Hög frambensaktion men var tar bakbensaktionen vägen?

T

Toga

Tänkte dra upp det här med bakbensaktiviteten eller även kallad bakbensaktionen. Många stirrar sig idag blinda på frambens aktionen, men vi får inte glömma den viktiga bakbensaktionen. Läste en mycket bra artikel i Eidfaxi om just detta problemet.

Sv: Hög frambensaktion men var tar bakbensaktionen vägen?

Vad är problemet?

Om jag har fattat artiklen rätt ( är på engelska) så går tölten på våra kära hästar allt mer åt tenesee walkninghorse. Bakbenet lämnar inte marken som det borde göra.

Det beror i mångt och mycket på att man idag börjar kräva mer och mer samling, att hästen ska förlägga mer och mer tyngd på bakbenen för att på så sätt bära sig i det korta tempot.

Bakbensaktionen har inte förändrats, tvärtom har kraven ökats och frågan är nu om det är det man vill ha?

Det beror i mångt och mycket på att man idag börjar kräva mer och mer samling, att hästen ska förlägga mer och mer tyngd på bakbenen för att på så sätt bära sig i det korta tempot.

Bakbensaktionen har inte förändrats, tvärtom har kraven ökats och frågan är nu om det är det man vill ha?

Om du läst artiklen så hade du förståt vad problemet är. ;)
Det är inte i det korta tempot som problemet ligger i. Det finns hingstar med stor aktion som fortfarande har bra bakbensaktion och sedan finns det de hingstar som har stor frambensaktion men som har nästintill obefintlig bakbensaktion.

I det korta tempot krävs att hästen kortare steget i bak, ju mer samling desto kortare bakbenssteg vilket påverkar takten.

I det korta tempot krävs att hästen kortare steget i bak, ju mer samling desto kortare bakbenssteg vilket påverkar takten.

Nu var det inte i det korta tempot som problemet ligger i. Men jag förstår ditt resonomang.

Naturligtvis påverkas takten även i andra tempon genom att kravet på samling och bärighet kvarstår, kortas något steg blir gången stötig (stöttig) som ATW. Det finns en benämning på takten som just nu har fallit ur mitt huvud, jag återkommer när jag letat reda på den.:idea:

Naturligtvis påverkas takten även i andra tempon genom att kravet på samling och bärighet kvarstår, kortas något steg blir gången stötig (stöttig) som ATW. Det finns en benämning på takten som just nu har fallit ur mitt huvud, jag återkommer när jag letat reda på den.:idea:

Det är inte takten som är problemet i artiklen. Jag kommer inte ihåg vad han heter som har skrivit den men han har under detta året skrivit ett par artiklar om funderingar kring avlen på våra islandshästar, han har tagit upp passen som den ser ut och hyllas idag, viklet inte är det rätta enligt artiklen, högaktion i passen ger inget sväv. Sedan har han tagit upp exteriören i dagens mått, hur bra är den? Är det bra att framhålla högbenta hästar? Mycket intressanta artiklar.

Jag är inte hemma nu men jag ska leta fram några och ta reda på vad han heter.

Vad är problemet?

Satte mig ner igår och läste igenom artiklen. Problemet är att man ser allt mer hästar som har tre ben i marken hela tiden under tölten. Detta jämförs med tenesse walkinghorse. Tölten har blivit allt mer fokuserad på att ridas i nästan samma tempo som skritt, därmed får vi en tölt som alltmer liknar skritten. Frågan som ställs är: Är tölten i farozonen? De hästar som har treben i marken får trots det höga poäng både på tävlingar och bedömningar.

Ja och det var ju vad jag skrev från början, takten påverkas.

Ja och det var ju vad jag skrev från början, takten påverkas.

Ja. Det är viktigt att man börjar tänka på det vid bedömningar och tävlingar. Till slut kanske vi sitter hör med en tölt som är precis som tenesse walkinghorse.
Åh då vill inte jag hålla på med islandshästar längre om det är dit vi vill nå!

Det finns en benämning på takten som just nu har fallit ur mitt huvud, jag återkommer när jag letat reda på den.:idea:

Trestegs stöttefas kalla den, takten förändras genom att tempot är så långsamt i det närmaste skritt tempo. Det är vad som sker i det korta tempot tölt när bärigheten ökar markant, och det är också vad artikeln handlar om att tölten börjar luta mer och mer mot tre stegs stöttefas.

Trestegs stöttefas kalla den, takten förändras genom att tempot är så långsamt i det närmaste skritt tempo. Det är vad som sker i det korta tempot tölt när bärigheten ökar markant, och det är också vad artikeln handlar om att tölten börjar luta mer och mer mot tre stegs stöttefas.

Ja precis! Jag tycker att det ringer en varnings klocka! Vill vi ha en sådan tölt? Inte jag iallafall.

"Problemet" med trestegs stöttefas när man dömer tävlingar är att det inte går att se med blotta ögat. Jag vet att jag flera gånger på tävlingar tänkt att "jag slår vad om att det där är för långsamt egentligen och blir trestegs stöttefas, men det är inget jag kan bevisa.
Diskuterades endel på domarutbildningen.
Rent tekniskt är det ju skritt då, även om det s.a.s är skritt med höga lyft (varierar) och rest hållning.

/Malin

Ja du kan även få samma fenomen om hästen är lite inaktiv i bakbenen, dvs bakbenssteget fördröjs genom det kan man få trestegs stöttefas om tempot är tillräckligt lågt. Å andra sidan brukar man ändå se det i andra taktavvikelser såsom pass/travtakt.

"Problemet" med trestegs stöttefas när man dömer tävlingar är att det inte går att se med blotta ögat. Jag vet att jag flera gånger på tävlingar tänkt att "jag slår vad om att det där är för långsamt egentligen och blir trestegs stöttefas, men det är inget jag kan bevisa.
Diskuterades endel på domarutbildningen.
Rent tekniskt är det ju skritt då, även om det s.a.s är skritt med höga lyft (varierar) och rest hållning.

/Malin

Vill vi ha detta?

Det är en viss skillnad mellan "långsamt" och "samlat".
Bara en tanke :D
Tjuvläser lite här, rider inte islandshäst :p

Det är en viss skillnad mellan "långsamt" och "samlat".
Bara en tanke :D
Tjuvläser lite här, rider inte islandshäst :p

nja, delar inte din tanke. Jag tror att det är tempot som är för lågt. Vi begär för mycket av vår kära vänner.

Det jag menar är att ett lågt tempo utan engagemang knappast är direkt kravfyllt. Samling däremot är ju något helt annat. Kan ske både i långsamt tempo och i ett inte lika långsamt tempo. Även om samling till viss del hänger ihop med tempo.
Risken med ett långsamt tempo utan samling borde vara att hästen tappar takten/korrektheten i gångarten. Tex. som att en väldigt långsam galopp utan undersatt bakdel och utan "tryck" blir fyrtaktig.

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 539
Senast: Ceta
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 199
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar