Hög form?

Sv: Hög form?

En häst som går i hög form och inte orkar av det riktigt ännu riskerar att släppa bakbenen och svanka med ryggen, om du kollar på bilden med din häst så ser du direkt att hästen går som en ostbåge, tyvärr då åt fel håll.... Nu har du antagligen redan fått höra detta tillräckligt... Något svar på din fråga har jag icke...

förlåt för trådkap.
min ponny som jag har på foder går alltid med huvudet väldigt högt och är väldigt stel i början av ridpasset, men efter lite uppvärmning brukar hon vilja söka sig framåt nedåt. alltså är hon ju då en häst som föredrar lite lägre, och längre form. hon har inte ridits ändamålsenligt innan jag fick henne, och det här med den långa formen har kom när jag hade haft henne kanske en månad. hon har inga ryggmuskler och har dessutom en ganska så rejäl underhals. min fråga är nu, ska jag låta henne gå i den formen som hon själv vill gå i, vilket är ganska lågt, eller ska jag försöka få upp formen? jag har blivit tillsagt så många olika och är därför lite förvirrad. vissa säger att jag ska rida henne som en unghäst, medans andra tycker att jag ska få upp formen. Kan tillägga att jag ridit henne i denna långa låga form sen i februari, och har inte sett direkt mycket förbättring i varken formen eller i hennes muskulatur. hon kan tex fortfarande inte ens söka sig nedåt i galoppen.
vore jättesnällt om någon kunde hjälpa mig lite med det här!

Jag tycker absolut att du ska låta henne vara i den formen hon orkar, den lägre, jag förstår mig verkligen inte på folk som börjar plocka upp hästarna direkt och inte tkr dom ska få gå låga över huvudtaget. Det är bara dumt att kräva något hästen inte klarar av för tillfället.

okej, ja, det känns rimligast. annars kanske hon ändå bara tappar ryggen. tack så mkt för tipset!

Jag håller med Josefinefreed. Om hon inte hade några ryggmuskler när hon kom till dig så orkar hon inte hålla sig i någon hög form utan låt henne gå lång och låg så hon bär sig och får mer muskler. Sedan kan man så sakta börja plocka upp dem i en mer samlad form men låt det ta tid.

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 699
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 062
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 559
Senast: Badger
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5