Hö eller höensilage?

Sv: Hö eller höensilage?

En annan jag känner betalar 3.70 kr kg för sitt hösilage med en kvot på 5.5 med en ts halt på 65%
Vem betalar dyra pengar för vatten?inte är det jag i allafall :D

Kvoten är ju iofs helt ointressant när man pratar om fodret är prisvärt eller ej. Kvoten säger ju inget annat om näringsinnehållet än att proteinet dividerat med energin bli t ex 6. Men ett foder som har 6 g smbrp/kg foder och 1 MJ/kg foder har oxå en kvot på 6 men är ju inte mkt att fodra med...

Men jag förstår vad du menar att folk inte alltid har koll på vad de betalar för. Och jag håller med dig. Men det är då jag menar att man är korkad, eller okunnig kanske för att uttrycka det lite mildare. ;)

Jag har alltid gett min tös hösilage, hon funkar bra på det och dom fall hon fått hö är när sommaren inkommit och strax dax för bete. För då har hösilage balarna tagit slut.

Nu kommer hon få hösilage under dagen i hagen (Fri tillgång) sedan hö i boxen under natten!

undrar bara vad det är för kunskap som behövs för att fodra med hösilage jämfört med hö?? för jag har tänkt gå över till hösilage och har då inte någon erfarenhet av det...men man räknar ju likadant på höt näringsmässigt och dåligt kvalitet kan det ju vara i hö också?? så jag inte missar nåt...

den leverantören jag har hittat skiljer i pris på olika ts halt, så det man egentligen betalar mer för som jag har upplevt det är...plasten runt balarna.
har faktiskt funderat på att köpa in större balar, max 160 kg att ha under vinterhalvåret för att få ner priset lite, och sen de minsta 35 kg balarna framåt våren när det värmer på.
har även funderingar på att blanda hö och hösilage, eller ha hösilage till den ena och hö till shettisen....men då slipper man ju i alla fall inte den svåra biten med att inte höt ska bli dammigt och mögligt.
svårt det där....

Hösilage kan ha olika lukt och utseende i olika balar beroende på hur konserveringssprocessen sett ut, så det gäller att ha koll på vad som är godkända avvikelser och vad som är dåligt foder.

Det kan även bildas vita avfällningar som inte ska förväxlas med mögel, då slänger man foder i onödan...;)

En bal som är öppnad och där fodret kommit i kontakt med luft klarar sig inte heller hur länge som helst innan det blir dåligt, och det kan skifta med temperaturen och vädret när och hur det sker.

Så visst krävs det lite mer kunskap och pyssel med silage än med hö.

Hö är ju liksom torkat, vilket bara kan ske på ett sätt. Är det dammigt eller mögligt så märks det ofta tydligt och då fodrar man inte med det, punkt slut. Av tradition har vi mera "hövana" än så länge i Sverige.

ja lukten har jag hört, men det lär man sig fort hoppas jag!
det vita har jag också hört att det är normalt.
sen sa min hovis att han brukade typ veckla upp sin storbal för att den skulle torka till och inte bli varm och mögla....
att hållbarheten är ganska kort vet jag också, därför vill jag ha små balar...men tydligen vid minusgrader kan den hålla i typ tio dagar, så då borde det gå att ha större balar vintertid, tänkte jag.

ja man lär sig väl, gubben har ju lantbruksutbildning bakom sig...hoppas han kommer ihåg nåt av den:)

gillar alla hästar hösilage förresten?? vattnar mitt hö just nu i väntan på betet dygnet runt och att jag ska få hösilaget, men han gillar det inget vidare...föredrar det torra jag ger den andra:mad:

det går åt mer hösilage tex i jämförelse med hö pga ts halten. Har sett många som ger samma mängd oavsett ts halt..om man så säger har hästen fått 9 kg hö så får den även 9 kg hösilage.vilket blir lite galet om du har ett väldigt blött hösilage tex.
och så är det ju detta med hållbarnheten på balarna när balen öppnats.

3 dagars regeln är det ytterst få som följer trotts att det är en rekomendation från SLU.
En del kan fodra ur samma bal i flera veckor tom månader.. inget jag skulle rekomendera..eller våga mig på.(även nu vid varmgrader)
Det fodras även med trasiga balar. där plasten alltså fått skador tex.

Jag har antagligen fått skrämselhicka av allt man sett genom åren. och vågar därför inte fodra med det.Jag tycker helt enkelt att småbalshö är lättare ..Man ser på balarna hur dom mår.. man kan lukta på dem.
dela dem och se om de är fina.Medans man kanske öppnar 400kg rundbal med hösilage och får slänga allt.

Hittade en död katt en gång i en halväten hösilagebal tex .

Och en skröna som många fortfarade tror på är att botulismbakterien luktar.. men det gör det inte ..

Vet inte hur många gånger folk sagt att balen är Botulismsmittad då den luktat konstigt..Faktiskt mer vanligt förekommade än man kan tro.

Tack för alla svar.Nu har jag fått lite mer kött på benen!:)

Min har alltid stått på hö tidigare, men i år har hon fått hösilage. Hon verkar tycka att det är mycket aptitligare och har inte lämnat ett strå av det, medan man fick kämpa för att få i henne allt hö hon behövde. :)

Så nu kör vi nog vidare med hösilaget. Vi vaccinerar inte.

Har valt hösilage för att det är det som bjuds på i stallet :angel: men skulle haft det även om jag skulle stått i eget stall, eftersom det dels inte dammar, man kan fodra stora mängder så att hästen hålls sysselsatt och hästarna tycker (oftast :rofl: ) att det smakar gott. Har inga bättre argument :D

det går åt mer hösilage tex i jämförelse med hö pga ts halten. Har sett många som ger samma mängd oavsett ts halt..om man så säger har hästen fått 9 kg hö så får den även 9 kg hösilage.vilket blir lite galet om du har ett väldigt blött hösilage tex.
och så är det ju detta med hållbarnheten på balarna när balen öppnats.

3 dagars regeln är det ytterst få som följer trotts att det är en rekomendation från SLU.
En del kan fodra ur samma bal i flera veckor tom månader.. inget jag skulle rekomendera..eller våga mig på.(även nu vid varmgrader)
Det fodras även med trasiga balar. där plasten alltså fått skador tex.

Jag har antagligen fått skrämselhicka av allt man sett genom åren. och vågar därför inte fodra med det.Jag tycker helt enkelt att småbalshö är lättare ..Man ser på balarna hur dom mår.. man kan lukta på dem.
dela dem och se om de är fina.Medans man kanske öppnar 400kg rundbal med hösilage och får slänga allt.

Hittade en död katt en gång i en halväten hösilagebal tex .

Och en skröna som många fortfarade tror på är att botulismbakterien luktar.. men det gör det inte ..

Om grovfodret är väldigt blött så är det inte ett hösilage. Utan ett dåligt förtorkat ensilage.

Vi fodrar med både ensilage och hösilage. Har en ts-halt mellan 50-70%

En 3 dagars regel kan man inte sätta generellt, det beror ju på vilken temperatur man har ute, stor skillnad på 10- och 20+. Sedan spelar ju ts-halten in samt hur snabbt balarna plastas när dom är rullade, många som köper sitt foder tänker inte på att det är nästan ännu viktigare hur fort balen plastas. Även det grovfoder som ska till korna och ensileras i strumpa är vi noga med att kvickt få in, trots att det läggs luftigt på platta. Vi har vårt hösilage i en vecka till hästarna och det är inga problem. Ett väl ensilerat grovfoder ska lukta friskt och lite syrligt.

Kicki :)

du har ju koll många har inte det..
Om grovfodret är väldigt blött så är det inte ett hösilage. Utan ett dåligt förtorkat ensilage.
Jag vet..:)
En 3 dagars regel kan man inte sätta generellt, det beror ju på vilken temperatur man har ute, stor skillnad på 10- och 20+. Sedan spelar ju ts-halten in samt hur snabbt balarna plastas när dom är rullade, många som köper sitt foder tänker inte på att det är nästan ännu viktigare hur fort balen plastas.

Här är det många som kör med regeln "så länge det inte är 15+ grader dygnet runt går det att fodra med balen i veckor :crazy:

Jag kan garantera att nästan ingen jag känner har ens en aning om hur deras balar plastades och hur länge de låg innan..Det enda dom vet är att "det är mycket plast= BRA"

Jag tror många fodrar med ufoägg(syrrans påhitt)Men dom har ingen aning om vad det är igentligen dom fodrar med eller hur ett bra hösilage ska vara.Inte heller vilka olika faktorer som spelar in..Väder förhållande, plastning, förvaring mm.

jag har inte koll på allt heller .det är oxå en av anledningarna till att jag valt bort just plastat foder.Jag litar inte på min egen kunskap därför vill jag inte ge det.
Min häst är dock vaccinerad ändå.Utifall att.Botulism kan de ju även få av hö.. även om det är mer sällsynt.

jag drog kvoterna för jag trodde i min enfald att man åtminstode tänkte så långt att man åt minstonde har fullgoda värden till att börja med.Sen att balansen är ok är ju då gräddan på moset.
tex om man tar ett hösilage med energi på 7 och protein på 30 får man en kvot 4.2
Men ändå är energi på 7 och protein på 30 innom ramen för vad som är oki..Men inte tillsammans för då blir det galet.

Jag tänker oxå på den ekonomiska biten.. har man ett bra hösilage med bra värden och kvot behöver man inte tilläggsfodra tex eller minska på grovfodret för att få utrymme med mer protein tex.

Senast ändrad:

Det kan även bildas vita avfällningar som inte ska förväxlas med mögel, då slänger man foder i onödan...;)

De vita "avfällningarna" är antingen mögel eller jäst och även om det inte är lika farligt att utfodra jästangripet hösilage som om det vore mögelangripet så tycker jag att det är viktigt att poängtera att det inte är helt riskfritt även om det inte är mögel. Det kan vara svårt att kontrollera att det inte växer mögel tillsammans med jästen t ex.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
771
Senast: matson
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 327
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 994
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka