en lös innertygel och flytta hästen med vänster skänkel (typ som en skänkelvikning). När hästen är i det läget måste man komma ner i sadeln och rida galopp med sätet, de brukar de flesta falla in i galopp. Att samtidigt ge ett röstkommando och berömma massor när de gör rätt kan hjälpa inför framtida fattningar, se också till att ha mycket utrymme och bra underlag så du kan rulla på i galopp så länge hästen vill och orkar för att "lära sig" rörelsen (många travhästar upplever jag att har svårt med höger galopp då de springer i vänster varv på banan och oftast fattar vä galopp om de gör det i lopp).
Lycka till!
(många travhästar upplever jag att har svårt med höger galopp då de springer i vänster varv på banan och oftast fattar vä galopp om de gör det i lopp).

Jag vill slå hål på den myten. Man kör i båda varven på travbanan. Hästar är bara oliksidiga av naturen som vi människor och det blir bättre eller sämre beroende på hur mycket vi människor lägger oss i.

Har läst tråden och förundras, finns det verkligen ingen som vet att travare är avlade för att trava?, och att många av dem har extriöra, alltså medfödda oförutsättningar för att galoppera?

Jag tycker synd om travare som ska ridas och som inte kan galoppera men som ändå ska och måste.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 085
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 766
Senast: mamman
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 675
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama