Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fattar det som att din häst är lättfödd? Då vill jag slå ett slag för SMHN om du inte redan använder det. Funkar super på min ponny som är lättfödd. Han går på begränsad fri tillgång med det och mår bra i kropp och själ
Problemet är att jag är nybörjare på att räkna foderstater.
Får jag ok på proteinvärdet så ligger jag uselt i energi. Jag ska ju inte bara hålla vilande häst i normalhull utan hon ska även ha energi till normal träning - orka och fortsätta tycka det är kul.
Jag har svårt att förhålla mig till om det är ett problem att ligga för högt i protein. Har inte haft reaktion på protein tidigare, men då vet jag ju inte om hon legat över heller.
Det kanske är som du skriver, att man kan strunta i proteinet och lägga sig lagom på energin och gå på det.
Jag tycker inte det är lätt. Behöver erfarenhet så häststackaren får väl agera försöksdjur
Jag räknar vidare.....
En anledning till att hästen gick ner i vikt av mycket protein kan vara att det kostar energi att förbränna protein
En anledning till att hästen gick ner i vikt av mycket protein kan vara att det kostar energi att förbränna protein
proteinet tar mer energi än det ger, om hästen behöver använda proteinet till energi (energiunderskott).
Hur lyckas man få så låg energi? Är ju som halm typ?
Kl
fick analysen idag
TS 44
Smp 43 (per kg foder alla värden)
Mj 4,7
Ca 4.0 Mg 0.7
P 1,1
kvot 9.1 och Ca/p 3.63 . Det blir en billig vinter igen
Är det inte lite val blott? 66% vatten.
Hur bli dom i magen?
Inga problem, en häst har alltid problem med foderbyten men det är bara att ge tillräckligt mycket så att magen har lite att göra tills det stabiliserat sig.
Hur menar du här ?
Ett nytt foder introduceras ju mkt successivt och försiktigt blandat med tidigare foder , just pga hur hästen är känslig för hastiga byten och tarmfloran behöver anpassa sig efter byte .
Problemet med blötare ensilsage i sig är inte vattenhalten, utan behovet av TS för hästens tarm behov . Ju blötare desto mer mängd i givan för att uppnå det ts behovet . Är det för blött kommer hästen inte att orka äta så mycket den egentligen behöver ts mässigt för att må bra .