Höanalys eller påkänn? Hur fodrar ni?

Sv: Höanalys eller påkänn? Hur fodrar ni?

Menar du att fjordingen, som har fång, får mycket havre??? Det är ju bland det sista man skall ge en fånghäst!

Nej det är sant, med havre är nog det sista jag skulle ge en fånghäst. Då finns det långt bättre fodermedel att ge som fyller på ett hälsosamt sätt.

Kanske det, men det funkar och hästen mår bra. Inga fångproblem på de sex åren jag haft hästen. Hovarna så fina att man inte längre ser spår av fånget där...

Jag läste i hästfocus för ett par år sedan om att man gjort en jämförelse mellan olika typer av kraftfoder, där man kollat näringsinnehållet i relation till hästens behov. Havre var bättre an samtliga de andra kraftfoder man hade med i undersökningen. Det säger en del, det också.

Nu hamnade vi OT eftersom jag drog in min fångfjording. Men den typen av häst är exempel på när foderstatsberäkningar slår ganska fel.

Mina islänningar klarar sig på enbart grovfodret. En av dem får lite kraftfoder också, eftersom han var tanig när jag fick hem honom i våras.

Jag skulle vilja påstå att de flesta hästar klarar sig bra på enbart grovfoder, förutsatt att det håller bra värden. Då behövs ju liksom inga kraftfoder.;)

Håller helt med dig om att de flesta hästar faktiskt inte behöver kraftfoder utan klarar sig på grovfoder (plus lite salt och mineraler, förstås).
Jag är med i islandshästtråden eftersom fyra av mina hästar är islänningar.
Men jag köpte i somras en förskräckligt mager arabhingst, och den göder jag upp genom att lägga på ganska mycket kraftfoder. Kommer förstås att minska kraftfodret allt eftersom.
Som läget är just nu, klarar sig drygt hälften av lösdriftshästarna på enbart grovfoder, de växande unghästarna får extra fodring. Antagligen får de i sig lite mindre grovfoder men det är ju som sagt svårt att reglera exakt i en flock.

Menar du att fjordingen, som har fång, får mycket havre??? Det är ju bland det sista man skall ge en fånghäst!

'Visst är det fantastiskt spännande att det går att göra så olika eftersom hästarna är individer!;)
Den aktuella foderstaten är väl utprovad under sex års tid, tillsammans med en professionell travtränare och veterinär. Utan kraftfoder så magrar hästen för mycket (hon var smällfet när jag köpte henne men gick raskt ner i vikt av ordentlig motion).
Pålle mår bra och har inte haft fångkänningar på de sex år som jag ägt henne. Men det var med en god portion ångest som travtränaren och jag började med havre åt henne...

KNapplånar mig själv, bara för att förtydliga.

Jag skriver ALDRIG om fodringen av min fångfjording i någon fångtråd, just för att jag inte vill att någon annan ur ett missförstånd ska tro att det är ett rimligt förslag. Inget jag någonsin skulle rekommendera andra att göra!!!
Skulle över huvud taget inte ge mig på att rekommendera fodring till fånghäst, så goda kunskaper har jag inte.
Gällande just den här hästen var det alltså med hjälp av proffs.

Men i den här foderdisussionen tar jag fram hästen som ett exempel på när en välfungerande, verklig foderstat skiljer sig kraftigt från hur man via foderstatsberäkning skulle "vilja" fodra. Ganska förfärande exempel, inte sant?:D

Och där har du min fulla förståelse, för är det något som kan dra igång fång igen så är det just stärkelse som är A och O att hålla ner intaget så långt det är möjligt.
Dessutom har havre rätt usla värden om det kommer till en häst som behöver fodras upp, för normalhästen som har ett behov av ett mindre tillskott så kan ju havre vara ett alternativ förutsatt att man har en häst vars mage klarar havre.

Man kan inte lukta på pricken.. men mellan tumme å pekfinger och vet man dessutom när var och hur höet skördades så kan man ofta gissa oerhört nära..
Bönderna är inte dum i huvudet de kan sin sak efter 30-50 år av höskörd.
De gissar och när de sedan tar analys har de oftast inte mer fel än några siffror. Typ gissar de 40 så kan de va 38-42.

Bönder vet hur de skall göra för att få både näringsmässigt höga och låga värdnen på sina hö urminnes knep.

Jag struntar i analys nuförtiden som sagt då jag inte märker någon skillnad och som sagt mina ögon är väl ruskigt vältränade för jag ser om min häst gr upp eller ner och fodrar därefter beroende på vad jag vill att hästen skall gå upp eller ner=)

Jag köper ett hö med eller utan analys är det analys är det inge jag använder mig utav ändå. De hö jag har köpt nu är superfint hö.helt dammfritt grönt och fin t och luktar superfräscht.
Det är skördat helt utan regn på åker som är näringsfattigt så höet är ett hö med låga värden= Det jag eftersökt så jag akn ge lite mera kilon innan hon kommer upp till sin dagsgiva!

Har fått beröm av vet för hon är fin i hullet samt fin i pälsen och ser väldigt välmående ut. Hon får mineraler och vitaminer och kraftfoder.

Skulle det nu vara så oerhört hämskt och fel att ha oanalyserat skulel hon väl antingen vara smällfet eller supermager med stora kraftiga brister på både det ena och det andra. Och då skulel hon inte va så fin som hon är!

Var bara tvungen att kommentera detta. Man kan INTE gå efter det du pratar om.

Min karl är bonde och säljer hösilage till hästgårdar och hästfolk. Ett år tyckte vi att den här gången har vi verkligen lyckats med höet, det hade varit en bra skörd och man hade tagit rätt på höet i god tid, det hade lagrats bra och inga andra problem uppstod heller, min karln är väldigt noga med allt och strävar verkligen efter att få den finaste fodret! Höet var otroligt grönt och fint, luktade gott, det kunde inte bli bättre!

Vi gjorde en höanalys. Så lågt proteinvärde hade det aldrig varit, det var överskott av annat och väldigt underskott av protein. Man blev chockad.

Trots detta mådde våra hästar bra, nu gick de på fri tillgång, det hade varit värre vid portiongiva men efter en uträknad foderstat och de fick den mängd protein och annat joks det behövde såg man en stor förändring efter några månader! Trots att man från början tyckte hästen mådde bra och hade gott hull.

Man kan ALDRIG veta vilka värden höet har utan en analys, totalt omöjligt. Fullständigt omöjligt, även om hästen i fråga har ett bra hull och mår bra så kan man göra det ännu bättre med en analys, man behöver inte göra en analys, absolut inte, huvudsaken är väl att hästen mår bra men ska man vara noga och veta vad hästen faktiskt får i sig och kanske slippa onödig kostnad på kraftfoder rekommenderar jag en analys!

Sedan tror inte jag att alla kan se om hästen faktiskt har ett bra hull, bygger muskler som de ska i den takt som är och att det mår fullständigt bra- det har jag STOR erfarenhet av och det är skrämmande.

Ett vanligt fel brukar vara folk som tycker sina hästar är så tjocka när det egentligen handlar om proteinbrist, buken sväller upp.

Men som sagt det är inget tvång att göra en analys men lite dumt att missa det tycker jag ;)

Liknande trådar

Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 423
Senast: Palermo
·
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 715
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Hej alla duktiga här.. Är lite villrådig och tvekade för att skriva detta då det känns så självklart med analys av sitt hö att det känns...
Svar
7
· Visningar
1 318
Senast: Sara75
·
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
22 020
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka