Höanalys?

E

emm

Tänkte försöka mig på att räkna på foderstaten till min häst. Och då måste jag ju göra höanalys. Men problemet är att jag oftast köper hö från olika ställen varje gång.
Hur gör ni andra? Köper ni hö från samma ställe jämt? Kan ju bli rätt jobbigt att ta nya analyser hela tiden :confused: Och eftersom värdena kan skilja sig ganska mycket, så måste man väl ändra kraftfodret osv också. Men detta kan man väl inte göra hur som helst? Har alltid fått lära mig att foderbyten ska ske långsamt.. Tänkte alltså när man byter hö och kanske måste ge mer kraft t.ex.. Gaah, hoppas nån förstår vad jag menar! :crazy:
 
Sv: Höanalys?

jag köper mitt foder från samma ställe hela vintern. det är ju inte så bra att byta hö/hösilage heller. även sådana byten ska ju ske långsamt.
 
Sv: Höanalys?

emm skrev:
Tänkte försöka mig på att räkna på foderstaten till min häst. Och då måste jag ju göra höanalys. Men problemet är att jag oftast köper hö från olika ställen varje gång.
Det är ju inte speciellt bra för hästen att byta grovfoder flera gångenr om året... Kan du inte lägga en beställning hos EN av dina leverantörer och beställa vad som går åt under installningsperioden? Det brukar aldrig vara något problem att hämta i mindre "portioner" under vintern. Måste ju dessutom vara bra för den du handlar av, han/hon har en säker avsättning av höet. Dessutom anser jag att det är leverantörern som ska stå för analysen!
//marti
 
Sv: Höanalys?

Tack för svaren! Då jag köper hö blir det oftast ett ton åt gången, och detta räcker i ca 3 månader.. Brukar tänka på att låta höbytet ske långsamt. De ställen jag köper hö ifrån säljer till väldigt många så det är oftast slut då man vill beställa på nytt. Har försökt på flera ställen att få "reservera" hö att köpa längre fram, men de flesta säger att de inte gör på det sättet..
 
Sv: Höanalys?

(Har alltså inte plats för förvaring av mer än ett ton. )
 
Sv: Höanalys?

emm Har försökt på flera ställen att få "reservera" hö att köpa längre fram skrev:
Lustigt folk!? Här är det tvärtom, ju snabbare man är på att beställa den mängd man vill ha ju större är chansen att man verkligen får så mycket som man behöver. Jag har redan tingat de 4 ton jag har beräknat går åt from nya höskörden. Med reservation om värdena blir alldeles åt h-e. Men det har inte hänt än så länge... Men dessutom är det ju helknöligt för er som ska köpa! Ni får alltså sitta och ringa runt för varje lass och kolla vilka som har att sälja?
//marti
 
Sv: Höanalys?

Ja precis så får vi göra :/ Ringa runt till olika ställen. Ibland är det jättesvårt att få tag på för överallt är det slut.. Så man måste ringa runt som en galning :( Försökte på förra stället vi köpte att betala i förskott för ett nytt lass senare.. Men det gick inte alls :/
 
Sv: Höanalys?

Ibland vet man inte hur bra man har det... Jag bara ringer till Hasse och så bestämmer vi en tid, när jag kommer med transporten har han kastat ner och så hjälper han mig att lasta. Dessutom har han suveränt hö, i år är värdena 8 Mj och 65 smbrp. Kanske lite väl bra för mina ponnyer men med lite halm till så funkar foderstaterna kanon. Betalar 2 kr kg...
//marti
 
Sv: Höanalys?

Det låter jättebra, önskar att jag hade det så lätt jag med! :) Men det gäller bara att börja leta i tid, så brukar det gå till slut.. Jag är inte så insatt i det här med värden i hö, men har tänkt försöka lära mig. Har kört med "ögonmått" och det har funkat bra hittills. Men det vore intressant att veta ordentligt..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 013
Senast: Madalitso
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 979
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 106

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp