Sv: Höanalys 2013
Hösilage ska ju va torrt, silage är nått annat de ger man till kor och är mkt blötare.
Jag vill ha minst 70% torrt hösilage för när det är för blött får hästarna rännskita och det vill jag verklligen inte ha.
Det är 30 hästar som ska äta hösilaget så de där med att hösilaget skulle bli dåligt är inget jag oroar mig för direkt.
En bal tar slut på en dag
Ett år hade vi i ett stall så blött hösilage att de mer var silage och varenda häst fick rännskita och vart superdåliga i magarna.
Vi fick ge halm för att få ordning på magarna, Men för de hästar som inte åt halmen fick de köpa hö de året. Och inte fick de avdrag på stallhyran hör höet.. Vart ett dyrt år
Och för mkt protein KAN vara skadligt, då du KAN få protein i blodet och de KAN påverka njurarna.
Och det KAN påverka prestationsförmågan på hästen.
Har man hästar med försämrad njurfunktion(äldre hästar) är överskott av protein inte bra. Det finns det vetenskapliga undersöknngar på , bara ge er ut och googla på de
Läs nu rätt för all del.. jag säger INTE att protein inte är bra utan jag säger att ÖVERSKOTT inte är bra.
Samt att hästar med nedsatt njurfunktion inte rekommenderas att ge överskott av just protein.
Min lösnig på mitt problem kommer va att fixa finmaskig hönät så de tar längre tid för henne att äta= hon får mer tuggtid i sin box.
Hon kommer även få lite halm i sitt nät.
En frisk häst ska kunna tåla överskott av protein men innan man ger sig på att överfodra så ta blodprov och leverprover så man vet att sin häst inte har problem med sin lever.
Och tävlar man så bör man va medveten om att överskott av protein KAN vara avgörande mellan pallplats 2 och 1!
Hästarna KAN bli en aningens sämre i sin prestationsförmåga med kraftigt överskott av protein.
Notera mina förtydligande ord KAN!!!
För det är inte som så att de garranterat blir så om man över doserar protein. Enda som är 100% är att plånboken lättar på onödiga sedlar som man kunde ha haft roligare för
Samma sak är med c-vitamil som man köper i brus.. täcker hela 1000% av sitt dagsbehov
Trodde 100% var väl nog haha
Hästar som tränas hårt har ett visst ökat proteinbehov.. de har även vi människor så det är ingen nyhet.
Men alla som är inbitna i räknesystem för foderstatet vet detta redan