Hö i hagen

Sv: Hö i hagen

Japp vi lägger på marken, dock har vi rätt stor hage så det är inte lerig överallt.

Jag blev tipsad från ett annat forum här på Bukefalos att gå in på www.krulligahasten.se och sedan klicka in på Lösdriftsboken. Då kommer man in och kan se hur de har byggt sin "höhäck". Den är byggd av metallskelett och formplywood. Min "snälla" man snickrade ihop en sådan till mig förra helgen. Vi ställde in den i hagen igår och då var hon lite skeptisk men idag åt hon som vanligt....

Mvh anaby

Just nu lägger jag på marken, vinterhagen är väldigt bra och inte alls lerig. Men sambon har lovat snickra ihop en foderhäck som ovan i julhelgen. Jag har redan provat den utan tak och sidor inne i lösdriften, och den fungerar bra både till får och hästar. ;)

Ska man vara petig och följa reglerna för djurskyddet, så får man inte lägga foder direkt på marken.
Kan vara något att tänka på om man ska bli kontrollerad, om inte annat.
Men bestämmelsen finns inte för skoj skull utan det finns risker med att fodra direkt på marken. Sådant som att fodret blir smutsigt, att de trampar i det, risk för gruskolik m m.

Vilken löjlig regel! Då kanske det är bäst vi har gräset en bit över marken med?

Det är inte jag som hitta på den! Men jag vet att man kollar efter den när de är ute och gör inspektioner.
Kan inte heller hålla med om att den är direkt löjligt. För hö på marken en höst som denna är inte bra och ingen seriös djurägare jag känner fodrar direkt på marken. Bete/gräs är ju en annan sak och då är det ju så mycket att djuren kan välja bort förorenade ställen, ratorna.

Vi har en höhäck som är ca 7m lång, med träribbor. Den börjar ca 60cm ovanför backen. Marken är grusad och det är tak över, så att hästarna även har regnskydd när de äter. Mockar dagligen...
6046469.jpg

Det är inte jag som hitta på den! Men jag vet att man kollar efter den när de är ute och gör inspektioner.
Kan inte heller hålla med om att den är direkt löjligt. För hö på marken en höst som denna är inte bra och ingen seriös djurägare jag känner fodrar direkt på marken. Bete/gräs är ju en annan sak och då är det ju så mycket att djuren kan välja bort förorenade ställen, ratorna.

Okej, då är jag väl en oseriös djurägare.. Man lägger ju givetvis in höet i leran! Och har man bra hagar, vilket man borde ha när man har häst, så bör det finnas stora partier utan gegga. jag kan faktiskt itne se vad som är fel med att fodra på marken.

ja det gör vi..

vi sprider ut det på en lång rad där det verkar hårdast i backen..

Nä det kan du kanske inte, men jag kan. För hur man än vrider på det så kommer djuren att gå upp i det förr eller senare. När jag sedan pratar om seriösa djurägare så menar jag inte bara häst ägare utan alla som har djur som går ute.
Du tycks ju dessutom vara ganska så ensam om det här, de flesta har ju någon form av höhäck.

Vi lägger i traktordäck, blir inte lerigt i dom eftersom dom inte går däri :)..
I andra hagen lägger i på en stor berghäll som sopas minst 1 gång/vecka.

Foderplatsen, här vistas hästarna större delen av dygnet. Är det inte rimligt att lägga ner litet tid och eftertanke för att göra det så effektivt och hygieniskt som möjligt? Det finns hästägare som utan att tveka köper "hokus-pokus tillsatser" för 2000:-/månad men slänger ensilaget på marken och låter hästarna trampa runt i fodret. Man ska nog inte jämföra med sommarbete då hästarna har stora ytor och själva kan välja var de ska äta.

En riktigt exklusiv foderhäck med tak och bogstöd kostar visserligen runt 8000-10000 men räcker mååånga år, en galvad foderring kostar runt 2000:- och en pall med två pallkragar 200-400:-. Man kanske inte sparar in den exklusiva foderhäcken på kort sikt men en foderring har man säkert sparat in på 2-3 år eftersom man slipper få nertrampat foder. Man kanske till och med sparar in en avmaskning eller veterinärräkning?!

Senast ändrad:

Håller med dig. Är ju 10 ggr värre att hästarna får gå i så dåliga hagar där man inte ens kan hitta en ler-fri fläck för att lägga ut hö. Visst, det är ganska extremt i år, men iaf... Dessutom, borde det inte bli ännu lerigare runt dessa fasta foderbord? Och att stå i lera kan ju inte heller vara så bra. Om man kan flytta på hö-högarna kan man ju undvika att det blir helt upptrampat på ett ställe. Sedan beror det ju självklart på hur många hästar man har.

Dessutom, borde det inte bli ännu lerigare runt dessa fasta foderbord? Och att stå i lera kan ju inte heller vara så bra.

Man kan grusa runt foderstationerna! :idea:

Det finns hästägare som utan att tveka köper "hokus-pokus tillsatser" för 2000:-/månad men slänger ensilaget på marken och låter hästarna trampa runt i fodret.

:bow: :bow: :bow: Denna typ av hästägare är dessutom JÄTTEVANLIG!

Dessutom, borde det inte bli ännu lerigare runt dessa fasta foderbord? Och att stå i lera kan ju inte heller vara så bra. Om man kan flytta på hö-högarna kan man ju undvika att det blir helt upptrampat på ett ställe.

Foderbord behöver inte vara fasta, vårt med tak är enkelt att flytta runt om man vill. Vi valde istället att köpa 35 ton Paddex för att stabilisera leran. Att inte göra något däremot...

nej, det är klart att alla inte är fasta. men man kan ju inte flytta dessa stora bord varje dag. eller varje gång det blir lerigt för det borde det ju bli ganska fort. fast med bra hagar kanske det fungerar! och genom att stabilisera :bump:

& att grusa upp runt är ju bra! men har sett många som inte gör detta.
fast om ni som förespråkar foderbord här i tråden har det fint runt borden så ska jag inte säga ngt mer ;)
även om jag hellre väljer en bra hage med gräs på någon kvadratmeter(!) och fodrar direkt på marken.

Senast ändrad:

Den här stationära foderhäcken fanns i en av våra hagar tidigare men taket överlevde inte Gudrun...

foderhack3.jpg

Vi har dock inte använt den eftersom marken blev väldigt upptrampad runt omkring - valde att satsa på flyttbara foderhäckar av bättre kvalitet i stället. Om någon vill ha den så är det bara att komma och hämta! :angel: Taket kan monteras dit igen :smirk:

Vi fodrar frukost ute i hagen och har köpt 90-liters plastbaljor att lägga silaget i. Det funkar prima - om man bortser från att min häst tycker att halva nöjet är att välta baljan och äta från marken ändå...

Verkar till största del gälla ensilagefoder.
Menmen, jag har inget emot att ge maten över markne, jag ser det bara som onödigt.. Speciellt då jag aldrig har sett någon av våra fjordingar lämna ens ett höstrå på backen! :rofl:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
738
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
619
Senast: Hello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix