Höanalys 2013

Sv: Höanalys 2013

Hej!

Nu har jag fått årets analys och är iaf gladare än förra året.

ts 70
mj 6.8
smrp 34

(kvot 5.1)

Ca 2.6
P 1.1
Mg 0.8

Om man bortser från att fröken häst hade behövt ännu mindre energi och klart mer protein är det helt ok. Det går iaf att jobba med även om jag får mata på med mer protein i år med (antar att det blir mer potatisprotein, det funkade super förra året och ger inte lika mycket energipåslag som lusern)

/Lavinia, med en lättfödd svårfödding (det är antingen eller...)

KL

Är inte helt nöjd med resultatet på årets hö.

Torrsubstans 86%
8.6 MJ
Smbrp 40 gram
Kalcium 3.3 gram
fosfor 1.6 gram
Mg 1.3 gram
Kalium 8.8 gram
Natrium 1.1 gram.

Ska fodras till lättfödda ponnyer/hästar samt ett föl. Då energin är så hög så kommer det bli en ganska liten ranson hö om dagen så jag får späda ut det med halm. Sen kunde proteinet varit bättre så det blir väl till att lägga till lusern.

Klaga inte. Jag står med en lättfödd och följande värden på hösilaget:

Torrsubstans: 81%
8,3 MJ
79g smrp

Hästskrället äter inte halm och försöker man begränsa intaget så river han stället.:meh: Någon kommer att bli tjock i vinter...

Borde vara bättre att lägga till ett rent protein koncentrat så du inte höjer MJ ytterligare för de lättfödda.

Hon skrev att en bra och normal kvot till normalviktig lättfödd ponny är cirka 5,5-6 gram smp.rp/MJ enhet och att mitt hösilage ligger på en kvot som är nära 12 g smb.rp/MJ vilket då är alldeles för högt.

Frågan är om man får ner kvoten tillräckligt med halm? Det känns som att det blir så mycket halm man måste blanda ut det med.

En kvot på 12 behöver inte vara minsta lilla problem. Tvärtom håller sig vissa lättfödda lättare i vettigt hull med hög kvot (för andra spelar det ingen roll och för vissa innebär det att de blir fetare).

Hög kvot har stora fördelen att man kan dryga ut med halm utan att behöva bekymra sig.

Så, jag som har tre lättfödda i stallet, och gett med sådär hög kvot utan problem, skulle faktiskt inte se kvoten som minsta lilla problem.

De vill bara sälja kraftfoder..

KL

Här är våra analyser. Blev inte glad. Mycket energi i halmen och lite protein i höet men mycket socker. Kommer byta hö när dessa 60 balar är slut.

De flesta värden är i g/kg TS.

Halm (med lite gräs)
Torrsubstans 94%
Digestible Energy (DE), Mcal/kg 1.63
Crude Protein 35.5
Estimated Lysine 1.2
Acid Detergent Fiber (ADF) 555.7
Neutral Detergent Fiber (NDF) 787.5
WSC (Water Sol. Carbs.) 52.7
ESC (Simple Sugars) 32.9
Starch 2.0
Non Fiber Carbo. (NFC) 89.0

Calcium 3.10
Phosphorus .70
RFV 54

Digestible Energy (DE), Mcal/kg 2.41
Crude Protein 61.7
Estimated Lysine 2.1
Lignin 55.9
Acid Detergent Fiber (ADF) 354.0
Neutral Detergent Fiber (NDF) 552.1
WSC (Water Sol. Carbs.) 254.8
ESC (Simple Sugars) 107.4
Starch 34.2
Non Fiber Carbo. (NFC) 309.0
Crude Fat 26.7
Ash 50.5

Calcium 6.03
Phosphorus 1.53
Magnesium 1.72
Potassium 8.20
Sodium .153

mg/kg.
Iron 55
Zinc 19
Copper 7
Manganese 65
Molybdenum .9

RFV 103

Skulle ni våga ge detta hö torrt till en häst som aldrigt haft fång men som är känslig och lätt blir något varm i hovarna vid foderbyten och kraftigt gräs?

Kl

Bestämde mig till slut... Analysprovet har nog torkat lite dock så troligtvis lite blötare och därmed lite lägre värden. Har börjat samla till eget prov (helt nytt, ska bli kul att se om det stämmer överens).

77 % TS
8.4 MJ
68 g smb rp

Kvot på drygt 8.

Digestible Energy (DE), Mcal/kg 2.41
Crude Protein 61.7
Estimated Lysine 2.1
Lignin 55.9
Acid Detergent Fiber (ADF) 354.0
Neutral Detergent Fiber (NDF) 552.1
WSC (Water Sol. Carbs.) 254.8
ESC (Simple Sugars) 107.4
Starch 34.2
Non Fiber Carbo. (NFC) 309.0
Crude Fat 26.7
Ash 50.5

Calcium 6.03
Phosphorus 1.53
Magnesium 1.72
Potassium 8.20
Sodium .153

mg/kg.
Iron 55
Zinc 19
Copper 7
Manganese 65
Molybdenum .9

RFV 103

Skulle ni våga ge detta hö torrt till en häst som aldrigt haft fång men som är känslig och lätt blir något varm i hovarna vid foderbyten och kraftigt gräs?

Det är naturligt omöjligt att säga när man inte vet mer om din häst. Jag förstår inte varför hästägare med hästar som “är känslig och lätt blir något varm i hovarna vid foderbyten och kraftigt gräs” inte tar ett enkelt blodprov och kollar hästens basala insulin- och glukosvärden. Då får man ju ett svar på om och hur insulinresistent hästen är och kan agera därefter.

Eftersom du har en analys från USA så kan du ju tillämpa deras rekommendationer för IR-hästar vilket är ESC + stärkelse < 10%. Det är dock inte ts-värden utan fodervärden de använder. Om man antar att ditt hö har ts-halten 85% så blir summan av ESC och stärkelse 9,1 + 2,9 = 12%, dvs. lite över maxvärdet 10%. Säkrast är att blötlägga höet för att få bort en del socker.

WSC är högt vilket betyder att höet innehåller en hel del fruktan, 25,48 – 10,74 = 14,74% ts. Fruktan digereras inte till glukos och ger därför inte upphov till någon momentan insulinrespons. Fruktan fermenteras av mikroorganismerna i hästens grovtarm till laktat. Även socker och stärkelse som kommer ner i grovtarmen fermenteras till laktat. Stora mängder laktat kan ge störningar i mikrofloran och i värsta fall kan de toxiner som bildas ta sig igenom tarmväggen och ge upphov till laminitis/fång. 15% fruktan i grovfodret är dock på tok för lite för att detta ska ske.

Jag har inte tid att räkna om energivärdet men DE = 2,41 Mcal/kg ts motsvarar ca. 8,4 MJ/kg ts. SmRp är 26,6 g/kg ts om man använder formeln för idisslare (vilket man gör i Sverige enligt SLU:s rekommendationer). Kvoten SmRp/ME blir således 26,6/8,4 = 3,2 vilket inte är så bra.

Höet innehåller dessutom väldigt lite fosfor och inte mycket magnesium heller. Det blir till att ge både fosfor- och magnesiumtillskott.

För att ge dig lite tröst så är mikromineralerna lätta att balansera. Det behövs bara lite tillskott av koppar och zink tillsammans med selen och jod som det alltid behövs tillskott av.

Hm, jag har aldrig insett att hon kanske är IR eller annat. Måste läsa på om det. Hon går ju t.ex. på bete utan problem men jag är noga med att vänja in försiktigt.

Provet fick TS 92.1%, men jag tror ju att det har eftertorkat. Har pusslat med foderstaten ikväll och hon kommer fortsätta äta ca hälften hö, hälften halm och 0.5 kg protein special/dag. Ska börja ge miner vit igen och eventuellt lite vetekli också så blir mineralerna ganska okej iallafall, fast tyvärr så innehåller ju mineralerna järn.

Jag förstår inte varför hästägare med hästar som “är känslig och lätt blir något varm i hovarna vid foderbyten och kraftigt gräs” inte tar ett enkelt blodprov och kollar hästens basala insulin- och glukosvärden. Då får man ju ett svar på om och hur insulinresistent hästen är och kan agera därefter..

Fast så enkelt är det ju tyvärr inte. Proverna är mycket trubbiga, och du kan få låga/normala provsvar även på en häst som är IR.
Min t ex, som är konstaterat IR, hade tre prov i rad provsvar inom normalintervall. Däremot så visade glukosbelastningen med all önskvärd tydlighet hur det stod till. Nu bekräftade den bara det vi redan visste genom att hela sonika TITTA på hästen. Men i TS fall med en häst som reagerar vid foderbyten men klarat gå på gräs osv - då har jag mycket svårt att tro att ett blodprov skulle ge något mer än normalvärden.

Fast så enkelt är det ju tyvärr inte. Proverna är mycket trubbiga, och du kan få låga/normala provsvar även på en häst som är IR.

Resultatet från ett enkelt blodprov är inte alls så trubbigt om man gör rätt, dvs. undviker att ta “fasteprov”, bortser från labbets s.k. “normalvärden” och inte enbart tittar på insulinvärdet utan på relationen G:I eller beräknar ett s.k. RISQI-värde.

“Proxies” är matematiska ekvationer som skattar resultatet av mer sofistikerade tester.

Treiber, Kronfeld med flera har studerat proxies för insulinkänslighet, se “Use of proxies and reference quintiles obtained from minimal model analysis for determination of insulin sensitivity and pancreatic beta-cell responsiveness in horses”. De jämförde korrelationen mellan resultat från ett enkelt blodprov med resultat från FSIGT (glukosbelastning). De fann att enbart insulinkoncentrationen i blodet visade sig ha ganska dålig korrelation medan G:I och RISQI hade betydligt bättre korrelation, se nedan.

Compared with SI . . . . Concordance coefficient
Basal insulin concentration . . . . 0.427
HOMA . . . . . . . . . . . . . . . . 0.402
QUICKI . . . . . . . . . . . . . . . . 0.705
Basal glucose-to-insulin ratio . . . 0.730
RISQI . . . . . . . . . . . . . . . . .0.749

En korrelationskoefficient på 75% är ganska bra.

Resultatet från ett enkelt blodprov är inte alls så trubbigt om man gör rätt, dvs. undviker att ta “fasteprov”, bortser från labbets s.k. “normalvärden” och inte enbart tittar på insulinvärdet utan på relationen G:I eller beräknar ett s.k. RISQI-värde.

Och faktum kvarstår, min herre levererar enhetliga prov (skilde 0,2 på fasteprov och icke-fasteprov för övrigt) både vad gäller insulin och glukos. Trots klarlagd och aktiv IR. Det kollades alltså redan då på G:I-kvoten.

Sen, det är möjligt man kan få bort en del av trubbigheten (testen är ju erkänt trubbiga), genom att kolla på fler parametrar. Men för min herre räckte det inte. Hans provsvar bedömdes btw lite olika av de två ledande veterinärerna på området då. Den ena ansåg att även om det var inom normalintervallet så med få undantag så ska friska hästar ligga i de nedre 50% av referensintervallet, och gör de inte det är det en klar varningsindikation. Den andra ansåg att sålänge de inte ligger 10 ggr över referensvärdet är det inte så mycket att oroa sig för. Båda bedömde dock helheten precis likadant, att hästen med ledning av symptomen var klar IR och skulle behandlas därefter.

Om man kikar på de studier som gjorts, där man på friska hästar kontrollerat värden, så stöder det att normalintervallet som används i Sverige idag är på tog för stort (eller hur säger man?), så viss ledning kan man ju få ändå genom att precis som du säger skita i det. Men med tanke på hur många individer det faktiskt finns som har insulinvärden vid enkelt blodprov som är mellan låga och acceptabla med dagens intervall - men sen har kraftig avvikande reaktioner på glukosbelastning, så fortsätter jag tycka att enkelt blodprov är betydligt mer trubbigt än du tycker. Sen, det är enkelt och billigt så det har väl sin plats. Men jag skulle inte lita på det i meningen riskbedöma..

Idag anses väl CGIT som det som ger säkrast svar (kombinerad glukos- och insulinbeslastning) - det är ju dock inte lika lätt som ett blodprov.

*kl*
Då har äntligen min analys kommit! Troligtvis är det dock ngt högre ts, provet är taget direkt på fält dagen innan pressning.
Värde /kg /kg ts
Torrsubstans - 45,0 %
Energi häst 4,9 MJ 10,8 MJ
Råprotein 65 gram 144 gram
Smältbart RP 47 gram 104 gram
Kalcium, Ca 3,2 gram 7,1 gram
Fosfor, P 1,1 gram 2,5 gram
Magnesium, Mg 0,9 gram 1,9 gram
Kalium, K 10,9 gram 4,2 gram
Natrium, Na <0,2 gram <0,5 gram
Svavel, S 0,9 gram 2,0 gram
NDF 213 gram 473 gram
Socker 29 gram 64 gram

Kvot smbRP/MJ 9,6
Ca/P 2,8

Knapplån

Fick analysen på vårt torrhö idag, inte nöjd... :(

TS 86%
MJ 10,7
SMRP 22g :crazy:

Ca 2,4
P 2,1

Blää. Har inte haft möjlighet att analysera på flera år, så känner att jag glömt en hel del av det här foderstatsräknandet. Blir att läsa på igen nu då! Men några tips så här på rak arm? Herr häst (kbl, 17 år, valack i lättare träning) kommer ju behöva en hel del proteintillskott. Soja äter han redan, måste undersöka hur mycket jag skulle behöva höja den givan för att det ska täcka behovet.

Hur ser Ca/P kvoten ut? Har glömt hur man räknar och vad värdena bör ligga på.

OJ :(

du har en kvot på 2 på ditt grovfoder - kan nästan inte räknas innehålla ngt protein öht, och energin är samtidigt skyhög....

jag tror du kommer måsta byta ut merparten av grovfodret mot lusern för att hitta balans, annars ökar du bara på ännu mer MJ....

din Ca/P kvot är lite för låg i sig men det åtgärdar du ju när du väl fått bukt med huvud problemet.....

Hej! Jag är helt ny här men nyfiket läst era inlägg.Jag har nu fått min analys för i år men jag skulle behöva er hjälp. Jag har en ettårig lusitano som går på lösdrift. Hon är väldigt matglad och lättfödd. Jag förstår att jag behöver lägga till protein men det som jag verkligen brottas med är zink, koppar och Selen. Jag funderar på att använda några av de färdiga programmen men de verkar inte alls ta hänsyn till hur mineralerna verkar ihop och heller inte hur mineralerna är framställda och hur de då tas upp i kroppen. Är det någon som har tips?:) Är det något annat som ser galet ut?

Hö med 86% TS
7,7 Mj/kg
26 g smrp/kg
Ca 2,3 g
P 1,3 g
Mg 1,0 g
K 12,7 g
Na <0,4 g
S 1,0 g
Cu <4,5 g
Zn 16,3 mg
Se < 0,1 mg
NDF 532 gram
Fe 61 mg
Mn 90 mg
socker 114 g

värdena är i kg foder, hoppas att det är rätt annars får jag skriva in i per kg torrsubstans.

*kl*

Nu har analyserna kommit, och jag har två foder att välja mellan. Vilket av dessa två skulle ni ge till en något överviktig lättfödd ponny på ca 400 kg? Värdena är som vanligt skyhöga och jag kommer att lägga till halm för att få upp mängden, men tyvärr går det inte att få i hästen mer än kanske 1-2 kg halm per dag.

Foder 1:

MJ/kg TS: 10,4
Smrp/kg TS: 63

Foder 2:

MJ/kg TS: 10,3
Smrp/kg TS: 81

Energin är alltså snarlik, men proteinet skiljer sig åt. Visst är väl det lägre värdet bättre då? Eller borde jag ha det högre om jag blandar med halm? Finns tyvärr ingen analys på halmen.

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 049
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 960
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25