Hö eller höensilage?

Sv: Hö eller höensilage?

har alltid haft hö...men funderar på att gå över till hösilage till hösten...endast för att min häst verkar känslig för damm! har haft fyra hästar här med det är bara min som vill hosta.
så därför går jag nog över till hösilage, fast det är lite tråkigt att det blir så dyrt bara:( jag behöver småbalar eftersom jag bara har mitt halvblod och en shettis och det blir väl ca tre gånger så dyrt som höt..

vi har valt hösilage i storbalar därför att en häst på lösdriften är hosthäst. vi har fri tillgång på hösilaget inne i ligghallen. vi vacc. inte.

ja det tror jag nog att jag gör...har inte bestämt mig hundra men det känns bättre om man har gjort det på nåt sätt

Jag ger hö, tycker det är det mest optimala att utfodra med om hästen inte har några särskilda problem med t.ex. hosta. Det är enkelt att hantera (vi har småbalar) och fodra med. Man behöver inte bekymra sig över t.ex. att det kommer bli dåligt efter ett par dagar (även om man ska hålla uppsikt över det såklart), men det har ju inte samma "konserveringseffekt" som hösilage har.

Fördelar med hösilage kan dock vara just att om det t.ex. är fuktigt så ligger ju det mer skyddat när det är förvarat i plast. Oftast är det dock lite mer svårhanterligt och bökigt att handskas med. Jag skulle inte riskera att utfodra med det utan att spruta min häst mot botulism innan. Även fast man aldrig kan gardera sig till hundra procent så skulle det i alla fall kännas tryggare med vaccin.

Jag väljer hö.Min häst fixar inte hösliage.

Sen är jag lite tveksam till att ge mat som man vaccinerar för att ge...
och det luktar illa och ännu värre om balen är dålig.
man betalar för massa vatten..och det blir dåligt fort i varmare väder.Och tycker det är knöligare att hålla på med.. speciellt då storbal.Bara en sån sak som att stå och försöka fylla i en höpåse med hösilage när det är minusgrader och balen är frusen.
torkat gräs känns mer naturligt än "konserverat" gräs..

Nä ser bara nackdelar med hösilage faktiskt..

Har i alla år fodrat med hö, och på senvåren om höt börjar ta slut har jag ibland fodrat med hösilage. (pga brist på hö här där jag bor)
Till nästa säsong ska jag ha hösilage. Har ledsnat på dammigt och mögligt hö. Den här hösten och vintern som varit med allt regn och fuktig luft, har ju inte varit idealisk direkt. Ingen direkt ekonomi att behöva slänga 1/3 av vinterhöt. Mina hästar fungerar bra på båda sorterna, men de verkar föredra hösilaget. De äter det först när jag vänjer in dom till det från hö.

Egentligen föredrar jag vanligt hö i småbalar. Det är billigare och lättare att hantera. Hösilaget ligger i 35-50 kg balar och det blir så mycket plast att ta hand om. Men jag har i nuläget inget val.

Jag ger helst hö, eftersom vår hyresvärd alltid får så höga värden i silaget.

Jag ger hellre en större mängd grovfoder även om jag kanske får proteinkomplettera med något dyrt. Brukar iofs komplettera med ett par kg silage, men helst inte mer än så.

Jag brukar inte vaccinera, men kanske skulle att göra det om jag skulle fodra enbart med hösilage? Har inte funderat på det, eftersom det inte varit aktuellt...

vi har ensilage, vi slår det själva och eftersom det finns tretton hästar hemma så går de åt på två dagar! Fast vi har stooora rundbalsensilage... 500kgs.

Det är faktiskt en viss skillnad på ensilage och silage...

Vart har du hört att det är samma sak?

Ensilage är blötare och har mer konserveringsmedel i sig än hösilage.

Till TS: Vi har hösilage till våra hästar eftersom två av dem är hosthästar.

Köper 25 kg balar så det är ingen risk att det står och hinner bli dåligt.
Har aldrig fått en bal som varit för blöt.

:o Hoppsan... Ja, så går det när man inte läser ordentligt och har tankarna på annat håll. :crazy: :smirk:

Vi har torrt silage (c a 70-80 % tyvärr). 170 kgs fyrkantsbalar som är lätthanterliga även för en person och säckakärra.

Vaccinerar inte.

Enda nackdelen är nu på sommaren då de går på gräs hela dagen, kommer in på natten och vi vill ge dem något att tugga på. Det går inte åt många kg på de få timmar de står inne, vilket gör att vi överväger att köpa in lite småbalshö över sommaren.

Fördelarna för oss med silaget är att det är lätt att lagra, lätt att hantera, bra värden. Skåne har svårt att lagra hö vettigt utan att få mögel i det, och tveksam hygienisk kvalité är inget jag vill fodra med. Vettigt pris. Enda nackdelen är att vi i år fått in väldigt torrt foder, jag hoppas producenten lyckas bättre den här säsongen!

Vaccinerar inte.

man betalar för massa vatten....

Det är ju vatten i hö också... Om man betalar för vattnet är man korkad. Priset brukar vara relaterat till TS-halten, alltså ju blötare foder desto billigare/kg foder.

TS: Vi har använt oss av både hö och hösilage tidigare men ska nu gå över helt till hösilage eftersom det har varit svårt att hålla god hygenisk kvalitet i hö med de här fuktiga vintrarna och för att vi är "månskensbönder" och har inte tid att vara så beroende av vädret som man är vid höskörd.

Dessutom är min häst dammkänslig och jag upplever att hästarna föredrar hösilage framför hö.

Senast ändrad av en moderator:

Jag betalar faktiskt för helheten. D v s lagom stor förpackning, leverans, kvalité (hygien och näringsmässig) och tillförlitlighet hos producenten.

Betalar gärna lika mycket för 40 % vatten som för 20 % vatten om övrigt stämmer.

Jag betalar faktiskt för helheten. D v s lagom stor förpackning, leverans, kvalité (hygien och näringsmässig) och tillförlitlighet hos producenten.

Betalar gärna lika mycket för 40 % vatten som för 20 % vatten om övrigt stämmer.

Ja, självklart. Jag menade inte att det finns ett konstant pris för en en viss ts-halt men om du har två foder med olika ts-halt från samma leverantör, samma hygeniska och näringsmässiga kvalitet/kg ts så betalar man ju mindre för det blöta. Alltså betalar man ju inte för vattnet utan man värderar allt det andra. Hur det är skördat, lagrat, näringsinnehåll mm.

Nu fodrar inte jag med hösilage öht.Min häst tål det inte.Han har ätit hö i 10 år och kommer fortsätta med det.
jag vet många som betalar hutlöst med pengar för hösilage som är riktigt blött.
Även om man vill tro det så är inte heller alla så noga med kvaliten på sitt hösilage i förhållande till vad individen som ska äta det kräver.
Är iof likadant med hö.
Och tyvärr tycker jag mig se att folk ännu inte heller har tillräckligt med kunskap för att fodra med hösilage.
Man vet inte vad man betalar för. och tyvärr när man frågar många om TS halten ser dom ut så här--->:confused: För att i samma mening säga att "det är jätte fint hösilage"
Man frågar om värdena. och till svar får man "jätte bra"

Ja Det är vatten i hö med.Som regel en ts halt på 84%
Jag betalar 2 kr kg för mitt hö inkl analys det har en kvot på 6.4

En annan jag känner betalar 3.70 kr kg för sitt hösilage med en kvot på 5.5 med en ts halt på 65%
Vem betalar dyra pengar för vatten?inte är det jag i allafall :D

Fodrar med fri tillgång på hösilage i hagen. Hö natt-tid. Betalar 400 kr för ca 500 kg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
771
Senast: matson
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 327
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 994
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka