Höanalys eller påkänn? Hur fodrar ni?

Sv: Höanalys eller påkänn? Hur fodrar ni?

Detta eviga argument. "Hur överlevde man förr i tiden?"

ptja, men kanske inte hade lika långlivade hästar, hästar som behövde bytas ut/avlivas titt som tätt.

Eller så hade man ren tur, och otur nu. För nu VET vi ju att vad höet innehåller och vad som behövs för en hästmage, varför gå och harva i gamla spår när man kan något nytt och bättre?

Svar:
Man gav hästen hö.

Hur gjorde man innan analysens dagar?

Då fick man korsförlamningar, och ställa hästarna när hovarna brakade osv. Ser man också på dagens hästar så inser man snabbt vilka hästar som fodras efter behov, och vilka som får efter ögat eller ägarens känsla/tyckande.

Och en stor mage innebär inte alltid att hästen måste banta, kan också handa om tvärtom att hästen måste få mera mat och ffa rätt sorts mat.

Hur gjorde man innan analysens dagar?

Vi bodde i grottor, vilket funkade ok. Varför gör vi fortfarande inte det? ;)

Skämt och sido. Jag som inte ens är särskilt gammal är van med hö och havre, och eventuellt lite betfor och morötter. Klart det fungerade "förr i tiden", men det är ju inte argument till att det inte kan fungera bättre idag!

JUST nu fodrar jag med oanalyserat. Bonden hade ingen analys på exakt denna vall, men jag har fått ett ungefär-värde baserat på analyser runtomkring med samma förutsättningar. Eftersom jag bara fodrar med detta nu under hösten så kändes det inte lönt att skicka in egen analys.

Till vintern kommer jag analysera det nya fodret om inte bonden gjort det. Det är en så liten kostnad att analysera, jag vill ju veta vad maten jag ger hästarna innehåller :)

kl
Min fråga var inte ett argument utan mer en undran egentligen.:)
Jag är inte emot analys. Det verkar förenkla. Men jag tror (jag är absolut ingen foderexpert) att det är bra att ha öga för det också, kanske inte helt lita blint på analys

Men det gör nog ingen, eller i af väldigt få, eftersom väldigt många är medvetna om att olika hästar har olika behov.

Det vi kan se är kvalitén på höet (ungefär som man ser om mjölken är sur eller ej), men det är ju inte bara kvalitén på utsidan som räknas.

Hemma fodrar vi med fri tillgång utav både torrthö och hösilage samtidigt och har både analyserat och inte analyserat olika år. Upplever det väldigt svårt när man har fritillgång att räkna ändå, men det är alltid bra att veta balansen i fodret. Sen står vissa och äter bara hösilage, vissa bara hö och vissa blandar friskt. (Intressant att se hur de väljer mellan fodret, det går helt klart i perioder.) Så länge vi har fodrat med dubbla foder tycker jag att hästarna har hållit sig väldigt fina.
När jag haft mina ridhästar uppstallade och inte på fri tillgång har de haft uträknad foderstat med analyserat grovfoder.

Hur gör ni andra med fri tillgång?

Nu är det länge sedan vi hade fri tillgång, men då valde vi ett grovfoder med lägre värden och främst låga energivärden samt att kvoten höll sig på en vettig nivå för att undvika behovet av tillskottsutfodring.

kl
Min fråga var inte ett argument utan mer en undran egentligen.:)
Jag är inte emot analys. Det verkar förenkla. Men jag tror (jag är absolut ingen foderexpert) att det är bra att ha öga för det också, kanske inte helt lita blint på analys

Det frågade jag en gammal hästakarl som är duktig som attan, och har en mängd gamla huskurer i rockärmen. Hans svar var att förr funkade det jättebra, men så som vi odlar markerna idag är det som att spela rysk roulette. :crazy:
Han menade att jorden hanteras på ett helt annat sätt, det odlas på ett helt annat sätt än förr och det gör att vi får helt andra värden på fodret. Han menade att många som har marker och odlar hö saknar kunskap för att se vad som behöver tillsättas till jorden och hur man ska hantera den osv. och han menade att efterfrågan också förändrats. Man är inte ute efter samma hö idag som förr, utan idag fodrar man lite annorlunda. Och eftersom att efterfrågan generellt ser annorlunda ut så har det över åren påverkat odlingen, så även om man inte vill ha det som många andra vill ha (hög energi och låg protein) så är det svårt att få tag på eftersom att bönderna påverkats att odla så.
Det viktigaste tyckte han dock var kunskapen om jorden, och att jorden idag ofta är så "förstörd" så att man inte kan odla på ett sånt sätt som man gjorde förr. Det är helt enkelt inte lönsamt.

Jag vet inte alls hur mycket sanning som ligger i detta, jag vet inte hur man odlar hö idag och jag vet ännu mindre om hur man odlade förr. Men med tanke på hur utvecklingen ser inom andra områden så skulle det inte förvåna mig ett dugg om det låg något i detta.

Jag kör ungefär varannat år med analys.
I år var de lite extra spännande med att få analysen då första skörden inte blev slagen förrän i början av Augusti så jag tänkte att näringsvärdet på de höt måste vara katastrofala men icke sa nicke. De var kanon bra.
Kvoten ligger på 6,2 har jag fått de uträknat för jag lämnas sedan iväg och får foderstater till alla mina hästar:D

Varför har man fri tillgång?

Analys, uträknad foderstat för varje häst. Om jag ser att något ser galet ut ändå räknar jag om, antagligen har jag då räknat med att pålle går mer än den gör ;)

Fri tillgång har fungerat väldigt bra för oss och vi har nog fodrat så i alla fall delvis de senaste 15 åren. Framförallt för att man har avelsston som behöver ha mycket att äta och unghästar som växer samt ridhästar som fungerar fint på fri tillgång och för att tillgodose hästarnas dygnet-runt-tuggbehov. Ska man utfodra säg 4-5 gånger om dygnet och i tillräcklig mängd för de digivande stona så kan man nästan lika gärna ge fri tillgång och det är dessutom smidigare, så länge hästarna ser fina ut i hullet. För att minska på arbetstiden per häst. Osv.

För oss har det som sagt fungerat väldigt bra, våra hästar står inte parkerade i maten dygnet runt utan rör sig mycket i hagarna. Men framförallt är det viktigast för de digivande stona så att de håller hullet och inte tappar ur. Dekan knappt äta för mycket. Samma för hingstarna, då de äldre lätt kan tappa ur under våren om de inte är lite uppfodrade under vintern. I så stor utsträckning som möjligt vill vi dessutom för hästarnas skull slippa att utfodra med kraftfoder och ser hellre att de äter mer grovfoder.
Vi stödfodrar med hö även på sommaren till våra ston när vi har kraftigt bete och har aldrig haft en häst med fång eller andra foderrelaterade bekymmer.
Även min ridvalack går på fri tillgång och han är väldigt fin i kroppen, även i perioder han inte rids. Blanka appelkastade pälsar och glada hästar är skälet till att vi fortsätter. :-)

Ella

Aha det låter ju kanon:)
Kan alla hästar i princip ha fri tillgång tror du?

Alla kan inte det, en del slutar aldrig äta alt är för lättfödda.

Precis som Gimlan säger så finns det dem som inte passar på fri tillgång, men min erfarenhet säger att det beror en del på flocken. Om flocken rör sig mycket så stannar inte tjockisarna kvar vid maten utan följer med, men om alla bara står och äter så är det annorlunda. Har haft även lättfödda på fri tillgång och det har fungerat fint, men då måste hästarna ridas mycket och gå i en flock som rör sig mycket. Är det mycket kallt brukar det också fungera även för lättfödda = de gör av med mycket energi för att hålla värmen och kan äta mer utan att öka i vikt.

Har någon börjat fodra ännu? Hur beräknar ni medans det fortfarande finns lite bete kvar och ni ej är uppe i hela fodergivan? Hos oss började vi fodra lite nu då det endast är lite näringslös bukfylla kvar i hagarna. Energibehovet är ju lättare att se, men hur skall man beräkna mineraler/spårämnen/vitaminer i betet?

KL.
Jag fodrar efter ögat. Mitt grovfoder är hösilage (som är analyserat).
Det är svårt att veta vilken häst av nio i samma flock som äter hur stora mängder av grovfodret och därmed ser jag vissa hinder för användbarheten i foderstatsberäkningar.;)
De av hästarna som är tunna, och jag har köpt ett par spinkiga exemplar, får tillägg med kraftfoder. Då ger jag i första hand havre, de som behövt fettas upp ytterligare får lite kornkross. Lite extra protein i form av soja till dem som har svårt att muskla sig (förmodligen helt bortkastat men det känns bra för mig). Mineraler och saltsten.
Min magre arab har jag haft lite svårt att fetta upp, eftersom han inte gillat smaken på kraftfodret något vidare. Har ökat mängden havre och korn allt eftersom men han har inte ätit upp givan. Därför har jag lagt till lite betfor för smakens skull, och nu accepterar han till och med lite mineraler i blandningen utan att rynka på näsan. Fort som ögat slafsar han i sig allt, och går också upp i vikt. Ska tillägga att han bara är ett år gammal och växer så det knakar, och det har förstås också bidragit till att han fettar upp sig långsammare.

Jag undrar också hur många foderstatsberäkningar som skulle komma fram till att fångfjordingen behöver mer hösilage och mer kraftfoder än kbl-travaren på 158 cm.
Fjordingen i fråga får ganska mycket havre, eftersom hon inte äter tillräckligt stor mängd hösilage för att hålla vettigt hull. Det hjälper liksom inte att öka grovfodergivan om hästen inte äter upp.

g undrar också hur många foderstatsberäkningar som skulle komma fram till att fångfjordingen behöver mer hösilage och mer kraftfoder än kbl-travaren på 158 cm.
Fjordingen i fråga får ganska mycket havre, eftersom hon inte äter tillräckligt stor mängd hösilage för att hålla vettigt hull. Det hjälper liksom inte att öka grovfodergivan om hästen inte äter upp.

Nej det är sant, med havre är nog det sista jag skulle ge en fånghäst. Då finns det långt bättre fodermedel att ge som fyller på ett hälsosamt sätt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 697
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Hej alla duktiga här.. Är lite villrådig och tvekade för att skriva detta då det känns så självklart med analys av sitt hö att det känns...
Svar
7
· Visningar
1 317
Senast: Sara75
·
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
21 790
Senast: MiaMia
·
Samhälle Lite nyfiken apropå all unken extrem-högerpropaganda och div. nättroll som figurerar på somliga forum och dito sociala...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 568
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar