Höanalys 2013

Sv: Höanalys 2013

Har ingen annan analys. Det är stallägaren som skickar in.

Ja, mitt problem är just att veta hur mkt jag ska ge beroende på TS-halten. Dock står hon ju på halm, det inbillar mig att hon har större utrymme för att reglera grovfoderintaget själv?

Frågan är också hur jag ska räkna om näringsinnehållet per kg foder om TS blir högre. Jag är som sagt inte på topp och rätt trög på att räkna ut saker nu :o Anledningen till stressen är att mina mineraler är slut och jag måste köpa nya i helgen, och frågan är då vilka jag ska köpa.

Senast ändrad:

Din häst får i sig 11 kg hösilage * 0.49 kg TS/kg hösilage = 5.39 kg TS.

Med tex 70 % TS behöver du ge 5.39 kg TS / 0.70 kg TS/kg hösilage = 7.7 kg hösilage för att bibehålla samma foderstat näringsmässigt.

7.3 är inte ett "ordentligt överskott" av protein, det är en jättebra kvot. Tänk på att 6 är minimum. De allra flesta hästar kommer må väldigt bra av en högre kvot. Jag har en kvot över 8 i år och är riktigt nöjd med det.

Samma här och min har aldrig varit så fin som förra året, trots att han fick mycket mera än förr.

Tusen tack!

Då lär jag ju bara kunna ändra hösilagemängden och behålla samma mineraler och havre... är ju liksom bara vattnet som byts ut.

Jag menar inte att kvoten är "för" hög (den är jag nöjd med), jag får enligt foderstatsprogrammet nästan dubbelt så mkt smrp som han behöver per dag bara på grovfodret.
Jag vet att det inte är någon fara, känns bara lite onödigt :)

lånar sista knappen.

har fått svar från bonden att han har ett parti med kvot 6 också.
hur räknar jag baklänges fram vad det är för värden på protein/MJ? eller går det inte räkna fram? vet att det är kvoten som har betydelse men är ändå nyfiken :)

Det går inte att lista ut värdena, nej.

Kan vara 30 smbrp/5 MJ eller 100 smbrp/17 MJ och allt därimellan.

Tycker nog att det har ganska stor betydelse, i alla fall om man har en lättfödd häst.

Det går inte att lista ut värdena, nej.

Kan vara 30 smbrp/5 MJ eller 100 smbrp/17 MJ och allt därimellan.

Tycker nog att det har ganska stor betydelse, i alla fall om man har en lättfödd häst.

jag får be om nya analysen sen då :)
min häst är inte lättfödd i alla fall...

*KL*

Jag fick analysen på vårt nya hösilage idag och blev verkligen inte nöjd! Jag får nog köpa hö och halm istället.

Har en lättfödd d-ponny. Skulle ni våga ge av det här höt överhuvudtaget? :( Jag är rädd för fång och andra hemska saker, plus att det inte direkt går att ge mycket utav höt och inte direkt något kraftfoder heller om jag förstår allting rätt. Jag är inte jättebra på att räkna på foderstater.

Torrsubstans 8,1 MJ per kg foder ) 76,0 % per kg TS
Energi 8,1 MJ per kg foder ) 10,7 MJ per kg TS
Råprotein 126 gram per kg foder ) 166 gram per kg TS
Smältbart råprotein 95 gram per kg foder ) 125 gram per kg TS
NDF 444 gram per kg foder ) 584 gram per kg TS
Socker 73 gram per kg foder ) 96 gram per kg TS

Jag vet inget om socker o sånt men kvoten är ju hög så du kan ju lätt blanda med halm och få en ok foderstat väl? Det är ju högt med energi så du kan inte ge så himla mycket men eftersom det är ännu högre med protein så kan du ju som sagt blanda ut med halm och få ner energin utan att kvoten blir helt fel till viss del.

*KL*

Jag fick analysen på vårt nya hösilage idag och blev verkligen inte nöjd! Jag får nog köpa hö och halm istället.

Har en lättfödd d-ponny. Skulle ni våga ge av det här höt överhuvudtaget? :( Jag är rädd för fång och andra hemska saker, plus att det inte direkt går att ge mycket utav höt och inte direkt något kraftfoder heller om jag förstår allting rätt. Jag är inte jättebra på att räkna på foderstater.

Torrsubstans 8,1 MJ per kg foder ) 76,0 % per kg TS
Energi 8,1 MJ per kg foder ) 10,7 MJ per kg TS
Råprotein 126 gram per kg foder ) 166 gram per kg TS
Smältbart råprotein 95 gram per kg foder ) 125 gram per kg TS
NDF 444 gram per kg foder ) 584 gram per kg TS
Socker 73 gram per kg foder ) 96 gram per kg TS

jag skulle inte ha nåt problem med det. Blanda med halm och det vore perfekt.

Är det så? Jag är ju som sagt inte så jätteinsatt i det här med att räkna på foderstater, men har aldrig haft ett så här proteinrikt hö. Skulle du även våga fodra till lättfödd ponny? Jag hade tänkt ge 8 kg hö, frågan är hur man ska dela upp det då med halmen.

---

Någon som är bra på det här med sockervärden? Har mitt hö lågt eller högt sockervärde?

73 gram per kg foder / 96 gram per kg torrsubstans.

Hur högt energibehov har din ponny?

En lättfödd häst på 500 kg har enl tabell ett behov av 53 MJ (har stämt bra på min tidigare som är connemara på 155). 8 kg av ditt hö ger din ponny 64,8 MJ.

Det bästa är att blanda vid varje mål, så tar det så lång tid som möjligt att käka upp höet. Eller om du har halmen bredvid/i nät hela tiden. Min har ett nät i boxen tex med halm och så ger jag nu efter sommaren inte massa hösilage (han är lite rund :D) utan ser hur mycket han äter av halmen och väger av mot det (äter han upp all halm på en natt så får jag ge mer hö, han är inte sjukligt tjock utan det är viktigare att han har att tugga på).

Är det så? Jag är ju som sagt inte så jätteinsatt i det här med att räkna på foderstater, men har aldrig haft ett så här proteinrikt hö. Skulle du även våga fodra till lättfödd ponny? Jag hade tänkt ge 8 kg hö, frågan är hur man ska dela upp det då med halmen.

---

Någon som är bra på det här med sockervärden? Har mitt hö lågt eller högt sockervärde?

73 gram per kg foder / 96 gram per kg torrsubstans.

Sockret är jättebra. Man brukar säga att till en fång/IR-häst får det inte vara över 80 och absolut inte över 100.

Jag vet inte hur högt energibehov han har. Han väger cirka 350-400 kg så han är ju inte så stor och som sagt lättfödd plus att han inte rids sådär superhårt.

Jag har varit i kontakt med ett stort kraftfoderföretag för att få tips på foderstat och hon som jag var i kontakt med rekommenderade inte att ge detta hö alls till en lättfödd ponny vilket inte känns bra... :(

Skulle vara intressant att veta vad hon grundade det på.

Det är lite högt med energi i ditt hösilage men tror du får svårt att hitta ett hösilage med mer passande värden.

Om man räknar på att hästen väger 400 kg så behöver den ca 45 MJ i underhållsbehov. Det ger 5.5 kg hösilage. Sen får man lägga på MJ allt efter arbete och klimat. Är bra om du kan dryga ut grovfoder givan med halm av god kvalitet.

Hon skrev att en bra och normal kvot till normalviktig lättfödd ponny är cirka 5,5-6 gram smp.rp/MJ enhet och att mitt hösilage ligger på en kvot som är nära 12 g smb.rp/MJ vilket då är alldeles för högt.

Frågan är om man får ner kvoten tillräckligt med halm? Det känns som att det blir så mycket halm man måste blanda ut det med.

Jo det är klart. En kvot på 12 är kanske i bästa laget.

En annan möjlighet är att du köper gräsfröhalm eller annat hö och blandar ut med.

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 049
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 960
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25