Höanalys 2013

Sv: Höanalys 2013

Jag är rätt nöjd med våran hösilageanalys.

Mj 5.5 och smrp 61

Även mineralerna låg bra men med något hög kvot ca/p =2.3.

Vi fick en kvot på 6,2. Är lycklig. Mina kan äta 6 kg hösilage om dagen och jag slipper stödutfodra med lucern. Vintertid kan de äta lite mer. Är så NÖJD.

Jag tror min analys var fel O_o
Hästarna börjar tjockna till, trots att de inte får några större mängder per dag (och innan någon protesterar: ja, det är fett inte bukighet). Fort går det med! Tur jag inte börjat fodra mina ponnysar ordentligt än.. Tror jag väntar ett tag till med det O_o

Jag tror min analys var fel O_o
Hästarna börjar tjockna till, trots att de inte får några större mängder per dag (och innan någon protesterar: ja, det är fett inte bukighet). Fort går det med! Tur jag inte börjat fodra mina ponnysar ordentligt än.. Tror jag väntar ett tag till med det O_o

Din analys är nog inte fel. Däremot har du nog skrivit in fel värde, eller rättare sagt fel enhet.

Jag bad dig att skriva in ts-värden för ditt hösilage och du angav följande:

Ensilage:
Energi 0,85 Mcal/kg DE (4,7 MJ ?)
Rp 5,2 %

DE = 0,85 Mcal/kg ts är ett orimligt lågt värde. Värdet är troligtvis angivet i Mcal/lb vilket betyder att du ska multiplicera med 2,2 för att få det i Mcal/kg, dvs. DE = 0,85 x 2,2 = 1,87 Mcal/kg. Det är fortfarande lågt men eftersom värdena på ADF och NDF är höga (= mycket grova fiberfraktioner) så är DE = 1,87 Mcal/kg rimligt.

Du kan själv räkna ut DE-värdet genom följande formel:

DE (kcal/kg DM) = 2,118 + (12.18 x CP) – (9.37 x ADF) – 3.83 x (NDF – ADF)+ (47.18 x fat) + (20.35 x NSC) – (26.3 x ash)

kl

Jag har försökt förstå mig på det här med att läsa foderanalysen, men förstår inte så jättemycket :S Enligt analysen är kvoten 3,4 vilket väl är lite lågt? Det jag tror mig förstå är att proteinet är något lågt eller? Någon som vet hur mycket en stor häst äter vid fri tillgång?

TS 100%
Smrp 27
MJ 8,1
Kalcium 4,8
Fosfor 2,7

Använd gärna enkla begrepp för jag är kass när det gäller siffror och hjärnan stänger typ av och då förstår jag ingenting :P

Tja, de värden jag skrev var exakt de som stod på pappret jag fick från analysföretaget ;)
Nej, jag tror snarare att provet jag skickade in inte var så representativt som jag trodde. Ska samla ihop till ett nytt tror jag och skicka in igen om några veckor.

kl

Jag har försökt förstå mig på det här med att läsa foderanalysen, men förstår inte så jättemycket :S Enligt analysen är kvoten 3,4 vilket väl är lite lågt? Det jag tror mig förstå är att proteinet är något lågt eller? Någon som vet hur mycket en stor häst äter vid fri tillgång?

TS 100%
Smrp 27
MJ 8,1
Kalcium 4,8
Fosfor 2,7

Använd gärna enkla begrepp för jag är kass när det gäller siffror och hjärnan stänger typ av och då förstår jag ingenting :P

Tyvärr inte bara proteinet som är lågt. Energin är ganska hög. Om du inte har en väldigt svårfödd häst så är detta höet inget för fri tillgång.

KL*

Lägger ut alla värden/kilo TS eftersom mineralerna bara finns i det värdet, och det är alltså hö det handlar om.

SMB Protein 62
Energi 10
Socker(Nir) 133
NDF 596
Ca 3,7
F 2,1
Mg 1,6
K 14,7
S 1,7

Vad tror ni om detta så långt?? Jag har koll på energi och protein, men mineralerna har jag tappat på vägen tyvärr.

*KL*

Bah, elände. Jäkla raketbränsle.

Andraskörd..

11,3 MJ/ kg TS
120 gr SRP/kg TS
Kvot 10,6

56% TS som högst, vilket ger per kg foder:
6,3 MJ
67 gr SRP

Sockret var ju fint i alla fall, 98 gr/kg TS.
(Har inte mineralerna framför mig)

Det här kommer gå åt skogen med besked, jag vetefan hur jag ska kunna fodra vettigt med det :S

kl

Kan inte mycket om foder då jag tidigare inte själv ägt häst. Så nu undrar jag hur jag ska tyda analysen av hösilaget? Ska man titta på per kg prov eller per kg torrsubstans? Vad är normala/bra värden?

Analysen per kg prov
TS 62%
RP 35 g
Smältbart RP 13 g
Omsättningsbar energi 6,5 MJ
Smältbart RP/omsättningsbar energi 2,0 g/MJ

Ca 1,8 g
P 1,4 g
Mg 0,64 g
K 12 g
Ca/P 1,3
Socker 49 g

Analysen per kg torrsubstans
TS 100%
RP 56 g
Smältbart RP 21 g
Omsättningsbar energi 10 MJ
Smältbart RP/omsättningsbar energi 2,0 g/MJ

Ca 2,8 g
P 2,2 g
Mg 1,0 g
K 20 g
Ca/P 1,3
Socker 79 g

Vad kan jag behöva lägga till i form av kraftfoder till en Kallblodstravare på 1,5 år som går på lösdrift med fri tillgång? Ej i träning.
Skulle va tacksam med lite hjälp att förstå alla siffror :)

Du har extremt lågt proteinvärde och högt MJ, kvoten bör vara 6 eller mer. För att uppnå det måste du lägga till ett rent proteintillskott som tex potatisprotein, kanske även byta ut en del av höet mot lusern eftersom det är begränsad hur mkt potatisprotein man kan ge.

Smbrp i potatisprotein brukar ligga runt 650 g per kg men det går ej att ge mer än några hundra gram per dag, uppdelad på flera fodringar. Du får räkna på det, utgå från hur mkt hö han behöver och se hur mkt extra protein du måste lägga till för att uppnå kvoten 6. :)

Tack för svaret :)
Nästa fråga då blir hur räknar jag ut kvoten? (inte alls insatt i det här :p )
Lusern har han fått tidigare så har tänkt att han ska få fortsätta med det. Men för att ev inte behöva ge väldigt stora mängder lusern kan man komplettera med potatisprotein.
Ber om ursäkt ifall jag svävar ut lite från vad tråden va tänkt att handla om.

Du delar smältbart råprotein med energin, Smbrp/MJ. Kvoten bör ligga runt 6 för en vuxen häst men en häst som växer behöver betydligt högre. Jag tror faktiskt inte du kan få ihop en vettig foderstat med det hösilaget.

Det har en bra torrhalt men lågt med Mg. Ca/P-kvoten bör du kolla upp om den är ok för en växande häst.

Har du tagit provet själv?

Jag blir lite fundersam över när ett hö med såna katastrofvärden är slaget? Hur ser det ut? Hade det varit gammalt och överväxt borde energin varit mkt lägre, är det ungt gräs skulle det haft mer protein.

+ MonteRose

Tack, nu börjar jag greppa en del av siffrorna.

Provet är taget av den som äger åkern där hösilaget är slaget.
Det slogs i mitten/slutet av juni.
Så om jag förstår det rätt så för att fodra med det här hösilaget behövs det iaf en hel del kraftfoder med protein för att det ska bli bra? Om ens det räcker..? Och sen även en del mineraler och vitaminer.

Kl
Valt detta grovfoder åt oss :

TS 64
Per g/kg:
Smrp 43
MJ 6,6
Ca 2,2
P 1,6
Mg 0,9

Kvot 6,5

Valt för att enkelt fungera för de olika typer av hästar vi har i stallet . Lättfödda som inte behöver så mkt krafft, tävlingshästar som man vill ge extra kraft, och unghästar där man lätt höjer på med protein ovanpå det . Känns bra och enkelt .

Det grovfodret har extremt stora brister då proteinet knappt ens existerar, samtidigt som energin är hög . Därför blir det jättesvårt att smälla på krafft för att få till det , i de mängder som behövs utan att höja energin ytterligare , vilket hästarna blir feta eller tossiga av .

Jag hade inte köpt det grovfodret öht .

*kl*

Här är mina värden i år. Vad säger ni om de?
Ensilage

TS 76,7 %
Råprotein 167 g/kg TS
Smb.protein häst 96 g/kg vara
Energi till häst 8,5 MJ/kg vara
Ca 5,5 g/kg TS
P 2,3 g/kg TS
Mg 1,7 g/kg TS
K 19,5 g/kg TS

hösilage och här är värdena!:crazy:
torrsubstans77%

Råprotein 121 g/kg ts
Smältbart råprotein 82 g/kg Ts
Energi10,9Mj/kgTs

Katastrofhö.... alldeles för höga värden.

Min häst få va lite fet i vinter, hon måste ju få hö å äta så hon får 6 kilo och 1 kg halm. Kraftfoder enbart skrammel

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 049
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 960
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt