Höftledsdysplasi, ny metod?

fetange

Trådstartare
Är inte speciellt hemma i ämnet men jag hörde talas om en (enligt berättaren) ny metod för att kunna bestämma HD-grad.
Kände mig skeptisk så jag tänkte att jag frågar här.
Fick det bara förklarat för mig kortfattat men ja... Det ska tydligen gå till så att man ger hunden lugnande/söver den (och lägger den på rygg?) och sätter nån typ av gummiband mellan benen för att sen hålla dom i nån vinkel och då kunna se hur höftkulan ligger och då kunna bestämma A B C D osv.

Någon?

Är inte speciellt hemma i ämnet men jag hörde talas om en (enligt berättaren) ny metod för att kunna bestämma HD-grad.
Kände mig skeptisk så jag tänkte att jag frågar här.
Fick det bara förklarat för mig kortfattat men ja... Det ska tydligen gå till så att man ger hunden lugnande/söver den (och lägger den på rygg?) och sätter nån typ av gummiband mellan benen för att sen hålla dom i nån vinkel och då kunna se hur höftkulan ligger och då kunna bestämma A B C D osv.

Någon?

Kanske menade de PennHip? Det är inte någon jätteny metod dock…
http://info.antechimagingservices.com/pennhip/index.html

Lite så jag kände också...

Kan man bestämma HD-grad genom den metoden? Hittade bara sidor på engelska och där visar dom metoden på spädbarn.

Ortolani är ingen ersättning för röntgen. Det är en metod för att se (och bedöma) om leden är slapp, det säger inget om skelettets form. Du kan se hur det kan göras på den här videon, det är det lilla "skuttet" man letar efter.

Så vitt jag vet (men jag är inte särskilt insatt!) kan man använda sig av det som en del i en undersökning av en hund som har problem, inte som en generell screening. Det kan inte ge samma information som röntgen kan.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 247
Senast: alazzi
·
Ekonomi & Juridik Hjälp, jag behöver lite input från er trevliga bukare som är hästkunniga här. Sätt er in i scenariot och besvara frågan. Tack så mycket...
Svar
14
· Visningar
2 742
Senast: mackan
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 349
Senast: Appetax
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 648
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar