Hö i hagen!?

Kramtizzlan

Trådstartare
Vad tycker ni! Så här är det: Vi har tre valacker i en stor hage!
Dom har fått lunch hö i hagen innan! Men sedan en häst gick bort o det kom en VÄLDIGT stöddig unghäst! Så beslutade i att inte ge hästarna i hagen pga skade risken då ungisen slår o sparkar dom andra utan minsta varning! Är vi elaka eller vad tycker ni!?

Sv: Hö i hagen!?

Får de lunch inne istället då?
Eller hoppar ni över målen?

Hästarna måste ju ha lunchhö om de inte får extremt mycket hö på morgonen (alltså nästan fri tillgång). Iom att de i vilt tillståmd äter ca 16 timmar per dygn är det dumt att låta hästen vara helt utan hö under en längre tid om det inte finns gräs att äta. Hästar känner ju mättnadskänsla beroende på hur länge de ätit, alltså hur mycket de tuggat ungefär och inte som oss människor beroende på hur mycket vi ätit.

Så om jag vore ni skulle jag ge hästarna mycket mat, och se till att de har hö att tugga på under största delen av dygnet. Då blir de mindre hungriga när man kommer med höet och eftersom de är trygga med att hela tiden ha mat behöver de inte slåss om den.

Om det inte är möjligt kan ni ju lägga ut höet över hela hagen. Vi t ex lägger ut vårt hö uppdelat i 6 högar på två olika ställen i hagen (50 meter mellan dem) och de har hästarna sedan över hela dagen. (en arab och en shettis)

Jag tycker att du ska ställa krav i ditt stall!

Nu vet jag nte hur många hästar det är i din hage men om jag var du skulle jag se till att unghästen står i en egen del av hagen. typ om hagen är en fyrkant så är det ju bara att sätt upp lite el stängsel och göra ett hörn till en fyrkant som unghästen kan gå i.

på det sättet så är han nära era hästar och står inte själv, men han kan inte skadda era hästar och äta deras mat.

Eller så delar ni hagen på två och de hästar som går ihop med unghästen utan att bråka går i andra delen och du och de andra i andra delen.

Jag hade en häst som stod med en liten raggata till häst som gjorde illa min häst varje dag i hagen. när jag tog in henne så hade hon jämnt sår och skrapor. droppen var när hon hade ett stort kött sår cm från ögat. då bytte jag hage!

Dom är ju som dagisbarn och alla kan inte leka ihop.

ställ krav i ditt stall!

Ge hästarna fri tillgång på grovfoder i hagen istället. Det kommer troligen få den bråkiga hästen att lugna ner sig över maten. Hästar ska ha mycket utevistelse och de ska också ha tillgång till mat så ofta som möjligt för att hålla organen igång och ävrn kunna ha ett normalt beteende. Hästar är gjorda att äta nästan helatiden.

jag har alltid en rundbal i hagen, och visst blir det tjafs om det kommer någon ny häst, men då är det inte svårare än så att man kan ta högaffeln och lägga ut lite högar. Till slut samsas dom. har iaf mina gjort.

Ge hästarna fri tillgång på grovfoder i hagen istället. Det kommer troligen få den bråkiga hästen att lugna ner sig över maten. Hästar ska ha mycket utevistelse och de ska också ha tillgång till mat så ofta som möjligt för att hålla organen igång och ävrn kunna ha ett normalt beteende. Hästar är gjorda att äta nästan helatiden.

Precis vad jag tnkte skriva ;)

/M

Lite kuriosa...

Hästarnas mag/tarm system fungerar inte som vårt, vår gallblåsa producerar galla för att bryta ner maten när vi äter, om vi är utan mat en längre stund släpps ingen extra galla ner i magen.

Hästarna är gjorda för att äta hela tiden och därför produceras det hela tiden galla hos dem, finns det ingen mat i magen att bryta ner så tar magen/tarmen skada av detta på lång sikt eftersom gallan istället ger sig på bakterierna m.m. i magen.
Jag har hört att hästar inte skall vara utan mat mer än 4 timmar i sträck för sen börjar magen ta stryk på dem.

Jag har även hört om en man som lyckades svälta ihjäl 2 hästar eftersom de bara fick mat en gång om dagen, och detta åt de upp på bara några timmar. Även om de vid detta mål fick tillräcklig stor giva om det hade varit uppdelat på flera mål mat, så tog magen så mycket stryk på dem av detta så mag/tarmsystemet inte fungerade till sist och hästarna svalt till döds. Om detta är sant vet jag förstås inte, men mina pållar har alltid fri tillgång på mat sen jag hörde detta.

Jag ser egentligen inte problemet med unghästen?... Om man lägger höet i nog många högar så behöver det inte uppstå en massa tjafs mellan hästarna, alla får chansen att äta sig mätta utan att bråk ska uppstå. Så har det i alla fall funkat här, och ja - jag har varit med om rejält uppkäftiga unghästar (ston desutom).

Ett annat bra alternativ är fri tillgång som många nämt, då blir inte matsituationer lika laddade som förut.

Jo vi tog bort målet! Eller snarare jag tog bort det efter att unghästen nästan sparkat av benet på min häst under tiden vi lade ut höet.... Har också funderat på o ställa ut en bal.... Hade det till o från innan den nya kom! Nä dom bråkar inte egentligen utan han sparkar o håller på när dom "går till sina högar"
Ja det är lite svårt att förklara... Fast vi tänkte väl så att vi hellre har hästar som går bra ihop, tycket maten bara ställde till det!
Har inte heller någon möjlighet att ställa in dom för mat!

Dom andra målen får dom självklart mycket grovfoder! Och dom är inte "skit" hungriga när dom kommer in på em!:confused:

Fast vi tänkte väl så att vi hellre har hästar som går bra ihop, tycket maten bara ställde till det!

Allvarligt?? :eek:
Jo, maten ÄR ju så strulig.. skönt att man kan skita i att ge dem mat, egentligen kunde det väl räcka att ge bara en gång per dygn? :idea::devil:

DELA på hästarna om det är så struligt!
Eller ge dem fri tillgång, då lugnar de sig direkt.
Hästar får magsår och stereotypa beteenden av att få för lite att äta på under hela dygnet.
Och en unghäst behöver ju ännu mer mat, hur klarar den att bara få mat morgon och kväll??

Ansträng er lite :mad:

Ett alternativ är att dela av hagen. Inte så kul men funkar inget annat så... Om det går att lösa så att de i alla fall äter i olika? Fast det kräver ju att det finns tid till att skifta hage...

Jag hade gett jättemånga småhögar utspritt på stor yta. De andra hästarna borde väl lärt sig hur "Kaxmörten" är och inte försöker ta hans mat eller går undan när han kommer?

Om det absolut inte går att ge hö i hagen pga bråk från den nya unghästen så hade jag definitivt delat på hagen.

Hästar måste helt enkelt ha tillgång till grovfoder under dagen! Deras matsmältningssystem kan pajja ihop totalt om de får gå tomma för länge. Tänk på vad en häst är och hur den fungerar om vi människor skulle låta bli att inskränka på deras naturliga beteende.

Man har gjort studier som visade att vildlevande hästar inte hade längre ät-uppehåll än ca 3,5 timmar.

Likadant visade en studie med ponnyer och fullblod på stall som hade fri tillgång på grovfoder att de åt ca 10 perioder per dygn och det längsta uppehållet var just 3-4 timmar.

Fast vi tänkte väl så att vi hellre har hästar som går bra ihop, tycket maten bara ställde till det!

jaha så om de blir osams i stallet, och bråkar via boxarna, då tar du bort kvällsmaten med då va? eftersom den ställer till problem? Bara för att det är kallt här idag så skiter ju inte jag i o gå ut o ge mina hästar lunch för att jag fryser. herregud..

Eh, rent ut sagt vaFAN, du kan väl inte låta bli att ge hästarna lunch, så nu får de alltså fruksot sen står de utan mat tills kvällsmålet? Dela av hagen eller ta in hästarna för lunch, är det för krånligt kanske du bör fundera på fall du ska ha en häst??????

Senast ändrad:

Men ni får väl anstrnga er lite och lägga ut många högar med långt avstånd emellan.

Tänker inte bli otrevlig som vissa andra blivit i svaren.

Svarar bara på din direkta fråga: JA jag tycker att ni är elaka då.

Ja, då är det elakt. Hästarna behöver mat ofta, eller i så pass stora mängder att det räcker över hela dygnet (inprincip fri tillgång).

Tycker det är vikitgt att hästarna får lunch, så jag skulle inte tagit bort lunchen utan löst det på något sätt. Man kanske ska ha en annan hage till unghästen, när dom äter att han får stå där själv. Sen släpper man över han igen dom dagarna man kan.

Ja, jag tycker att ni är elaka.
Ge fri tillgång, eller lägg ut lunchhöet också redan på morgonen. Förhoppningsvis räcker det hela dagen.

Så gör jag med mina hästar ibland när jag måste vara borta under dagen, de får dubbel ranson. Ofta finns det kvar en del när jag kommer hem på eftermiddagen.

Immer

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 157
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat