hög huvudhållning

A

agentrussin

Hej! jag har lite problem med min ponny! Han är väldigt het så det är svårt att få honom att slappna av i halsen! skulle va toppen om ni kunde ge några träningar som hjälper mig med honom!

tack på förhand// agentrussin // Ellen Persson :d

Sv: hög huvudhållning

Menar du att han går i en för spänd, hög form och krummar ihop sig?

M-oaa

Det bästa är nog om du letar upp en duktig tränare i din närhet som kan hjälpa dig och din ponny att hitta lugnet och på så vis även en bättre arbetsform. :)

Rider ibland en ponny som brukar köra upp huvudet och springa iväg för att han tycket det är jobbigt/tråkigt. På honom brukar jag rida på böjt spår nästan hela tiden, volter, serpentiner osv. Massa tankearbete så att han inte hinner tänka på att springa iväg. Och halter! Jag kan trava 10 steg och sen halt. Trava 5 steg, halt. Men hela tiden variera antalet steg så att han måste vara uppmärksam på mig hela tiden :)

Jag skulle jobba honom mycket från marken. Försöka få honom att komma fram och ned med näsan (inte riktigt lätt att svara då jag inte ser hur det ser ut)
Ta hjälp av någon som är duktig på att jobba från marken (akademiska ryttare brukar vara duktiga på det)

Lycka till

Använd en gramman om du kan rida på den, annars för den mer skada än nytta. Som ja förstår de så är ponnyn svag i bakdelen och vill inte sätta under sig och därmed inte jobba med bak. Du behöver få ner huvudet och sätta mer vikt på hans bakben. Pessoasele vid longering är kanon för sådana hästar. Då måste dom jobba oavsett om dom vill eller inte!! Gramman är som sagt väldigt bra också om man använder den rätt!!

Få ner huvudet är väl det sista man ska tänka på på en häst som är spänd i nacken.....
Graman kommer inte att hjälpa långt där, speciellt inte om man vill komma åt bakdelen.

De andra tipsen som kommit fram är betydligt vettigare, jag håller med den som gav tips om att jobba från marken. Tänk framåt, jobba bakifrån, mjuka händer, lugn och ro. Bästa är att hitta en tränare som jobbar mjukt och genomgående och som inte är kär i snabba hetsmetoder för att tvinga ner huvudet på hästen.

Jag anser att hela ditt inlägg är helt förkastligt.

Till TS: koncentrera dig på att få hästen lösgjord och aktivera bakdelen. Strunta i huvudets placering: när hästen är lösgjord kommer huvudets placering automatisk.

Häng inte på en massa hjälptyglar - du kan inte fuska dig till en korrekt form.

;) Krocket

juwlss har bra tips, tycker jag!
När min häst är spänd är det volter och svängar som gäller, samt sidförande arbete med ställning i halsen. Och att rida med sätet, det är lätt att man blir för passiv med sätet när hästen ligger på, då får man aldrig hästen till arbete. Halvhalterna får inte tas för mycket med handen.

Huvudet är ju det som kmr sist i formen och det man ska fokusera minst på, att sätta på en graman tror inte jag löser nånting...

till TS: om hästen är spänd prova att ta ut en ET som kan kolla igenom hästen.

Jag är nog också inne på linjen med markarbete, så att han kan få hitta en bättre form utan ryttare på ryggen.
Hästen jag jobbar med har fått upp ryggen, och aktiverat baken, genom att vi tömkört mycket.

Jag har en ponny som oxå är ganska het och lite svår att få helt avslappnad.

Det jag börjar med är att jobba skritten. Tänk framåt, lång-låg, rid inte med handbromsen i ( som man lätt gör när hästen är het) utan sitt stadigt, erbjud en stadig yttertygel och verkligen jobba fram hästen fram till handen samt få igång bakkärran.

Volter, sidförande you name it samt tempoväxlingar, halter osv.

När skritten funkar kan man gå över till att trava små sträckor. Hela tiden med målet att få hästen att verkligen slappna av, trampa under sig och kommer upp med ryggen.
Beröm hästen när den slappnar av, detta ska vara en positiv grej. Vi vill ju att hästen ska vara avslappnad och sammarbetsvillig:)
Det räcker med att lätta lite på inner i just det ögonblicket eller en en lätt klapp på halsen.

Det gäller att ha tålamod och ha is i magen!

Sen så kan man självklart tömköra oxå.

Graman är INTE ett bra redskap vid det här problemet, det förvärrar bara allt.

Senast ändrad:

Eftersom han låter spänd skulle jag rida mycket lösgörande. Skänkelvikningar, vändningar, arbete på böjda spår... you name it. Fokusera på takt, "avslappnadhet", lydnad och att han bjuder på lagom så tror jag en fin form kommer lite av sig självt.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
816
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 194
Senast: Maniac123
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 076
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 853
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama