Höanalys 2013

Sv: Höanalys 2013

Korven:
Vätten i höet är ett fermenterad väska med olika bakteria som är inte normal for hästen.
Dom bli sur i magen!:wtf:
Om du älska lök soppa:d men vet att du bli dålig i magen av det:yuck: ska du fortsätter att äter det?:(

Nej de blir inte sura i magen av silage. Det är forskat på det. För övrigt så är hästens magsäck sur rent naturligt.

Och hur många gånger har jag sagt "vuxen hästar behöva inte så mycket protien", lite + - göra inget.
81% är inte så färlig, kunde var bättre men jag se en del som ger sämre.
TS, fiber och fosfor i havre hjälper att balansera ut det hela.
Sele finns i mineral sten........so why complicate everything?
KISS "KEEP IT SIMPLE SYSTER"

Har du läst den aktuella analysen? Det är inte LITE +/- det handlar om.
Alla hästar behöver sitt underhållsbehov av protein, dvs det protein som krävs för att kroppen ska fungera, musklerna ska kunna kvarstå osv.
6 kg av höet inläggsskrivaren har täcker inte ens i närheten av underhållsbehovet.

TSen i havren balanserar ut vadå? Och varför är den bättre än TS från halm?

Ska de få i sig selenbehovet av saltsten med selen eller mineralsten måste de äta groteska mängder sten.

Varför komplicera? Tja, varför låta hästarna fara illa - som ditt alternativ innebär? Då kan man ju lika gärna fodra dem med bark och fällda träd på vintern..

For att få slut på det maila mig och vi kan boka tid där jag kan se dina hästar.

Sluta skriva rappakalja och haverera alla trådar du skriver i utan att ha en enda susning om vad du råder runt . Du behöver inte se några hästar för den skull det borde vara högst möjligt ändå för dig att sluta svamla .

Billig vinter, lite hög kvot Ca/P bara. Övriga mineraler vet inte.

Ja så tänker jag också. Vad kan man göra åt Ca/P kvoten om man vill jämna ut den, går det?

Jag har räknat på att min häst skulle klara sig på 7kg/dag + nåt tillskott för att få till kvoten om möjligt?

Jag har räknat på de gratis foderstatsprogrammen...

Ja så tänker jag också. Vad kan man göra åt Ca/P kvoten om man vill jämna ut den, går det?

Jag har räknat på att min häst skulle klara sig på 7kg/dag + nåt tillskott för att få till kvoten om möjligt?

Jag har räknat på de gratis foderstatsprogrammen...

Vetekli som någon sa, om man inte vill ha nackdelarna av det finns krafft miner vit, men är allt okej utom kvoten, så kan man lägga på fosforbalans.

KL

Jag har fått analysen på stallets foder nu, ser ut såhär:

Per KG FODER:

TS 76%
.
.
Cu 3,9mg
Fe 110mg
Zn 15,2mg
Mn 479mg (kan mangan "ersätta" selen?)

Mangan kan naturligtvis inte ersätta selen. Var har du fått denna idé ifrån?

Den höga manganhalten är i själva verket ett mycket stort problem. Järn och mangan uppfattas av kroppen som farliga ämnen. Om dessa mineraler ansamlas i kroppen under en längre period p.g.a. höga halter i fodret så sker ofta en ackumulation i hjärnan. Järn och mangan i hjärnan medför risk för neurodegenetiva sjukdommar.

Dessutom är risken för järnförgiftning stor. Detta beror på att järn och mangan binds vid transferrin och ferritin och när manganhalten i kroppen är hög så binder manganet vid ferritin varvid järn frisätts.

Enligt den amerikanska fodernormen för hästar, NRC 2007, är den maximala toleransgränsen av mangan 400 ppm och ditt hösilage ligger långt över detta värde. Med ts = 76% ligger ditt foder på 630 ppm.

Tack för svar, jag fick precis veta att mangan var fel, det ska vara 47,9 och inte 479

blir det bättre eller är det för högt fortfarande?

Varför få dom så lätt rannaskit då:yuck:

Nu får ju inte mina det, vilket med största sannolikhet beror på att jag dels gör ev foderbyten gradvis - och ser till att de får tillräckligt med TS.

Samma sak gäller för majoriteten av hästar. Men lika lite som det är smart att från dag till annan slänga ut höfodrade hästar som går i grushage på bete, lika smart är det att plötsligt pang poff byta grovfoder.

jag fick precis veta att mangan var fel, det ska vara 47,9 och inte 479

blir det bättre eller är det för högt fortfarande?

Det var en jä_la skillnad.

Då kan du använda hösilaget utan risk för att din häst ska bli sjuk och det blir betydligt lättare att balansera mineralerna.

Varför få dom så lätt rannaskit då:yuck:

Det stämmer öht inte att de i regel får det av silage öht . Däremot om de får för lite Ts samt man gör ett hastigt foderbyte där tarmfloran störs så blir det så , precis som när man lika hastigt och lustigt skulle släppa en häst på mycket gräs utan tillvänjning .

Nu får ju inte mina det, vilket med största sannolikhet beror på att jag dels gör ev foderbyten gradvis - och ser till att de får tillräckligt med TS.

Samma sak gäller för majoriteten av hästar. Men lika lite som det är smart att från dag till annan slänga ut höfodrade hästar som går i grushage på bete, lika smart är det att plötsligt pang poff byta grovfoder.

Så dom har varit lös i magen innan foder bytt.

Har du foderet med vanliga hö non gång?

Det stämmer öht inte att de i regel får det av silage öht . Däremot om de får för lite Ts samt man gör ett hastigt foderbyte där tarmfloran störs så blir det så , precis som när man lika hastigt och lustigt skulle släppa en häst på mycket gräs utan tillvänjning .

Man kan inte jämnföra inpacket silage med fräsk gräs, helt annat bakteria sturktur.

Jo det kan man , och rännskita får de somsagt av gräs också om man är klantig av sig .

Du får ursäkta , men hur du kan sitta och svara som du gör i dessa fodertrådar är absurt , med tanke på hur lite du öht kan och förstår .

Jag fodrar Hö varma årstiden innan betes säsong och efter , svalare perioden ca okt-maj är det silage . Har 8 hästar i stallet sen många år tillbaka (inackorderade) och INga hästar har ngnsin fått lös mage av silage . Ingen .
Inte heller de övriga säkert 50 talet människor jag känner personligen som fodrar med silage , och inte 90% av Sveriges befolkning heller som fodrar med silage . Så lägg ner ditt tjafs eftersom du tillochmed enligt eget uttalande ens vägrar läsa om silage . För du vet inte ett jota om det du argumenterar emot .

Senast ändrad:

Så dom har varit lös i magen innan foder bytt.

Har du foderet med vanliga hö non gång?

Nej, det du fetstilsmarkerade, "nu får ju inte mina det" var alltså att de får inte dåliga magar av silage. Och jag har fodrat med silage med TS på 35% utan problem.

Jadå jag har gett hö förr om åren. Jag har gett både hö, torrt hösilage, "vanligt" hösilage (TS mellan 50 - 65%) och silage (TS mellan 35 - 55%).

Förr gav jag bara hö, bytte till silage 2001 - innan dess gav jag bara hö. Efter 2001 har jag varierat lite, några år har jag gett hö, andra år silage. Senaste fem åren har jag gett enbart silage, innan dess gav jag oftast silage under kalla årstiden och hö under sommaren.

Kl

Hallå, höanalys hette tråden :-P

Något specialtips på hur man får ett representativt prov att lämna in? Har fem påsar i frysen med vad jag tror är en bra tuss av fem olika balar men nu ska de ju ihop till ett finklippt utan att man tappar massa blad = protein typ? Tänkte först klippa allto blanda men läste någonstans att då tappar man kanske vissa grejer. Ska man kanske klippa lite av varje tuss direkt i påsen man skickar in i stället? Hur gör ni?

Kl

Hallå, höanalys hette tråden :-P

Något specialtips på hur man får ett representativt prov att lämna in? Har fem påsar i frysen med vad jag tror är en bra tuss av fem olika balar men nu ska de ju ihop till ett finklippt utan att man tappar massa blad = protein typ? Tänkte först klippa allto blanda men läste någonstans att då tappar man kanske vissa grejer. Ska man kanske klippa lite av varje tuss direkt i påsen man skickar in i stället? Hur gör ni?

Varför skulle du tappa vissa grejer om du klipper allt och blandar?

Jag klipper proven i den påse jag ska skicka in det i. När proven är frysta är de ganska enkla att hantera utan att tappa blad, så ner med alla proven i provpåsen. Sen finklipper jag det när det redan är i påsen (= inget spill, allt hamnar i påsen) och skickar in.

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 049
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 960
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25