Höanalys 2013

Sv: Höanalys 2013

Ja det är mkt högt protein . Dock är Mj ju högst vettigt i förhållande och inga hästar brukar må illa av protein som kommer från grovfoder .

Ruby har ju sport och avels hästar så det går nog ihop sig om man är insatt men ja - proteinet är extremt högt och därmed kvoten i sig .

Däremot så är ju ts högre än önskat för silage i sig om vi pratar hållbarhet men lär vara helt ok ändå då det inte är extremt om än mkt torrt .

Senast ändrad:

kl

Alltså det finns massor med hösilage med TS över 70 % verkar det som. Jag köpte några balar av en vad jag vet vettig bonde och var inte alls nöjd. Det var ju torrt så att det nästan känns dammigt? Finns det hösilage som är så torrt (runt 75 % TS) utan att det är dammigt och som kan funka till en känslig häst som inte funkar bra på hö? Förutom hållbarhetsaspekten alltså. Eller är dammigheten (i detta fallet nog mest frön o sånt smått hoppas jag, hittade inget annat fel iaf) alltid ett tecken på att silaget är dåligt redan när man öppnar balen?

Nuvarande verkar betydligt bättre men jag är ändå nyfiken :)

Hösilage ska ju va torrt, silage är nått annat de ger man till kor och är mkt blötare.

Jag vill ha minst 70% torrt hösilage för när det är för blött får hästarna rännskita och det vill jag verklligen inte ha.

Det är 30 hästar som ska äta hösilaget så de där med att hösilaget skulle bli dåligt är inget jag oroar mig för direkt.
En bal tar slut på en dag:)

Ett år hade vi i ett stall så blött hösilage att de mer var silage och varenda häst fick rännskita och vart superdåliga i magarna.
Vi fick ge halm för att få ordning på magarna, Men för de hästar som inte åt halmen fick de köpa hö de året. Och inte fick de avdrag på stallhyran hör höet.. Vart ett dyrt år:crazy:

Och för mkt protein KAN vara skadligt, då du KAN få protein i blodet och de KAN påverka njurarna.
Och det KAN påverka prestationsförmågan på hästen.

Har man hästar med försämrad njurfunktion(äldre hästar) är överskott av protein inte bra. Det finns det vetenskapliga undersöknngar på , bara ge er ut och googla på de

Läs nu rätt för all del.. jag säger INTE att protein inte är bra utan jag säger att ÖVERSKOTT inte är bra.:)
Samt att hästar med nedsatt njurfunktion inte rekommenderas att ge överskott av just protein.

Min lösnig på mitt problem kommer va att fixa finmaskig hönät så de tar längre tid för henne att äta= hon får mer tuggtid i sin box.
Hon kommer även få lite halm i sitt nät.

En frisk häst ska kunna tåla överskott av protein men innan man ger sig på att överfodra så ta blodprov och leverprover så man vet att sin häst inte har problem med sin lever.
Och tävlar man så bör man va medveten om att överskott av protein KAN vara avgörande mellan pallplats 2 och 1!

Hästarna KAN bli en aningens sämre i sin prestationsförmåga med kraftigt överskott av protein.

Notera mina förtydligande ord KAN!!!

För det är inte som så att de garranterat blir så om man över doserar protein. Enda som är 100% är att plånboken lättar på onödiga sedlar som man kunde ha haft roligare för:D

Samma sak är med c-vitamil som man köper i brus.. täcker hela 1000% av sitt dagsbehov:cautious:

Trodde 100% var väl nog haha

Hästar som tränas hårt har ett visst ökat proteinbehov.. de har även vi människor så det är ingen nyhet.

Men alla som är inbitna i räknesystem för foderstatet vet detta redan:)

kl

Alltså det finns massor med hösilage med TS över 70 % verkar det som. Jag köpte några balar av en vad jag vet vettig bonde och var inte alls nöjd. Det var ju torrt så att det nästan känns dammigt? Finns det hösilage som är så torrt (runt 75 % TS) utan att det är dammigt och som kan funka till en känslig häst som inte funkar bra på hö? Förutom hållbarhetsaspekten alltså. Eller är dammigheten (i detta fallet nog mest frön o sånt smått hoppas jag, hittade inget annat fel iaf) alltid ett tecken på att silaget är dåligt redan när man öppnar balen?

Nuvarande verkar betydligt bättre men jag är ändå nyfiken :)

"mitt" som är på 77% är inte dammigt någonstans fuktigt och enligt mig superhösilage.

De håller ju bättre ju torrare det är, är det för vattnigt bildas ju svampar och möggel superfort.
Fuktig miljö och luft= inte så bra

Nej hållbarheten är sämre om det är silage över 65 % så där är du fel ute .

connemara : det ska aldrig damma ! Boss av frö blir det mer eller mindre i botten av balen och mer om det är torrare , damma ska det aldrig göra oavsett !

Ett optimalt Hö silage - ämnat för häst , inte ko , ligger mellan 50- 65 procent . Under är det ensilsage - inte hösilage .

Över 75% är benämningen snarare plastat Hö , och då kan man inte tillskriva ensilsage riktigt på samma sätt så hållbarheten blir mkt sämre inplastat .

Att det lättare blir dåligt med högre ts tror jag du missförstått för vi pratar inte om när balen öppnas och öppnats /används nu utan hur det håller sig inplastat när du köper in tex en hel vinters parti vilket de flesta gör från samma fält optimalt för att veta vad de köper inkl innehåll .

Senast ändrad:

Ett optimalt Hö silage - ämnat för häst , inte ko , ligger mellan 50- 65 procent . Under är det ensilsage - inte hösilage .

Över 75% är benämningen snarare plastat Hö , och då kan man inte tillskriva ensilsage riktigt på samma sätt så hållbarheten blir mkt sämre inplastat .

Att det lättare blir dåligt med högre ts tror jag du missförstått för vi pratar inte om när balen öppnas och öppnats /används nu utan hur det håller sig inplastat när du köper in tex en hel vinters parti vilket de flesta gör från samma fält optimalt för att veta vad de köper inkl innehåll .

De protein nivåer vi adresserar ang rubys foder är som jag säger . Överskott från grov foder protein är inte ett större problem även om det är väldigt kraftigt just ang hennes och långt över önskade värden rent generellt och normalt i sig . Google lär inte vara svaret så som du argumenterar ;)

Precis vad jag fått för mig. Men känner mig väldigt förvirrad när det säljs massor med 70 - 80 % plastat. Jag vill ha (hö)silage och inte plastat hö! Förra årets på runt 65 % var kalas att fodra med, fina balar, höll sig medan vi fodrade upp och inte ett host på hela den säsongen från hästen.

Ja det är en mycket bra TS halt generellt . Betyder dock inte att högre Ts ska vara skit och dammigt . Det är långt mer komplext än så .

Ok!

Delvis kl.

Har hittat ett hösilage som verkar ok (bara använt en bal än så länge). Bra vikt, bra TS, smidiga att hantera, frakten funkar, ok pris, vettig bonde med vettig analys på höet (samma åkrar fast förstaskörd) och han tror värdena borde ligga lite högre för hösilaget nu som andra skörd. Verkar inte som att han är sugen på att göra en ny analys på detta och jag kommer ändå skicka in egen analys på rubbet sen. Vågar man beställa hem årets förbrukning och chansa på att protein o energi är ok? Är mest rädd för lågt protein men så som det ser ut så borde det vara ok enl bonde och jag vågar nästan tro på det. Är fint och "i tillväxtfas" sas :p

Vill inte riskera att missa detta pariet också för att jag velar och får vänta på analys när allt annat stämmer bra. Tips?

Självklart med din oro bör du skicka analys innan du köper in skörden ?
Jag tycker bonden borde bekosta analysen ;)

Men då måste jag ju ha x antal balar, och de går inte åt så fort just nu. Och då tar det tid, med risk att missa partiet.

Dessutom är jag snål och par gärna mina 750 spänn på en totalanalys och då måste jag alltså skaffa en ny (energi o protein är det enda jag behöver för att avgöra om jag vill köpa det eller inte) oxå :angel:

Ja just därför tycker jag att analys bör erbjudas av leverantör . Att första skörden var x eller y betyder ju inget ang antaganden om en andra skörd som inte är analyserad vid försäljning . Men det där får du ju avgöra själv , om det är så brått osv . Det kan ju vara du avgöra i den ekvationen .

Har fått svar på analys nu från bonden.

Inga lysande värden direkt :(

TS: 80 %
Smrp: 29
MJ: 7,3

Hösilage
TS: 77 %
Smrp: 28
MJ: 7,4

Detta är första skörd :banghead: Jag funderar på att ta om analysen, jag hoppas att den är fel.

För vilken typ av häst skulle det här kunna funka (om nu analysvärdena är korrekta)?

Jag skulle säga att det skulle kunna fungera till väldigt svårfödda hästar som du kan ge mycket proteinfoder till.

Jag skulle säga att det skulle kunna fungera till väldigt svårfödda hästar som du kan ge mycket proteinfoder till.

Ja, min är ju ganska svårfödd (eller han kräver mer protein än "normalt". Men jag vill ju inte behöva stödfodra sååå mycket :(

Om jag ska ta egen analys (får bli på höet; hösilaget är ju inplastat. Hur gör jag bäst för att få ett så rättvist värde som möjligt?

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 049
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 960
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt