Höanalys eller påkänn? Hur fodrar ni?

Alfakrulls

Trådstartare
Efter en intressant diskussion i en tråd ang att ha analyserat hö eller inte blev ja nyfiken på hur ni här inne tänker å gör till era isisar?

Fodrar ni med hjälp av analys eller genom "ögat", dvs så länge hästen ser välmående ut ser ni ingen anledning att ha höanalys?

Ni som inte fodrar med analyserat hö, hur gör ni med mineraler osv?
ja, nu vill ja höra era åsikter å argument för de ena eller de andra.

Ja återkommer med egna åsikter senare :)

Sv: Höanalys eller påkänn? Hur fodrar ni?

Jag vill ha analys på mitt grovfoder, för att lättare kunna göra en första beräkning. Därefter går man ju givetvis på känn och ser vad som i verkligheten fungerar på hästen och inte och altererar därefter, men oftast tycker jag att det stämmer bra! De mineraler, vitaminer och annan kraft som fattas i grovfodergivan lägger jag till i foderstatsberäkningen och får det att matcha så bra som möjligt.

Jag vill också ha analys på höet/hösilaget, för att jag ska ha ett hum om vad han behöver.
Förra året stämde det superbra och han Kvistur var superfin, pigg och välmående :-)

Just nu står min i sjukhage och jag ger o-analyserat hö. 6 kg och betfor o lite Krafft M. På några dar så känns han tunnare så nu ska han få mera.
Jag saknar analysen!
Vintertid får dom analyserat hösilage och då vet jag ganska exakt vad han ska ha.

Självklart analyserat!
Gör en passande foderstat med TS, energi, prot och mineraler!
Försöker så gott det går med grovfoder, men det går inte alltid.

Analyserat helt klart!! :)

Protein till exempel tar ju så lång tid innan bristen visar sig, och min erfarenhet är att det kan ta tid att komma tillbaka på rätt köl igen.

Annars är det ju bara energin som man kan se någorlunda direkt. Resten är ju väldigt svårt att se. Visst kan man ju chansa, men jag tycker det är suveränt att ha koll på vad hästarna får i sig.

När jag gick i skolan så hade vi just detta ämne och då var man ju inne på detta och man satt där hemma och räknade ut på cl vad hästen skulle äta om hon vilade en da.Om hon gick si eller så hårt..Alltså fick hon inte samma mat utan jag räknade ut hur mkt hon skulle ha.
Då var det roligt man hade tid och skall jag vara ärlig så märktes det ingen som helst skillnad på hästen före eller under tiden jag höll på såhär.

Jag har inte sedan jag gick ut skolan hållt på med att räknat och faktiskt inte brytt mig om analys.
Utan jag går på lukt och syn och där kommer man långt med ett tränat öga
Och det funkar lika bra som när jag höll på som en galning med foderstatsberäkningar hit och dit.
Just nu bantas min dam och det har funkat super trots ingen analys på höet.. man ser ju med ögat om hon behöver mer eller mindre.

Jag ger mineraler och vitaminer samt kraftfoder vid sidan av och detta funkar super.. hästen är pigg och glad glansi i pälsen och mår som en fin firre=)

Men jag har respekt och förståelse för de som bara vill ha analyserat hö och hålla på och räkna.. jag har ju själv hållit på:D

Jag blir upprörd av oanalyserat, lite stört kanske, men sån är jag :P Pållan får analyserat hö ell. silage + passande kraftfoder. Dock är det min stallägare som sköter den biten - vilket jag tycker är skönt!

Ingen kan lukta och se vad det är för värden på hö. Jag köper inte det.

Man kan inte lukta på pricken.. men mellan tumme å pekfinger och vet man dessutom när var och hur höet skördades så kan man ofta gissa oerhört nära..
Bönderna är inte dum i huvudet de kan sin sak efter 30-50 år av höskörd.
De gissar och när de sedan tar analys har de oftast inte mer fel än några siffror. Typ gissar de 40 så kan de va 38-42.

Bönder vet hur de skall göra för att få både näringsmässigt höga och låga värdnen på sina hö urminnes knep.

Jag struntar i analys nuförtiden som sagt då jag inte märker någon skillnad och som sagt mina ögon är väl ruskigt vältränade för jag ser om min häst gr upp eller ner och fodrar därefter beroende på vad jag vill att hästen skall gå upp eller ner=)

Jag köper ett hö med eller utan analys är det analys är det inge jag använder mig utav ändå. De hö jag har köpt nu är superfint hö.helt dammfritt grönt och fin t och luktar superfräscht.
Det är skördat helt utan regn på åker som är näringsfattigt så höet är ett hö med låga värden= Det jag eftersökt så jag akn ge lite mera kilon innan hon kommer upp till sin dagsgiva!

Har fått beröm av vet för hon är fin i hullet samt fin i pälsen och ser väldigt välmående ut. Hon får mineraler och vitaminer och kraftfoder.

Skulle det nu vara så oerhört hämskt och fel att ha oanalyserat skulel hon väl antingen vara smällfet eller supermager med stora kraftiga brister på både det ena och det andra. Och då skulel hon inte va så fin som hon är!

Men hur kan du veta hur mkt mineraler å kraft du ska ge, om du inte har en analys som berättar va höt innehåller? :confused:
Ja menar, De mineraler, vitaminer och annan kraft som fattas i grovfodergivan kan du ju omöjligt se med blotta ögat.

Och ex proteinbrist är ju inget som visar sig idrekt utan tar ju ett tag, å då kan de ta tid att vända de å få de bra igen!

*kl*

Jag själv kör stenhårt med höanalys, sen är det ju inte så att de funkar på exakten med alla siffror, men då har jag i alla fall ett hum om vad höt innehåller, vad jag måste kompletera med för att täcka hans underhållsbehov, samt att jag vet att han inte riskerar att få ex proteinbrist.

Fortsätt disskutera! :laugh:

Analyserat självklart, oanalyserat grovfoder kan ställa till med mycket. Inte bara att hästen blir felfodrad för de kan man oftast se med ögat och justera. Däremot kan man ju aldrig veta innehållet av te x ca och eller fosfor och magnesiu. Ett överskott av fosfor kan ge en urkalkning av skelettet, för mycket kalcium och för lite fosfor kan ge raka motsatsen. Hästen kan få något som heter rachitis, vilket kan ge kalkpålagringar på dito.
Brist av magnesium kan bli förödande för hjärtat, musklerna är beroende av denna mineral och dit hör även hjärtat.

Alltid analys, vill inte behöva reparera något som jag för ett par ynka hundralappar (analysens pris) kunde ha förebyggt. Men givetvis anpassas sedan den uträknade foderstaten efter individen.

Men hur kan du veta hur mkt mineraler å kraft du ska ge, om du inte har en analys som berättar va höt innehåller? :confused:
Ja menar, De mineraler, vitaminer och annan kraft som fattas i grovfodergivan kan du ju omöjligt se med blotta ögat.

Och ex proteinbrist är ju inget som visar sig idrekt utan tar ju ett tag, å då kan de ta tid att vända de å få de bra igen! *kl*

Jag själv kör stenhårt med höanalys, sen är det ju inte så att de funkar på exakten med alla siffror, men då har jag i alla fall ett hum om vad höt innehåller, vad jag måste kompletera med för att täcka hans underhållsbehov, samt att jag vet att han inte riskerar att få ex proteinbrist.

Fortsätt disskutera! :laugh:

Speciellt gamla hästar, varför gissa vad hästen ska ha när man med ganska stor sannolikhet vet vad hästen ska ha genom att ha en bra foderstat genom åren. Att det sen kan ändra sig lite hör liksom till.

Självklart analys. Genom åren har man ju sett hur värdena i hösilaget varierat fast man köpt från samma bonde och fast det sett lika grönt och fräscht ut varje år. Och bönder kan faktiskt inte heller se hur höet är näringsmässigt, de är förvisso experter på att få ut så stor avkastning ekonomiskt men inte på att få fram ett passande hö näringsmässigt till kreti och pletis hästar eftersom det skiljer sig från individ till individ vad och hur mycket just den hästen behöver.
Så hur ska man veta vad just sin häst behöver kompletteras med om man inte kan jämföra analysens värde med vad man genom erfarenhet vet att hästen behöver i energi, protein och mineraler? Jag blir också fruktansvärt provocerad när folk säger att de kan se på höet vad det innehåller och att deras hästar är så fina utan analys. Då har de väl haft en jäkla tur som fått just de värdena deras häst behöver i sitt hö, men min egen kanske hade magrat eller blivit tjock av samma hö. Tycker för övrigt man ser många hästar med klar proteinbrist men bukiga som bantas av ägaren för att man inte fattar att höet kanske har för låg kvot.

Självklart analys. Genom åren har man ju sett hur värdena i hösilaget varierat fast man köpt från samma bonde och fast det sett lika grönt och fräscht ut varje år. Och bönder kan faktiskt inte heller se hur höet är näringsmässigt, de är förvisso experter på att få ut så stor avkastning ekonomiskt men inte på att få fram ett passande hö näringsmässigt till kreti och pletis hästar eftersom det skiljer sig från individ till individ vad och hur mycket just den hästen behöver.
Så hur ska man veta vad just sin häst behöver kompletteras med om man inte kan jämföra analysens värde med vad man genom erfarenhet vet att hästen behöver i energi, protein och mineraler? Jag blir också fruktansvärt provocerad när folk säger att de kan se på höet vad det innehåller och att deras hästar är så fina utan analys. Då har de väl haft en jäkla tur som fått just de värdena deras häst behöver i sitt hö, men min egen kanske hade magrat eller blivit tjock av samma hö. Tycker för övrigt man ser många hästar med klar proteinbrist men bukiga som bantas av ägaren för att man inte fattar att höet kanske har för låg kvot.

Så sant, jag ser många.:cry:

Nu får min häst 2 kg oanalyserat hö som komplement till (oanalyserat) bete.
Höet vi köper in som vinterfoder analyseras, och jag räknar foderstat.

Niela: Om jag förstår dig rätt gjorde du alltså flera analysberäkningar per säsong?

Jag gör en enda beräkning utifrån analysen och ändrar inte om jag inte ändrar väsentligt i hästens träningsschema. Förutom att det är bra för hästen är det även bra för plånboken, de extra vitaminer och mineraler du ger åker förmodligen bara rätt igenom ändå. Dyrt och onödigt om man tar sig 15min/år att kolla igenom analysen.

För att svara på frågan använder jag alltid analyserat hö, då jag både håller äldre och unghästar vågar jag inte chansa, dessutom är jag snål så vill inte köpa massa extrafoder som ändå inte behövs.

Analys på grovfodret, alltid. Eftersom jag har en unghäst som jag haft sedan hon var föl så är det ju lite extra viktigt med mineraler och sånt. Det syns ju liksom inte utanpå om det blir fel. Och efter att ha sett analyserna och de usla mineralvärdena i vårt hö i några år nu är jag glad för det. Hade troligen blivit katastrof för pållans skelettutveckling om jag försökt fodra henne "på känn". Mycket bättre att ha en aning om vad fodret innehåller även om värdena så klart aldrig blir helt exakta och man får ju se hur hästen håller sig i hull och justera därefter.

Hur gjorde man innan analysens dagar?

Liknande trådar

Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 697
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Hej alla duktiga här.. Är lite villrådig och tvekade för att skriva detta då det känns så självklart med analys av sitt hö att det känns...
Svar
7
· Visningar
1 317
Senast: Sara75
·
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
21 790
Senast: MiaMia
·
Samhälle Lite nyfiken apropå all unken extrem-högerpropaganda och div. nättroll som figurerar på somliga forum och dito sociala...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 568
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar