Hö till fånghästar

Ante

Trådstartare
Hej ni som har fånghästar! Hur gör ni när ni vänjer in era hästa på hö? Vi har bokat 50 ton hö från en gård. Vi får höt i omgångar då vi inte kan förvara allt hö hos oss. Vi har en i stallet som har en fånghäst. Hon vänjer in sin häst på varje leverans vi får av hö från denna gård. Är det verkligen nödvändigt? Min tanke är att bonden förmodligen lagrar allt hö blandat, det ligger ju knappast uppdelat efter vilken åker det är ifrån. Det hö som levereras till oss är ju då enligt min teori redan blandat. Ska man då verkligen behöva vänja in hästen varje gång eller är det bara att ge av detta hö när det kommer? Hur ser ni på detta?

Sv: Hö till fånghästar

Hejsan, det tycker jag beror lite på villken grad av fång hästen haft och när den hade, har det.Själv har jag en fång häst, men det är 1½ år sedan hon hade symtom och jag får höet i omgångar som du. Jag blandar inte om jag inte ser klart stor skillnad på höet.Och hon mår bra.Hälsn..zanne

Jag blandar det nya höet med det gamla i ca 2 veckor. Samtidigt ger jag microbalans eller magtarmpulver.

Du har nog rätt i att höet lagras blandat, så i ett sådant fall hade jag bara fodrat och sett glad ut. Möjligen haft hästen på underhållsdos av nån probiotika, om man vet med sig att den är väldigt känslig.

Tack för era svar. Det är alltså så illa att man måste vara så försiktig hästens resterande liv? Den här hästen fick fång i aug förra året med hovbensrotation. En stor och tung häst med mycket smala ben. Har fortfarande problem med puls till och från.

Ja, jag tror nog att man får vara hyperförsiktig och vaksam på en häst som en gång haft fång. Inte gå på grönt bete och inte göra tvära foderbyten. Hellre ha hästen på skog om det går.

Heej ! har en Fång häst hemma. och hon är jätte känslig , Bli sjuk av minsta Lilla. Så Vi Får alltid Blanda "gamla" Höt Me Nya som kommer . !

Jag blandar fjolårshö med årets och en rejäl hög med halm detta börjar jag med tidigt så att jag lungt hinner öka högivan och minska på halmen allt efter hand! Plus att hon får probiotica.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 868
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Fick ett samtal igår av bygdens storbonde, dom hade "råkat" slå våran vall som vi tar vårat hö till hästarna på :grin: På den här vallen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 029
Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
50 812
Senast: bollen__
·
Foder & Strö Har redan nu börjat se mig om efter en ny höleverantör för år 2013-14, på grund av mycket dåligt hö som vi har fått av den nuvarande...
2
Svar
37
· Visningar
5 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka