Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja och det är ju det jag skriver. Han är såhär varje höst och ägaren är jättenoga med foderbytet men det tar tid. Han får torrhö och halm för att komma upp i rätt ts. Men han är lös ändå ett tag.
*kl*
Fått analys för vårat hösilage i stallet. Islandshästar 350-400 kg, lätt till medel motion. Går på lösdrift, ska i år fodra med hönät samt fri tillgång halm. Var ju flera år sen jag räknade foderstat nu, så gärna lite tankar och idéer!
Analys värden per kg TS
TS 81%
smRP 29g/kg TS
MJ 9,8
Ca 5,4
P 1,8
Mg 1,3
Socker 102 g/kg TS (är det per kg foder eller per kg TS man vill under 10%?) Inga kända fånghästar i stallet, men ett par "på fallrepet"
Det bästa jag kan komma fram till vid snabb räkning är
6 kg hösilage
fri tillgång halm
0,5 kg krafft muskel
1 dl krafft miner vit (för att få upp lite fosfor i foderstaten)
"Anti-kraftfoder"-människan i mig tycker att 0,5 kg krafft är jättemycket!
Har inte särskilt stort urval på foder här uppe, det är granngårdens sortiment som gäller.
Funderar på de kallaste perioderna, när här är mellan 20-30 minusgrader, skulle ni då öka till 8 kg hösilage/häst eller bara fortsätta med 6 kg + fri tillgång halm? Allt över 6 kg ger sånt underskott på protein!
Äter de halmen eller bara plockar de i den?
Du har ett riktigt dåligt grovfoder för att kombinera med halm nämligen. Sämsta tänkbara. Ska du dryga ut med halm bör du ha en hög kvot, du har raka motsatsen och en extremt låg kvot om alla dina värden är per kg TS?
Kan du få tag i annat foder som passar de hästar du har bättre? Du har en kvot på knappt 3 (om alla värden är per kg TS), vilket alltid är ett jävla elände försöka få ihop - men med lättfödda blir enormt svårt.
Du får inte be om råd med individuella foderstater och kan alltså inte så ett individuellt svar, men du får inte mer underskott på protein för du ger 8 kg hö än 6 kg hö, och du får inte mindre underskott för du ger halm.
Däremot kanske 8 kg hö blir för mycket energi för hästarna.
Vi har inte köpt in årets halm än, förra året åt de av den (dock bara två av hästarna som är testat på). Dock vill jag att dom ska ha nånting att tugga på hela dygnet, tror inte att de kommer äta några mängder (förra året åt 2 hästar ca 6 kg på 12 timmar), och hösilaget är ju inte direkt lämpligt att äta dygnet runt...
Har ingen möjlighet att byta grovfoder, isf måste jag flytta hästen (och här är riktigt svårt att hitta bra stall... ). Har bara precis lyckats övertala alla inblandade om att vi inte ska ha dom på fri tillgång på detta hösilaget (eller på nåt hösilage för den delen...)
Ja, alla värden är per kg TS...
6 kg är det högsta jag enligt alla program kan ge innan det är överskridet energibehovet... Om dom då äter ett par kg halm var så känns det som en ok grovfodergiva
Joo, men tänkte att det totalt blir bättre än att bara ge 6 kg hösilage? Att få ihop nåt perfekt har jag gett upp för länge sen, nu försöker jag hitta minsta dåliga... Och eftersom alternativen då står mellan fri tillgång av detta hösilage eller begränsad tillgång men stödfodring även med halm tänker jag att halmen blir bättre? Eller tänker jag fel och att det är bättre att ge mer, kanske inte helt fritt, av hösilaget?
Kl.
Äntligen är analysen klar. Hästarna stallades inte in förrän 1 okt och sen skulle det samlas hö från ett antal balar så därför blev den inskickad lite sent.
Lab: Eurofins
Hösilage TS 76%
Innehåll/kg foder:
MJ 8
Smrp 49
Ca 2,4 g
P 1,7 g
Na 0,53 g
K 10,94 g
Mg 1,0 g
S 0,912 g
Cu < 5 mg
Fe 46,36 mg
Mn 35 mg
Zn 17 mg
Socker (NIR) 93,5 g.
KL
Jag har fått analysen på stallets foder nu, ser ut såhär:
Per KG FODER:
TS 76%
MJ 8
Smrp 83g
Ca 5,2g
P 1,4g
Na 0,6g
Mg 1,4g
K 10,2g
S 1,5g
Cu 3,9mg
Fe 110mg
Zn 15,2mg
Mn 479mg (kan mangan "ersätta" selen?)
socker 58,5g
Första tanken?
*kl*
Fått analys för vårat hösilage i stallet. Islandshästar 350-400 kg, lätt till medel motion. Går på lösdrift, ska i år fodra med hönät samt fri tillgång halm. Var ju flera år sen jag räknade foderstat nu, så gärna lite tankar och idéer!
Analys värden per kg TS
TS 81%
smRP 29g/kg TS
MJ 9,8
Ca 5,4
P 1,8
Mg 1,3
Socker 102 g/kg TS (är det per kg foder eller per kg TS man vill under 10%?) Inga kända fånghästar i stallet, men ett par "på fallrepet"
Det bästa jag kan komma fram till vid snabb räkning är
6 kg hösilage
fri tillgång halm
0,5 kg krafft muskel
1 dl krafft miner vit (för att få upp lite fosfor i foderstaten)
"Anti-kraftfoder"-människan i mig tycker att 0,5 kg krafft är jättemycket!
Har inte särskilt stort urval på foder här uppe, det är granngårdens sortiment som gäller.
Funderar på de kallaste perioderna, när här är mellan 20-30 minusgrader, skulle ni då öka till 8 kg hösilage/häst eller bara fortsätta med 6 kg + fri tillgång halm? Allt över 6 kg ger sånt underskott på protein!
Lek lite med dina siffer på www.freefarm.se
6kg. hö
1kg havre
Då ligger du på rätt siden av skalan utan allt tillskott av halm, mussli och miner.
Hästen få mer fiber, lättar att räkna och billigar bli det oxå.
KISS
Med proteinunderskott, utan att ens ha räknat på det. Ganska lågt i TS och högt i stärkelse. Dessutom täcks inte mineralerna, ffa selen.
Vad är vinsten med det jmf med inläggsskrivarens förslag med hö, halm, proteinkoncentrat och mineral?
Nej det har nog ingen missat, men om du läste om det skulle du lära dig ngt och kunde sluta pladdra en massa felaktiga påståenden generellt när du envisas med att ge dina "foderråd".
Inga problem, en häst har alltid problem med foderbyten men det är bara att ge tillräckligt mycket så att magen har lite att göra tills det stabiliserat sig.