Höenselage som är hö....

W

Warmia

Vårat höenselage blev för torrt, är det nu faligt att ge när det inte har blivit någon enseliering när vi plasta balen. Hästarna äter det men det luktar inte som vanligt enselage och inte som hö heller för den delen. Vad gör man?

Sv: Höenselage som är hö....

I mitt stall fodras det met hösilage som är jättetortt. Fördelen är väl att en bal kan stå öppnad lite längre utan att bli förstörd + att hosthästarna slipper hosta

Så länge det är bra hygienisk kvalité på det så är det bara att fodra med det.
Risken när det är för torrt när det plastas är att det börjar mögla.

Eftersom det inte skett någon ensilering är grönmassan inte konserverad på något sätt, bara lufttätt lagrad. Med andra ord finns det gott om näring kvar för mikroorganismer i fodret, och så fort luft (=syre) får tillträde till materialet kommer de att börja bryta ner den näringen och växa.

Så länge som det luktar, ser och känns fräscht ut kan man fodra med det, men balar med mycket torrt hösilage klarar att vara öppna mycket kortare tid än balar med ensilage. Det som händer först är att det kommer att ta värme, vilket gör att det snabbt blir förstört.

Det man möjligen kan göra är att direkt man öppnat balen sprätta upp den och sprida ut hösilaget på golvet så att det dels kyls ner och dels kanske torkar så att mikroorganismernas aktivitet upphör.

Är det torrt som hö är det nog nästan ingen risk alls att det tar värme. Det finns inget som kan starta den aktiviteten.

Vi har (tyvärr) väldigt torrt silage i år, vi kan ha det fräsch till sista kakan (fyrkantsbal) i fem dagar. Och jag är otroligt petig med grovfoderkvalitén...

Vi har också "plastat hö" som håller sig fräscht länge. Det fungerar men kräver att balen är väl plastad (vi har åtta lager). Även små skador på plasten medför att hela balen kan förstöras. Har man problem med fåglar som skadar plasten så får man täcka med nät.

Viktigt (som alltid) är hygienen kring platsen där man hanterar balen när den är öppnad. Rent, mörkt och svalt. Man ska aldrig sprida ut innehållet i en bal för att "torka". Balen ska öppnas genom att plasten tas bort helt runt om eftersom det annars kan uppstå kondens innanför den del av balen som fortfarande är plastad.

Självklart är allt du nämner ovan viktigt, många glömmer bort sin egen del i foderhygienen, trots att de är väldigt fokuserad på producentens. Det är jättetråkigt att komma ut till stallar och se att det ligger spill på golvet, vilket drar upp fukt underifrån. Detta blandas sedan någon gång i veckan upp med det hyfsat fräscha materialet då någon flink person sopar upp det i balen.

Om det hunnit bli torrt i strängen vill jag gärna att de lägger på två extralager plast.

I mitt stall fodras det met hösilage som är jättetortt. Fördelen är väl att en bal kan stå öppnad lite längre utan att bli förstörd + att hosthästarna slipper hosta

Hur länge brukar ni räkna med att en öppnad bal är ok hästfoder?

Hur länge brukar ni räkna med att en öppnad bal är ok hästfoder?

Svarar på mitt eget inlägg. Hittade detta på hippocampus
"Hur snabbt måste man fodra med en öppnad ensilagebal?
Svar:
Hur länge en bal kan stå öppen beror på hur den hygieniska kvaliteten på ensilaget är vid öppning av balen, omgivande temperatur och luftfuktighet samt ensilagets ts-halt. Man skall under höst och vår inte räkna med att en bal håller sig längre än tre till fyra dagar. Vid minusgrader håller sig de flesta balar betydligt längre än tre dagar, en vecka eller längre är inte ovanligt. Om det finns jäst i ensilaget vid öppning skall man räkna med kortare hållbarhet. En öppnad bal som börjar bli varm skall man se upp med, eftersom varmgången i sig är ett tecken på att förskämningsprocessen har satt igång.

Ett riktmärke kan sägas vara ungefär 10 hästar för att en storbal skall gå åt på tre till fyra dagar, men det beror givetvis på hur många kg ts det är i balen. Räkna ut hur mycket ensilage varje häst äter per dag, och lägg sedan ihop vad alla hästarna tillsammans äter på tre dagar. Då ser Du lätt om Ni klarar att göra slut på en storbal under tre dagar, eller om balar av mindre format är ett bättre alternativ. Kanske kan storbal vara användbart under vintern, och småbal under höst och vår?

Om man sätter ut en ensilage- eller hösilagebal i hagen för fri utfodring skall detta bara göras under förutsättning att man använder foderhäckar som motverkar spill och nertrampat foder. Ensilage och hö som trampas ner i lerig mark blir snabbt en riktig bakteriehärd, som gör hästen sjuk om den får i sig det nedtrampade fodret. Ju fler hästar, desto fler utfodringshäckar behövs, så att alla hästar kan äta samtidigt i lugn och ro. Var särskilt uppmärksam på de ranglåga hästarna, de får ofta nöja sig med nedtrampat foder om det inte finns tillräckligt många ätplatser. Var noggrann med att samla ihop och ta bort foderspill. Allra bäst är en grusad eller hårdgjord utfodringsyta, det är lätt att hålla rent och blir inte lerigt.

Cecilia Müller inst för husdjurens utfodring och vård, SLU i Uppsala"

Jag har ett plastat hö som ligger på ca 79% i TS. När det är bra, så är det väldigt bra, men om det är dåligt så...ja då är det rejält dåligt. Jag får då skala bort några lager med god marginal, men kan ge resten. Jag kan ha mina balar öppna länge, närmare två veckor. Jag har en bal som jag kasserat, och den har nu stått över en månad. Inte förrens nu har den börjat lukta riktigt surt och blivit förstörd. Men, jag gillar inte det här supertorra, det är alldeles för känsligt för både knuffar, transport och småhål. När TS ligger på ca 65% så är det bäst, tål en hel del och om det är dåligt så är det mycket begränsat mögel och enkelt att plocka bort.

Mitt "drömhösilage" är i runda balar (stor omkrets) på ca 250 kg, typ 65% i TS och en kvot på ca 10-12!

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 020
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej alla kloka! Finns gammalt hö på skullen (vi flyttade hit i maj, vet ej hur gammalt) Det luktar ingenting. Är något dammigt. Funderar...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 602
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka