Höanalys 2013

Sv: Höanalys 2013

Jag skulle absolut ta nr 2, då har du utrymme att blanda ut med halm utan att få för lite protein :)

Då har vi fått vår analys, det blir en kvot på 10,3.

TS 70%
Smbrp 72
MJ 7

Ca 4,6
P 2,1
Mg 1,0

Hur ska jag tänka om detta hösilage till lättfödd pålle?
Hon väger ca 400-430.
Jag har läst att några av er är jättenöjda med liknande värden, några vill ha helt andra värden....:confused:
Blir det halm för oss också?

Snälla, hjälp. Jag vet inte hur jag ska gå vidare....
Jag hamnar på för låg energi/för högt protein hela tiden

Om du har tillgång till halm och hästen äter det kan du prova att byta ut en del av hösilaget till det. Då kan du komma upp i en lite högre giva så att hästen får mer att tugga på. Annars brukar man säga att det inte är någon fara med proteinöverskott om det kommer från grovfoder. En del lättfödda verkar tom klara sig bättre på ett foder med hög kvot då det går åt en del energi till att förbränna proteinöverskottet, men det finns säkert undantag till det också.

Vad räknar du på då? Räkneexempel är mycket lättare. Och roligare :D

Ger du tex 5 kg hö och 2 kg halm, vad får du då för värden på MJ och amb rp?

Och Gelina

Jag har provat att byta lite mot halm. Vet inte hur jag ska räkna när hon inte äter det jag räknar ut åt henne.
Vi är inte överens om bytet, hästen och jag:meh: Hon slukar sitt hösilage och petar bara i halmen i nuläge.
Vet att hon äter halm när det blir kallare.
Känner mig en smula osäker på det här, men återkommer med räkneexempel senare idag och hoppas på lite hjälp att tänka rätt.

Snälla, hjälp. Jag vet inte hur jag ska gå vidare....
Jag hamnar på för låg energi/för högt protein hela tiden

Vad är problemet egentligen? Du har en lättfödd häst. Ditt silage har en kvot på drygt 10.

Jag förstår inte hur du kan få problem med att energin blir för LÅG till en lättfödd häst? Då ger du lite mer silage bara =)

Genom att ge halm sänker du energin ännu mer. Inte bara proteinet.

Är du rädd för kvoten, att det blir proteinöverskott? Har hästen reagerat negativt på det förr? Om inte - strunta i att försöka ta ner proteinet!

Min analys visade i år

84%
7 Mj
37 smrp
1,9 Ca
1,2 P
0.81 Mg

Är såklart besviken på kvoten men den är ändå bättre än förra årets kvot på 3....

Med en gammal ponny som behöver nära på 8 i kvot och en tunn ettåring så har valen av "kraftfoder" fallit på lusernstrå och kvarnbyfoders lusern i första hand, och lite soja. Funderar på att lägga till Groov 125 eller motsvarande av annat märke till ettåringen.

Problemet är att jag är nybörjare på att räkna foderstater.
Får jag ok på proteinvärdet så ligger jag uselt i energi. Jag ska ju inte bara hålla vilande häst i normalhull utan hon ska även ha energi till normal träning - orka och fortsätta tycka det är kul.

Jag har svårt att förhålla mig till om det är ett problem att ligga för högt i protein. Har inte haft reaktion på protein tidigare, men då vet jag ju inte om hon legat över heller.
Det kanske är som du skriver, att man kan strunta i proteinet och lägga sig lagom på energin och gå på det.

Jag tycker inte det är lätt. Behöver erfarenhet så häststackaren får väl agera försöksdjur:crazy:

Jag räknar vidare.....

Det kanske är som du skriver, att man kan strunta i proteinet och lägga sig lagom på energin och gå på det.

Så skulle jag gjort som utgångspunkt. Räkna ut hur många kg du behöver ge för att fylla energibehovet. Kontrollera att det blir en rimlig giva sett till TS, dvs att hästen inte får för lite att tugga på. Därefter lägger du till lämpliga mineraler :)

Protein från grovfoder är inte farligt så ge du så mycket hö som behövs för att täcka energibehovet :) det är om du blandar in kraftfoder som hästen kan få känningar.

Protein från grovfoder är inte farligt, ge du så mycket hö att det täcker energibehovet :) det är om du blandar in kraftfoder som hästen kan få känningar.

Så får det bli!
Jag utgår från energin, tror att jag hamnar på tillräcklig mängd. Annars halm??

Evolution
Bra att veta!
Jag hamnade på ganska mycket över och blev tveksam.

Annan fråga. Jag vill gärna ge morötter när de andra får kraft. Behöver jag räkna ngt på det?

Fattar det som att din häst är lättfödd? Då vill jag slå ett slag för SMHN om du inte redan använder det. Funkar super på min ponny som är lättfödd. Han går på begränsad fri tillgång med det och mår bra i kropp och själ ;)

Krafft muskel innehåller 360g smrp/kg . Mao kan du ge en mkt liten giva av det och få upp proteinet rejält .

Både soja och potatisprotein ligger över det värdet, potatisprotein har nästan dubbelt så mycket. Potatisprotein är dyrt men soja är billigt. För att få ut samma mängd protein så blir det ungefär samma pengar, sojan några ören billigare. Krafft muskel som är ungefär som sojan i värden och som potatisprotein i pris blir dyrast att fodra med av de 3.

Sant men eftersom grov 125 nämdes gissade jag på att man ville ge ett kraftfoder .

Soja tycker jag bör gå bort pga miljö aspekten på den .

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 049
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 960
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25