Sv: Hofors augusti tävling
Ja herregud vilken resa! Först ligga på cross tävlingar i 2 dagar bland rök o stök o sen köra ytterligare två timmar för att se till så att Ryttarinnan o Grå Häst äntligen får till sin första vinst!!!!!!!!!!!!!
Jag förstår inte hur jag ska orka detta en hel säsong för nu är ju två saker bevisat....
:
Grå Häst är bättre än Brunt Sto. ODISKUTABELT!
Jadu Betti...han spöade ju henne med 10 straff i dressyren och detta är ju andra gången i deras liv som de möts på tävling med samma resultat i dressyrmomentet, dvs han vinner...och kom nu inte med att hon inte hade sin ryttare på ryggen för det hade ju inte han heller!
Och för det andra:
Jag MÅSTE vara med när han tävlar! Det är ju bara att titta på resultaten av hennes starter: 3 starter, 1 2:a plats (jag var med) en 16:e plats (jag var inte med....) och nu första vinsten och jag var med! Det säger allt....
Så till referatet:
Efter att slavat i stallet (ja, ni ska inte tro att man som hästägare blir VIP behandlad på nåt vis..näe då, utan undertecknad fick minsann fläta, putsa, sadla tränsa o hålla ordning på Ryttarinnan!)((ja ja ok då....det var UNDERBART att få pyssla med honom själv jag erkänner....)) så var han iaf snygg nog att få starta dressyren... inga missar från hans sida men huvaligen vilket gräsligt program 1997:an är...en liten Ryttarmiss på de löjliga bågarna längs långsidan det var allt. Stolt som en tupp var jag för ni skulle se dom ihop...de är så fina så fina o passar som handen i handsken!
Tryckte i henne x-antal liter vatten (antagligen tycker hon att jag är tjötigare än Betti men hon lyder snällt....) och sen bar det iväg till hoppbanan...på väg dit upptäcker jag att det ligger en VATTENMATTA under ett räcke!
Nåväl, jag antar att det ligger mattor på varenda hopptävling i Norrland men nere hos oss är det mest i 120 som det förekommer så jag skulle ju inte velat komma med en grön Sydländsk häst i den hoppningen...
Grå hoppar men bestämmer sig för att hindren är för låga o släpper ner bakfötterna i två av dem...vattenmattan ägnar han inte en blick utan hoppar käckt. Men jag svär högt över den lata hästen som inte kan lyfta på benen o får konstiga blickar från två tanter i min närhet!
Men tack vare fint dressyrresultat så låg de 3:a inför terrängstarten.
Så skulle jag ut o gå banan... o kom till trahkenergraven då tänkte jag hmmm.....när jag sen kom till uthoppet med svamparna tänkte jag ännu mer hmmm...sen bryggorna ska vi inte ens tala om o kulmen på mina hmmm kom när jag var framme vid sista vattnet som hade en liten häck framför
då var det inte hmm längre utan JEEEESUS.
Och innan någon liten söt besserwisser sticker upp sitt lilla huvud o mumlar nåt om att han minsann hoppat där flera ggr så vill jag bara påpeka att det hade han visst inte. Vattnet finns ju där till vardags men inte med nån häck framför.
Men men tänkte jag...klister i rumpan på ungen o mental styrning på hästen via telepati så går det säkert bra.....peppade henne hejvilt innan start med glada tillrop som: Nu j**lar ser du till att rida! och: Jag har inte åkt 40 mil för att se dig trilla av!
Och andra små glada tillrop...( Skojar bara....jag var vit i ansiktet o tryckte i henne vatten det var allt....)
Och sen gick starten...över steeplehäcken, pallissaden, stenmuren, räcket o oxern seglade han fram...sen kom trahkenern...han bromsade-hon röt-han kröp ihop som en shetlandsponny-o fullkomligt seglade över där med!
Första vattenhindret nemas problemas, borgen here we come, sen in i skogen o ner till uthoppet- skutt skutt så var både det o svamparna ett minne blott, snushindret togs i flygande fläng, ett litet ryt vid coffin, sen seglade han över Brygga nr 1, kikade lite på Brygga nr 2, rosa soffan flög förbi, röda lastbilen med o sen kom häcken med vattenhinder två och innan jag hann tänka så var de förbi där med! Stocken som var sista hinder såg jag aldrig för jag hade fått grus eller nåt i ögonen då....Fina fina Grå o duktig unge! I mål med 4 straff för tiden o när sen den enda som kunde slå dem fick stopp på just sista vattnet så var det glädjeyra som bröt ut! Klassvinnare o DM mästare, de ni!!!
Att det tog 5 timmar hem pga att jag fortsatte att köra 6 mil extra utanför Mariestad är en annan historia...