Höanalys 2013

Sv: Höanalys 2013

Jag tror det blir ganska bra om du ger lika många kg halm som hösilage + ett passande vitamin/mineralfoder. Billigt blir det i alla fall!

Jag vet inte hur högt energibehov han har. Han väger cirka 350-400 kg så han är ju inte så stor och som sagt lättfödd plus att han inte rids sådär superhårt.

Jag har varit i kontakt med ett stort kraftfoderföretag för att få tips på foderstat och hon som jag var i kontakt med rekommenderade inte att ge detta hö alls till en lättfödd ponny vilket inte känns bra... :(

Klart att hon sa det, då får de ju inte sälja nåt kraftfoder till dig

#kl#

Hjälp hit ni som kan tolka vår hösilage analys. Bra eller dåligt för tunn unghäst alt mkt lättfödd äldre val. Båda hbl.

TS 83,6
Råprotein 74
Smb.protein häst 32
Energi till häst 9,0
Ca 3.4
P 2,4
Mg 1,0
K 20,9

Bra dåliga värden??
Tacksam för hjälp:)

Hrm... Blir inte helt lätt.

Till den lättfödde så är det för mycket energi och till unghästen så är det för lite protein. Ca/P-kvoten är bra men du måste ge extra magnesium.

Tackar:bow:
Ja misstänkte nästan det av vad jag kunde läsa mig till. Då blir det till att ge en del av grovfodergivan med halm ist för tuggbehovet. Han får endast någon näve krafft grov när dom andra fodras.
Unghästen får i dag ca 2kg lusern hackelse så det har inte varit helt galet då:)

nu har jag fått analysen på det andra hösilaget. tycker det känns som bra värden när jag lägger in i foderstatsprogram.

tyvärr ingen mineralanalys...

TS: 68,8

Smrp: 41 g/kg foder
MJ: 6,4 /kg vara

känns som det blir lättfixat :)

Grattis ! Jättefint enkelt foder ! Jag är lycklig sen några år som lyckats få liknande värden flera år i rad (vi köper från leverantör där man får välja från flera skördar med analys) . Tycker just dessa värden i runda slängar är ytterst tacksamt då det passar alla typer av hästar i stallet och lätt att komplettera för extra behov osv samtidigt som de utan extra behov har allt klappat och klart . Jätteskönt !

(delvis :p) kl

När jag väl bestämt mig för att jag gillade det där senaste hösilaget och hade skrivit ut en egen blankett att skicka in för energi/protein-analys ringde bonden o sa att han hade analyserat :p Och värdena var väl helt okej, lite högre i år men hög kvot så vi testar väl. Förra året öste jag ju bara på ponnyn med hösilage och han blev till och med lite tunnare (normal alltså :o) på vårkanten. Han äter halm om han behöver och detta är väldigt fint (motsatsen till grovt) så kan nog funka bra att håll igen lite på hösilaget och ha halm tillgängligt om han blir väl rund.

Så nu ska jag börja samla from nästa bal till mikromineralanalys för första gången och gör ju grundanalysen igen. Ska bli intressant att se hur den stämmer överrens med bondens :idea: Nyfiken i en strut är jag :p

Och leta storbalar till vintern, hmm!

*KL*

Årets analys har kommit. höll på att trilla baklänges över värdena med tanke på vilket "skit" hösilage vi hade förra gången.

Torrsubstans 66 %

SMRP 75 g/kg foder
Energi 6.6 MJ/kg foder
Ca 3.8 g/kg foder
p 1.6 g/kg foder
Mg 1.4 g/kg foder
Kalium 13.5 g/kg foder

Socker 53 g/kg TS

knapplån

Hejhej!
kan något hjälpa mig att fårstå dessa siffror;)

Hö analys
Torrsubstans 92%
Smältbart råprotein 44 g/kg foder
energi 8,4 MJ/kg foder

råprotein 84 g/kg TS
smältbart råprotein 48 g/kg TS
energi 9.1 MJ/kg TS
socker 125 g/kg TS +-15%
NDF 644g/kg TS

Kl
Jag fattar inte riktigt, hoppas ngn orkar förklara. :p När jag kör in mina värden i ett foderstatsprogram så säger programmet att protein är ok men för mkt energi. Om jag räknar som ni här inne så är kvoten bara 4,6 resp 4,7 och ni rekomenderar minimum kvot 6?? Jag vet tyvärr inte om värdena gäller /kg foder eller /kg ts i nuläget. Men om vi utgår från att det är /kg foder. Är det så att han får tillräckligt protein men för mkt energi eller bör jag försöka få upp kvoten med att tillsätta protein?? Hur ska man tänka igentligen?? :o

Hästen det gäller är en 3-årig swb valack som då växer och går på lösdrift, han får ca 15 kg.

Jag väntar på fullständig analys men dom värdena jag har så här långt är:

Foderanalyserna nr 1 ts 70 smbrp 46 Mj 10, nr 2 ts 76 smbrp 47 mj 10.

I och med att han bara är tre år och växer så hade jag velat ha lite bättre balans mellan protein och energi. Med dina grovfoder så blir det till att minska mängden av dem och komplettera med ett proteintätare foder. Typ lusern.

Är höt bra eller dåligt?
Jag har svårfödda hästar!
En unghäst och en äldre.
Är sockret högt?

+ Mackan

Min första tanke är också att komplettera med protein. Men varför står det som det gör i foderstatsprogrammet? Jag har tyvärr stått uppstallad utan analys dom flesta åren så är lite nybörjare på detta och försöker lära mig. Det är det foderstatsprogrammet som är gratis.. Där fyllde jag ju i att han är 3 och går på lösdrift?
Som jag tolkar programmet så är det så att han får i sig tillräckligt m protein men för mkt energi bara men det är alltså fel? Jag tycker även att det är lite märkligt att han räknas som vuxen i programmet, man kryssar i att hästen är 3 eller äldre.. Kan man då inte lita på programmet?
Var kan man hitta info om kvoten? Har försökt googla men hittar mest info på forum. Många frågor, hoppas ngn orkar svara!;)

Eftersom du har lite låg protein/energi-kvot på grovfodret så blir det ju som programmet säger, för mycket energi om du ska fylla hästens proteinbehov med det höet. Prova att minska ned några kg hö och lägg till lusern så kommer det att bli mycket bättre balans.

SLU har givit ut en skrift som heter "Utfodringsrekommendationer för häst". Den är superbra. Kostar ca 170,-. Går lätt att hitta om du googlar. Kan jag varmt rekommendera. Där står i princip allt du behöver veta.

Tyvärr har jag lite svårt att styra hur mkt han äter eftersom det är lösdrift. Men med risk för att vara trög.. ;) Om hans proteinbehov blir tillgodosedda spelar det ngn roll om energin ligger för högt förutom att han kanske blir rund om magen?

Ska se om jag kan få tag på boken som du rek. Tack!!:bow::bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 049
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 960
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25