Hö i hagen

Sv: Hö i hagen

De varianter jag har varit med om i de stall där de inte lunchfodrar:
- Man lägger ut höet i hagen kvällen innan, kan bli geggigt om hagarna är leriga
- Man lägger ut en ikea-påse med hö kvällen innan, och den som tar ut hästen lägger in höet, det brukar vara ok oftast då det inte tar mycket extra tid.
- Man kan lägga ut höet kvällen innan i en svart balja, med eller utan hål i botten, ev med sten i. Sedan lägger man en tunnare gummimatta över (bilmatta) som hästen petar undan på morgonen.

Sv: Hö i hagen

Hon har ju redan svarat att det finns gräs i hagarna. det innebär INTE leriga hagar, vilket majoriteten av sveriges hästar står i.
även om gräset inte växer så finns det att tugga på så går det galant, det finns flera kunniga som redan påpekat detta i tråden.

det är nämligen hästens TUGGBEHOV och MAGFUNKTION som lider om foderintervallen blir för stor. Inte näringsintaget i sig, under de timmar de går i hagen. Har de att tugga på och peta i sig så tillfredställs behovet, och då behövs inget extra hö. Läs på!

:bow::bow::bow::bow:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 055
Senast: Grazing
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 586
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 434
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30