Höanalys 2013

Sv: Höanalys 2013

Jovisst! Skulle ha stått kraftfoder såklart. :) Men med det här grovfodret så krävs det även komplettering med protein.

Ta från så många balar som möjligt och dra inte ut strån ur balen, utan "lyft" försiktigt ut det du vill skicka på analys.
Annars är risken att man blir av med bladen på höet.

50% Ts

34 g smrp
4,6 Mj
Ca 4,7
P 1,1

Kvot 7,3

Hmm, man kan lugnt konstatera att ordentligt överskott på smrp. Räknar på att ge vetekli + fosforbalans.

Ta från så många balar som möjligt och dra inte ut strån ur balen, utan "lyft" försiktigt ut det du vill skicka på analys.
Annars är risken att man blir av med bladen på höet.

Okej då ska jag göra så och hoppas på bättre värden!!
Vilken firma är bäst?
Vilken är billigast?

Behöver hjälp!
Hösilaget i år va inget vidare vad jag förstått!
(Är dålig på foder analyser men men försöker lära mig)

Ts 78
Rp 58
Smältbart råprotein 30
Energi MJ 7,5
Smältbart energi 4,0

Kalcium 3,8
Fosfor 1,5
Magnesium 1,1
Kalium 13,0
Socker 74

När jag räknar får jag en kvot på 4??

Jag är så dålig på sånt här som sagt, men med
ny häst dessutom unghäst på 5 år som växer
så måste jag försöka förstå så gott de går.

Hjälp!? :)

Man får inte be om individuella foderstat råd /räkningar här . Du kan däremot pm:a folk om råd .

Precis som mackan skriver så får du inte be att någon räknar åt dig. Men fråga går ju bra. Finns massor med sådana här grundläggande frågor och svar redan dock om du kollar gamla trådar.

Mycket riktigt ar du en kvot på 4 smb rp/energi! Den ska vara 6 för en vuxen häst (vilket din räknas som). Du behöver alltså ge fodermedel med högre kvot, räkna likadant på de du är intresserad av och se vad som passar bäst. Tex lusern, potatisprotein, soja osv har hög kvot.

+ rubytoo

Poängen var nog att till en normalfödd/lättfödd skulle det vara skitsvårt att få i hästen tillräckligt med protein utan att få ett stort överskott på energi. En svårfödd häst har man ju inte riktigt det problemet utan när man matat tills proteinet räcker så finns och behövs mycket energi extra. Så fattade jag IW iaf :-)

*kl

Har idag fått se analysen på årets hösilage. Jag tycker den är sjuk missvisande då den påstår att TS är 49%. Jag skulle säga att det varierar i allra högsta grad, ibland får vi balar som verkligen är 49% men ibland är det torrt, uppskattningsvis runt 60-70%

Hur som haver, detta är värdena:

TS 49%
Smrp 47 k/kg foder
MJ 5,2 MJ/kg foder
Ca 2,0 g/kg foder
P 1,4 g/kg foder
Mg 0,8 g/kg foder
K 9,6 g/kg foder

Någon som kan förklara för mig som är värdelös på matte och för dagen skittrött, hur man ska beräkna om dessa värden de ggr vi får en torrare bal?
Samt vilket mineralfoder man ska köpa?

Jo, så långt kan jag också komma, sömnbristen denna vecka till trots ;) Men HUR mkt mindre? Och hur påverkas övriga värden?

Kan inte få nåt mineralfoder att passa heller. *less

Då måste du ju ha TS på den balen också. Du får helt enkelt känna dig fram. Jag hade nästan exakt samma värden som du har nu och det var bara att höfta till lite.

X kg hösilage * kg TS/kg hösilage = Y kg TS.

Antingen vet du vilket X kg hösilage hästen funkar på för en viss bal/torrhet (tex om du testar att bara mata på under första balen för att se hur mycket hästen äter) och kan räkna ut hur många Y kg TS hästen mår bra av/vad som "räcker" för just din häst. Eller (tex sedan tidigare år eller testet med din första bal enl ovan) så vet du hur många Y kg TS din häst funkar på och då kan du räkna ut hur många X kg hösilag)e du behöver ge beroende på hur torr balen är (hur torr balen är = kg TS/kg hösilage vilket i ditt fall på analysen är = 49 kg TS/kg foder). Vet inte om min förklaring blev så bra :-o

*kl

Har idag fått se analysen på årets hösilage. Jag tycker den är sjuk missvisande då den påstår att TS är 49%. Jag skulle säga att det varierar i allra högsta grad, ibland får vi balar som verkligen är 49% men ibland är det torrt, uppskattningsvis runt 60-70%

Hur som haver, detta är värdena:

TS 49%
Smrp 47 k/kg foder
MJ 5,2 MJ/kg foder
Ca 2,0 g/kg foder
P 1,4 g/kg foder
Mg 0,8 g/kg foder
K 9,6 g/kg foder

Någon som kan förklara för mig som är värdelös på matte och för dagen skittrött, hur man ska beräkna om dessa värden de ggr vi får en torrare bal?
Samt vilket mineralfoder man ska köpa?

Du behöver inget extra mineralfoder med de siffrorna.

Mja, du talar med en som jobbar dag 13 av 14 under en period på totalt 17 dagar och med snitt 4 tim sömn/dygn så... jag fattar inte :o

7.3 är inte ett "ordentligt överskott" av protein, det är en jättebra kvot. Tänk på att 6 är minimum. De allra flesta hästar kommer må väldigt bra av en högre kvot. Jag har en kvot över 8 i år och är riktigt nöjd med det.

Det enda jag skulle tillföra där är lite magnesium. Har du ingen mikromineral analys?

Näringsförhållandena i silaget kommet vara det samma, men mer eller mindre mängd beroende på TS. Största problemet är att det blir en miljon foderbyten när du har silage med så ojämn TS och det kommer också vara jättesvårt att veta hur mkt silage du skall ge hästen om det ena dagen har TS 49 och den andra TS 70.

Jag har försökt räkna med 49% TS och får då en foderstat på 11 kg hösilage, 0,5 kg havre och 100g Miner blå. Jag har en sexårig SWB på 500 kg och rids i snitt 25 min skritt 25 min övriga gångarter. Går i hage med kompis dagtid 8-10 tim. Har räknat på Hästsveriges program på nätet.

Det svåra tycker jag är att det inte alls är 49% TS i de flesta balar, utan det är ofta torrare. Jämför jag med hö som är 84% TS så skulle jag uppskatta de torra balarna till 60-70% TS.

Min häst är en sån som äter när det finns mat, jag tror inte jag skulle kunna prova att ge fri tillgång och se hur mkt hon äter, för hon äter upp allt och blir tjock ;) Hon står dessutom på halm så tuggbehovet är svårt att se hur mkt det krävs för att tillfredsställa eftersom hon alltid har tillgång så att säga.

Eftersom jag har henne på halm har jag tänkt att jag inte behöver vara lika noga med att fylla upp med TS för tuggbehovets skull? Hon äter som sagt halmen så tugga får hon göra med råge.

Innan analysen kom så har jag höftat och gått på hull samt tidigare värden då vi har grovfoder taget från samma fält som förra året. Hon har nu ätit 6-8 kg hösilage 1kg havre och 100g Miner blå. Innan hagen blev nerbetad har hon fått 6 kg hösilage och nu får hon 7-8 kg.
Hennes hull är bra, lite i överkant faktiskt men det jämnar väl ut sig när gräset tar slut helt. Jag har inte velat ge mindre grovfoder och enligt beräkningen nu har det ju varit för lite. Dock äter hon ju halm.

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 049
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 960
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25