Hö i hagen

Sv: Hö i hagen

Jag har hemma snikrade trälåder som är idigna så att inte hästarna kan vippa dom. De har var sin som är 120x80x60.
Fungerar kanon:bump:

Har tidigare haft en hel bal, men hittills i år har jag mest fodrat i vindskyddet i hönät. Pga att det är torrt för hästarna och stå där. Men de är så himla jobbigt att bära o hänga ut 20-25 kg varje dag så nåt slags foderbord och även häckar i vindskyddet är i planerings-stadiet. :)

Har tidigare haft en hel bal, men hittills i år har jag mest fodrat i vindskyddet i hönät. Pga att det är torrt för hästarna och stå där. Men de är så himla jobbigt att bära o hänga ut 20-25 kg varje dag så nåt slags foderbord och även häckar i vindskyddet är i planerings-stadiet. :)

Trampade ut redan i kväll och gjorde som många andra här skrivet att de hade. Letade reda på två pallar och några pallkragar och delade en silagebal på de två och vips så va de färdigt! :)
Och hästarna uppskattade de allt. Så nu får de silaget där och hö i vindskyddet! :)

*kl*
Vi fodrar i hönät som hängs upp i uppbindningsringar längs med en lång vägg.
Vi har hagen runt stallbyggnaden så därför fungerar det:)

Och ska man vara ännu mer petig så gäller den regeln för utegående hästar, dvs hästar på lösdrift. Man har inte samma krav på hästar som stallas in, där är det tydligen ok att fodra på marken de mål som de äter ute.

Jag finner det märkligt iofs, eftersom hos oss får hästarna merparten av fodret ute och äter endast nattmålet inne i stallet.

När det är som värst brukar min häst få sitt hö inne, men lägg höet en bit bort i hagen där det inte är så lerigt!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
738
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
619
Senast: Hello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30