Höanalys 2013

Sv: Höanalys 2013

Fattar det som att din häst är lättfödd? Då vill jag slå ett slag för SMHN om du inte redan använder det. Funkar super på min ponny som är lättfödd. Han går på begränsad fri tillgång med det och mår bra i kropp och själ ;)

Det kör vi på vintern när snön ligger och hon inte har något alls att pyssla med i hagen.
De andra hästarna i stallet kan äta mer och får givor som varar längre eller fri tillgång när det blivit kallare. Då är det jättebra med nätet. Jag blandar halm och hösilage så hon har lite extra pyssel.

Problemet är att jag är nybörjare på att räkna foderstater.
Får jag ok på proteinvärdet så ligger jag uselt i energi. Jag ska ju inte bara hålla vilande häst i normalhull utan hon ska även ha energi till normal träning - orka och fortsätta tycka det är kul.

Jag har svårt att förhålla mig till om det är ett problem att ligga för högt i protein. Har inte haft reaktion på protein tidigare, men då vet jag ju inte om hon legat över heller.
Det kanske är som du skriver, att man kan strunta i proteinet och lägga sig lagom på energin och gå på det.

Jag tycker inte det är lätt. Behöver erfarenhet så häststackaren får väl agera försöksdjur:crazy:

Jag räknar vidare.....

Av alla mina så har en "reagerat" på att ligga högt i protein, en svårfödd som gick NER i vikt med för högt proteinöverskott.

Jag har din kvot på mitt iår, och är inte alls bekymrad (tre lättfödda).

Något som kan lugna är att tänka på betet.. Kvoten på betet ligger stora delar av säsongen långt över den man får i hö/silage. Och som redan sagts - proteinöverskott från grovfoder är inte farligt.

En anledning till att hästen gick ner i vikt av mycket protein kan vara att det kostar energi att förbränna protein :)

Ja sådana stora mängder energi handlar det ju inte om såklart ;) utan mer att proteinet tar mer energi än det ger, om hästen behöver använda proteinet till energi (energiunderskott).

En anledning till att hästen gick ner i vikt av mycket protein kan vara att det kostar energi att förbränna protein :)

Just precis. Men det är individuellt hur mycket det kostar. Och om det kostar mer än det ger är det ju bara en fördel för hästar som är lättfödda så där faller den anledningen bort med. Men för de svårfödda kan det vara en nackdel. (Andra svårfödda håller huller bättre med hög kvot).

Finns ju de som har lättfödda som håller vikten nere på proteinöverskott med, jag har tyvärr begåvats med tre stycken som inte reagerar så, de har en snål, effektiv hantering av överskott dessvärre.

proteinet tar mer energi än det ger, om hästen behöver använda proteinet till energi (energiunderskott).

Det är inte sant att ”proteinet tar mer energi än det ger”. Protein är en potentiell energikälla som hästen kan använda sig av vid behov.

Vad som är sant är att väldigt lite, om ens något, av energin i proteinet omvandlas till fett och lagras i fettceller. Dels går mycket av energin förlorad vid de kemiska reaktioner som behövs för omvandlingen, dels omvandlas nästan allt överskottsprotein till glukos och lagras som glykogen. Det är endast aminosyrorna lysin och leucin som normalt omvandlas till fett och dessa aminosyror brukar det inte finnas något större överskott av.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Amino_acid_catabolism_revised.png

Att ge en massa överskottsprotein för att får ner hästen i vikt är dock ingen bra idé. Aminosyror innehåller även en kvävegrupp som först måste skiljas bort. Kvävet omvandlas till ammoniak som är ett gift och måste tas om hand av levern. Hästar ar inte skapade för att ta hand om stora mängder ammoniak på samma sätt som köttätande djur (och människor) är.

Det bästa sättet att få en överviktig häst i normalvikt är att utfodra hästen med foder som den är skapad för att livnära sig på, dvs. gräs eller hö med tillräcklig proteinhalt och mycket fibrer, se till så att den inte äter mer än vad den behöver samt motion, motion, motion.

Hur mycket överskott belastar levern "mer än nödvändigt"? Är det direkt vid kvoter över 6-7 eller är det uppåt det dubbla som börjar bli skadligt jämfört med andra grejer levern får ta om hand?

Om man utgår ifrån en häst som har sitt energibehov fyllt alltså och utöver det bara får i sig överskottsprotein.

Kl
fick analysen idag

TS 44
Smp 43 (per kg foder alla värden)
Mj 4,7
Ca 4.0 Mg 0.7
P 1,1
kvot 9.1 och Ca/p 3.63 . Det blir en billig vinter igen

Vi hade ett hösilage på TS 45 % förra vintern, fungerade jättebra!

Med TS 44 % är det förresten 56 % vatten, inte 66
:)

Senast ändrad av en moderator:

Inga problem, en häst har alltid problem med foderbyten men det är bara att ge tillräckligt mycket så att magen har lite att göra tills det stabiliserat sig.

Hur menar du här ?
Ett nytt foder introduceras ju mkt successivt och försiktigt blandat med tidigare foder , just pga hur hästen är känslig för hastiga byten och tarmfloran behöver anpassa sig efter byte .

Problemet med blötare ensilsage i sig är inte vattenhalten, utan behovet av TS för hästens tarm behov . Ju blötare desto mer mängd i givan för att uppnå det ts behovet . Är det för blött kommer hästen inte att orka äta så mycket den egentligen behöver ts mässigt för att må bra .

Hur menar du här ?
Ett nytt foder introduceras ju mkt successivt och försiktigt blandat med tidigare foder , just pga hur hästen är känslig för hastiga byten och tarmfloran behöver anpassa sig efter byte .

Problemet med blötare ensilsage i sig är inte vattenhalten, utan behovet av TS för hästens tarm behov . Ju blötare desto mer mängd i givan för att uppnå det ts behovet . Är det för blött kommer hästen inte att orka äta så mycket den egentligen behöver ts mässigt för att må bra .

Ja och det är ju det jag skriver. Han är såhär varje höst och ägaren är jättenoga med foderbytet men det tar tid. Han får torrhö och halm för att komma upp i rätt ts. Men han är lös ändå ett tag.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 049
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 960
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25