Sv: Höanalys eller påkänn? Hur fodrar ni?
Man kan inte lukta på pricken.. men mellan tumme å pekfinger och vet man dessutom när var och hur höet skördades så kan man ofta gissa oerhört nära..
Bönderna är inte dum i huvudet de kan sin sak efter 30-50 år av höskörd.
De gissar och när de sedan tar analys har de oftast inte mer fel än några siffror. Typ gissar de 40 så kan de va 38-42.
Bönder vet hur de skall göra för att få både näringsmässigt höga och låga värdnen på sina hö urminnes knep.
Jag struntar i analys nuförtiden som sagt då jag inte märker någon skillnad och som sagt mina ögon är väl ruskigt vältränade för jag ser om min häst gr upp eller ner och fodrar därefter beroende på vad jag vill att hästen skall gå upp eller ner=)
Jag köper ett hö med eller utan analys är det analys är det inge jag använder mig utav ändå. De hö jag har köpt nu är superfint hö.helt dammfritt grönt och fin t och luktar superfräscht.
Det är skördat helt utan regn på åker som är näringsfattigt så höet är ett hö med låga värden= Det jag eftersökt så jag akn ge lite mera kilon innan hon kommer upp till sin dagsgiva!
Har fått beröm av vet för hon är fin i hullet samt fin i pälsen och ser väldigt välmående ut. Hon får mineraler och vitaminer och kraftfoder.
Skulle det nu vara så oerhört hämskt och fel att ha oanalyserat skulel hon väl antingen vara smällfet eller supermager med stora kraftiga brister på både det ena och det andra. Och då skulel hon inte va så fin som hon är!
Var bara tvungen att kommentera detta. Man kan INTE gå efter det du pratar om.
Min karl är bonde och säljer hösilage till hästgårdar och hästfolk. Ett år tyckte vi att den här gången har vi verkligen lyckats med höet, det hade varit en bra skörd och man hade tagit rätt på höet i god tid, det hade lagrats bra och inga andra problem uppstod heller, min karln är väldigt noga med allt och strävar verkligen efter att få den finaste fodret! Höet var otroligt grönt och fint, luktade gott, det kunde inte bli bättre!
Vi gjorde en höanalys. Så lågt proteinvärde hade det aldrig varit, det var överskott av annat och väldigt underskott av protein. Man blev chockad.
Trots detta mådde våra hästar bra, nu gick de på fri tillgång, det hade varit värre vid portiongiva men efter en uträknad foderstat och de fick den mängd protein och annat joks det behövde såg man en stor förändring efter några månader! Trots att man från början tyckte hästen mådde bra och hade gott hull.
Man kan ALDRIG veta vilka värden höet har utan en analys, totalt omöjligt. Fullständigt omöjligt, även om hästen i fråga har ett bra hull och mår bra så kan man göra det ännu bättre med en analys, man behöver inte göra en analys, absolut inte, huvudsaken är väl att hästen mår bra men ska man vara noga och veta vad hästen faktiskt får i sig och kanske slippa onödig kostnad på kraftfoder rekommenderar jag en analys!
Sedan tror inte jag att alla kan se om hästen faktiskt har ett bra hull, bygger muskler som de ska i den takt som är och att det mår fullständigt bra- det har jag STOR erfarenhet av och det är skrämmande.
Ett vanligt fel brukar vara folk som tycker sina hästar är så tjocka när det egentligen handlar om proteinbrist, buken sväller upp.
Men som sagt det är inget tvång att göra en analys men lite dumt att missa det tycker jag