Hög form?

M

meow

Min ridtravare går i väldigt hög form, vad är det egentligen för skillnad mellan hög/låg osv. form? Är det bra eller är det något jag skall jobba med? :confused:

OBS! Inte min häst på bild ;)

Bilderna bortmodererade pga, att Googlade bilder inte är mindre copyrightade än andra. /moderator

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hög form?

kort: Häst som vill gå i hög form brukar man vilja få ned i längre o lägre form och de som går som myrslokar vill man gärna få upp lite.
Sen huruvida din häst går i form eller bara böjer på nacken kan jag inte uttala mig om.

Okej.. men varför skall jag jobba ner honom i lägre och längre form isåfall?
Han går i form, men i hög form likt bilden. Han kröker inte bara på nacken.

Men hästen på bilden kröker bara på nacken, även om han kanske bara gör det just när bilden tas, så det är nog en dum jämförelse.

Hästen på bilden ser inte ut att gå i form, den har sänkt rygg och drar in näsan.

Högre form kommer med högre samling av hästen, man brukar börja med lång och låg form på en unghäst för att sedan gradvis plocka upp den.

Som flera sagt så kröker hästen på bilden bara på nacken, inte något att ta efter.

Att den ska gå i låg form är för att du vill att hästen ska arbeta på rätt sätt med sin kropp, den ska komma under och ta mer vikt på bakbenen, den ska arbeta igenom ryggen och orka lyfta sin rygg så att den sätter rätt muskler för att bära ryttare. Det är jobbigt och en unghäst eller otränad häst orkar inte det om den går med nacken högt. Den sänker sin rygg och kan få ont i ryggen så småningom pga brist på muskler.

Därför ska din häst inte gå högt med nacken. Köp en ridhandbok hur man utbildar unghästar så förstår du:idea: Det här är mycket viktigt. Ta också hjälp av en tränare så snart som möjligt, en duktig utbildad tränare som kan hjälpa dej att förstå.

Hästen ska framförallt i början gå i BALANS, arbeta balanserat, det är därför som man säger att går den ner mer än den ska med nosen så får man arbeta upp den (typ myrslok) för då går den för mycket i framvikt, och överbelastar frambenen.

Jo, jag vet.. dålig bild. Men "illustrerar" det jag menar i alla fall. Fanns inga bilder när jag sökte på google.

Jag rider för en väldigt duktig instruktör.. men vissa säger ju att en mer samlad häst går i hög form medan andra säger att hästen skall ha den formen likt du förklarade. :confused: Därav frågan.

Mja, med den där bilden illustrerar du inte vad du menar faktiskt :)
För om du säger att din häst går som hästen på bilden, och den hästen går inte i form den har sänkt rygg, bakbenen en bit iväg och näsan för indragen.
Det är ju lite dumt att illustrera något som inte är rätt och säga att det är så du gör, fast rätt..

Självklart går en mer samlad häst i den höga formen=välmusklade och välridna hästar går i den formen, men det är hårt arbete och ganska lång väg att gå dit.
Du börjar med den låga formen för att få hästen att bjuda till, lära sig att arbeta genom ryggen och när befäst den låga formen och känner att hästen orkar plockar du upp den i högre form i takt med styrkan hos hästen.

En del hästar som har hög form som i krökning på nacken, har det för att dom inte riktigt kan spänna av och bjuder ändra fram till bettet, jobbar genom ryggen och/eller kanske inte orkar bära sig i form ännu.

Följaktligen är det alltså bättre att ha en mjuk avslappnad och framåtbjudande häst i lägre form där hästen orkar och jobbar bättre. Sedan jobbar du upp till den högre formen.

Rätta mig gärna ni som antagligen kan förklara det här mycket bättre och mer utförligt.

Är inte det här att rida i högform? :crazy:
(bild tagen från google)

Bilderna bortmodererade pga, att Googlade bilder inte är mindre copyrightade än andra. /moderator

Jo, det där är att rida i hög form :)
Jag antar att ni själva kan se skillnaderna?
Egt. för att riktigt visa skillnaden skulle man haft ett kort ur ungefär samma position..

En hög form eller en låg form. Allt beror på vad man vill jobba med.
Tex så travar/joggar man av hästarna i låg form, för att dom ska sträcka hals/rygglinje lite och komma ner och slappna av i slutet på passet.
I en låg form ska hästens nacke/hals ha en lägre punkt.

Som sagt. Om det är bra eller dåligt beror på vad man vill uppnå.

jag gissar att din häst bara just böjer på nacken, att gå i hög form kräver MASSA styrka (se bilden som Hamlet lade in) Eftersom du ens ställer frågan på buke så tror jag inte att din häst besitter den styrkan eftersom du inte vet hur du ska rida för att få den dit.
En ridtravare går "per automatik" ganska högt m huvudet och det ser snyggt ut men är inte speciellt hälsosamt.

Varför man vill att en häst som går högt ska gå lägre är för att sträcka ut överlinjen, de som är låga vill man få upp (om det inte är unghäst) för att de ska få mer vikt på bakbenen.

en het häst vill man dämpa, en seg häst vill man peppa. Samma sak. Det hästen har lätt för behöver man inte nöta; det den har svårare för måste man träna på.

Om din tränare är så duktig så borde du redan nu veta skillnaderna på form och icke form och veta hur din häst rör sig och vad ni ska träna på.

Är inte det här att rida i högform? :crazy:
(bild tagen från google)

Jo. Men om TS häst vore jämförbar med denna häst skulle TS inte behöva fråga på buke ang skillnad på hög och låg form......

Ja som nån skrev så varierar man formen under ridning, MEN beroende på var hästen befinner sig utbildningsmässigt. MEows häst är med all sannolikhet på en nivå där den bör arbetas i en lägre form, där huvudsyftet är balans, och takt.

Läs mer om utbildning av unghästar, utbildningsskalan och prata med tränare. En tränare som inte på ett eneklt sätt kan förklara detta med form är inte en bra tränare. inte en tränare alls, faktiskt.

Det är jättviktigt att då man utbildar en unghäst, skolar om en travare eller galopphäst eller öht utbildar en häst att känna till vissa grundläggande saker och det här tillhör de grunderna. För hästens skull är det viktigt

En hög form eller en låg form. Allt beror på vad man vill jobba med.
Tex så travar/joggar man av hästarna i låg form, för att dom ska sträcka hals/rygglinje lite och komma ner och slappna av i slutet på passet.
I en låg form ska hästens nacke/hals ha en lägre punkt.

Som sagt. Om det är bra eller dåligt beror på vad man vill uppnå.

NEj så enkelt är det inte. Det berör även på var hästen befinner sej i sin utbildning, hur stark den är bla. En hög form är alltid helt olämpligt på en häst som inte har styrkan att bära sig i den högre formen vilket många hästar inte har, rent krasst.

På en välutbildad stark häst har du rätt, i princip.

precis! Tänk om jag skulle kräva hög form av min fyraåring! Eftersom han är samarbetsvillig och himla lätt att samla sig så visst skulle han göra det jag begär, men hur nyttigt är det?!
Lika väl som att jag tror att TS ridtravaren inte heller är tillräckligt utbildad eller tränad för att klara av att gå i hög samlad form. (och OM den nu är så pass tränad och välriden så borde TS själv känna att den går korrekt)

ett litet lästips till TS:

Utbildning Av Den Unga Hästen av Jens Fredricson

jag skulle rida för tränare som kunde förklara det för mig :) vet inte vilken form din häst är i alls och va som är bra för den...svårt att säga när vi inte sett den

Jag rider min stora kille lång och låg..just för att han inte klarar av att korta sig och gå i högre form. Han är under igångsättnig och behöver gå där för att jobba på bra och muskla sig!

Jag håller med dig.

Formen skall alltid vara endamålsenlig. Visserligen är det bra att kunna variera formen,
men det är inte svart och vitt, hög form låg form.

Man kan variera formen men endock hålla sig inom normen "låg form" men även variera sig inom "hög form"

Även jag håller med. Målet är ju nacken som högsta punkt osv. MÅLET. Alla når inte ens till målet efter ett helt liv med sin häst. Hästen ska gå i den form där den för dagen arbetar bäst.

Hästen jag rider tex. rider jag aldrig särskilt låg, varken i framridningen eller i "nedläggningen". Om han fick välja skulle han gå med nosen mellan framknäna, och det gör han också 2 timmar om dagen med andra ryttare, då han är ridskolehäst. Precis samma sak, fast tvärtom! ;)

Tror att din travare bara knäpper av tyvärr. När man har gamla travare ska man absolut sikta in sig på en lång och låg form först sedan succesivt samla den men fortfarande i en ganska låg form.

Hur duktig hästen måste vara för att gå i högform som någon visade på en bild här uppe vet jag inte men det känns som elitnivå och jag har svårt att tänka mig att din travare ligger där.

Om inte din tränare kan hjälpa dig så tycker jag absolut att du ska byta tränare. Satsa på en tränare som stött på ridtravare förut och vet hur man skolar sådana

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 699
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 062
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 559
Senast: Badger
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Träning och hälsa del 12
  • Hiss och diss del 5