Hö i hagen

frittan

Trådstartare
I mitt stall där jag är nu ingår ingen fodring i hagen, men då min häst är lite tunn vill jag att han ska få hö i hagen också, men då får jag ju själv lägga ut det kvällen innan i hagen, de dagar jag inte kan vara där på dagtid.

Men lägger jag det bara på marken och det regnar/snöar så blir det ju inte så fräscht.

Någon som har likadant i sitt stall?
Hur gör ni med höet?

Är ju bara jag som vill fodra min häst i hagen i mitt stall :eek:

Tänkte om man kunde bygga något eller köpa något att lägga höet i eller så?!

Tacksam för alla tips!

Sv: Hö i hagen

Kanske ge den mera mat inne samt mera kraftfoder, B vitamin + olja så slipper du bla grus/jord i magen för att fodra på marken. Annars finns det "fågelbon" man kan köpa med tak och en hö häck under men dom kostar mycket om inte den som släpper ut på morgonen ger en ikea påse med hö till den i hagen. Annars vet jag inte riktigt vad du kan göra.
Hoppas det hjälper lite iallafall ;)

/Civil action

Men går han/hon själv i hagen? Annars blir det ju problem... Hur ofta är det fodringar då? och hur många timmar går de ute i hagen? Ingår fodring eller är det på rullande schema? Att lägga ut lite extra på marken kvällen innan låter inte som en superbra ide enligt mig, i sådant fall kanske du kunde bygga något eget med tak, men då är det väl iofs enklare att bara öka på morgonhöt lite eftersom han/hon antagligen kommer äta det på morgonen ändå... Är det ingen som brukar va i stallet på dagarna då? Du kanske bara kunde fixa iordning en extra påse hö och be någon snäll själ slänga ut det i hagen på dagen?

Har hört att man kan ta en sån där plasttunna o skära av så den blir halv sen sätta fast runt ett träd eller nåt o lägga hö i den, borra hål i botten så vattnet kan rinna ut om det skulle börja regna, eller ställa på marken med sten i botten så den blir tung så dom inte kan välta den? Törs man hänga upp ett hönät ganska högt nånstans?

Det finns lite olika sätt att lösa det på. Några förslag:

Lägg höt i en ikeapåse under en balja utanför hagen. Den som släpper ut på morgonen slänger bara in höt i hagen.

Skaffa en pall med tre pallkragar och lägg i höt på kvällen. Lägg på ett lock (finns också att köpa där man köper pallen och kragarna). Den som släpper ut på morgonen tar bara av locket. Lämpligt ställe att ställa pallen på är nära insläppet så att det inte blir för jobbigt för den som släpper ut.

Om du använder pall tänk på att skruva ihop pallen och att tjära in kanterna lite, risken är annars att hästen knaprar upp den.

Mvh

Tora

Va ? Får ingen av hästarna i erat stall mat under dagen ? Vad är det för konstig utfodringsrutin. Kanske dags att stallet läser på hur en häst egentligen fungerar och vad som kan hända/händer om de får vara utan mat för länge.

De kanske har gräs att äta ute och träd att knapra på. Är hästen i gott hull så behöver den inget extra hö ens på vintern om den kommer åt att knapra på gräs och liknade. Förutsatt att det inte är -20 eller liknade.

Mvh

Tora

Har precis samma som du, har löst det mycket enkelt.
Köpt en sån där stor svart plastbalja på Granngården som kostar typ 100 spänn. sen lägger jag sten i botten, (större stenar i lite olika form och storlek) vilket innebär att om det regnar så rinner vattnet ner mellan stenarna istället för att höet ligger och simmar i det. Sen får man göra rent och hälla ut vattnet när man fyller på hö inför nästa dag.

det går att bygga mkt mer avancerade saker, men detta funkar toppenbra och har inte kostat vare sig pengar eller energi.
funkar jättebra att lägga ut kvällen innan. Tips: blanda med halm så förlänger du ättiden - de flesta hästar plockar först ut höet från halmen, och sen i sista hand äter de halmen. förlänger sysselsättningen i hagen med flera timmar.

Ofta finns det platser i hagen där marken inte blir lika blöt. Tex på en höjd, intill ett dike, eller på berg. Där marken torkar upp snabbt. Sen är det ingen fara med hö oftast, det klarar sig ett dygn sålänge det inte trampas ner i leran.

Våra hästar har ju fri tillgång så vi lägger fodret på en stenmur som står i hagen där vattnet kan rinna bort, eller i hembyggda hölådor gjorda av pall och pallkragar.

Om du bara ska lägga ut lite hö så behöver du inga kragar utan kan lägga höet direkt på pall. Kragarna har vi pga att vi lägger ut uppåt 150-200kg/dag i perioder och det glider av pallen efter som att det är så pass mkt. Pallarna är lätta att flytta och regn och snö rinner igenom höet, och igenom pallen så att höet torkar upp snabbt. Vi har använt pallar till hösilage där det är ännu mer vikt kring hygienen.

Att det lägger sig ett snötäcke över höet ibland spelar ingen roll. Det smälter bort och dessutom känner hästarna genom lukten att det ligger hö där och bökar fram det om de måste.

Jag kan dock tycka att om du fyller höpåsar kvällen innan och ställer i stallet så kan det väl inte vara så svårt för morgonfodraren att bara slänga ut höet när hon/han kommer. Fånigt att du ska behöva lägga ut höet kvällen innan om det inte finns ngn bra lösning.

Vad smidigt! Men du lägger ut kvällen innan alltid eller? Skadas höet av att du har det ute i regn och rusk över natten?

Nej ingen i mitt stall får hö på dagen i hagen. De får hö kl7 och kl16. Dock har de en del att äta i hagen men min är så tunn så måste ge honom mer!

Har precis samma som du, har löst det mycket enkelt.
Köpt en sån där stor svart plastbalja på Granngården som kostar typ 100 spänn. sen lägger jag sten i botten, (större stenar i lite olika form och storlek) vilket innebär att om det regnar så rinner vattnet ner mellan stenarna istället för att höet ligger och simmar i det. Sen får man göra rent och hälla ut vattnet när man fyller på hö inför nästa dag.

det går att bygga mkt mer avancerade saker, men detta funkar toppenbra och har inte kostat vare sig pengar eller energi.
funkar jättebra att lägga ut kvällen innan. Tips: blanda med halm så förlänger du ättiden - de flesta hästar plockar först ut höet från halmen, och sen i sista hand äter de halmen. förlänger sysselsättningen i hagen med flera timmar.

Vad smidigt! Men du lägger ut kvällen innan alltid eller? Skadas höet av att du har det ute i regn och rusk över natten?

Nej ingen i mitt stall får hö på dagen i hagen. De får hö kl7 och kl16. Dock har de en del att äta i hagen men min är så tunn så måste ge honom mer!

Ja jag tycker det funkar bra och är smidigt.
Jag lägger i princip alltid ut kvällen innan. Det tar ingen skada alls att ligga över natten, det är inga problem, även om det regnar/snöar.

Hästens magsäck är så liten att den ska ha mat ca var fjärde timme. Att inte fodra mer än kl 7 och 16 anser jag är djurplågeri.....

det finns väl inget att äta i hagen så här års?

blir trött...

har du LÄST tråden ordentligt?
hästarna som inte lunchas har gräs i hagen. TS vill fodra extra eftersom hennes häst behöver ytterligare tillskott.

läs innan du skriver.
i övrigt har du helt rätt - OM det inte finns gräs i hagen.

jag kan faktiskt försvara bealea i det här fallet. ts skrev första inlägget igår i den här tråden. Om hästarna nu skulle äta gräs i hagarna så bor de knappast i sverige. Så här års växer inget gräs i hagarna och hästarna ska därför stödutfodras! Jag tycker också att 7-16 utan mat är djurplågeri!

Hon har ju redan svarat att det finns gräs i hagarna. det innebär INTE leriga hagar, vilket majoriteten av sveriges hästar står i.
även om gräset inte växer så finns det att tugga på så går det galant, det finns flera kunniga som redan påpekat detta i tråden.

det är nämligen hästens TUGGBEHOV och MAGFUNKTION som lider om foderintervallen blir för stor. Inte näringsintaget i sig, under de timmar de går i hagen. Har de att tugga på och peta i sig så tillfredställs behovet, och då behövs inget extra hö. Läs på!

Hästens magsäck är så liten att den ska ha mat ca var fjärde timme. Att inte fodra mer än kl 7 och 16 anser jag är djurplågeri.....

Hästarna får mat, vi har gräs kvar i hagarna. De har hagar som de sparat till denna årstiden. Så gräs finns. Dock behöver min häst, som är större än de andra, mer foder. Därför vill jag ge honom extra foder i hagen.

är det ändå djurplågeri tycker du?

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
580
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 055
Senast: Grazing
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 586
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 434
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30