Hög frambensaktion men var tar bakbensaktionen vägen?

Sv: Hög frambensaktion men var tar bakbensaktionen vägen?

Det jag menar är att ett lågt tempo utan engagemang knappast är direkt kravfyllt. Samling däremot är ju något helt annat. Kan ske både i långsamt tempo och i ett inte lika långsamt tempo. Även om samling till viss del hänger ihop med tempo.
Risken med ett långsamt tempo utan samling borde vara att hästen tappar takten/korrektheten i gångarten. Tex. som att en väldigt långsam galopp utan undersatt bakdel och utan "tryck" blir fyrtaktig.

hmmm intressant...

Är du med i resonemanget? ;)
Jag misstänker att det var detta Boj syftade på när h*n skrev att takten/korrektheten skulle påverkas

Det finns ju olika tempon i tölten precis som det finns i skritt trav och galopp.
En ökad galopp är ju inte likadan som en kort kort piruell galopp där hästen nästintill står still på samma ställe och galopperar.
Vinklarna i bakbenen är också helt olika och det är också olika muskler som arbetar i dessa olika galoppmomenten..
Så kort tölt är inte samma sak som ökad tölt.. de krävs mkt olika saker för dessa olika övningar.. fasten det är tölt bägge delarna så är de rätt olika endå.

De jag kan se med denna ras är att man avlar mer och mer på långbenta hästar med mkt ädla kroppar och så här såg inte rasen ut från början utan de var små kompakta och rätt grova i kroppen.
Denna "nyare" modell av islänning(sportmodellen) är inte alls lika viktvärande som den äldre typen och en häst som skall bära vuxna människor.
Ibland långa killar som väger uppemot 95 kilo då tar bakbensarbetet stryk och hasen får jobba betydligt mer och de blir en stel gång.

Jag ser på en gång när min häst bär en för tung ryttare.. hon svankar till hon tar korta kliv med bakbenen och man verkligen ser hur jobbigt det är för henne.
Vinkeln i bakbenen är också helt annolunda!

Alla hennes gångarter blir försämrade då.

Så visst tror jag att tölten kan vara på väg att dö ut för håller man på att avla i denna utsträckning som man gör idag med att få så högbenta och ädla islänningar så tar tölten stryk och blir som TWH hästarnas.:crazy:

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 539
Senast: Ceta
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 199
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar