Hö eller höensilage?

Sv: Hö eller höensilage?

Hö, eftersom pållen inte tål hösilage.
I mitt stall får man välja mellan enbart hö, enbart hösilage eller både och. Hösilaget har en TS på 48%.
Men nu står hösilagebalen öppnad ute på stallplanen (stod förut på logen), inget skydd för vädret. Hur smart är det? :mad:
En del balarna blir varma, en del torkar till hö, nästan.

jag drog kvoterna för jag trodde i min enfald att man åtminstode tänkte så långt att man åt minstonde har fullgoda värden till att börja med.Sen att balansen är ok är ju då gräddan på moset.

Man kan inte räkna med att man har fullgoda värden att börja med. Ett år köpte vi in ett hö som visade sig ha 16 g smbrp/kg foder! :o Inte så kul... Jag uppfattade ditt inlägg om kvoterna som om du hade det som ett mått på kvaliteten, det var därför jag reagerade.

du har ju koll många har inte det..

Jag vet..:)

Här är det många som kör med regeln "så länge det inte är 15+ grader dygnet runt går det att fodra med balen i veckor :crazy:

Jag kan garantera att nästan ingen jag känner har ens en aning om hur deras balar plastades och hur länge de låg innan..Det enda dom vet är att "det är mycket plast= BRA"

Jag tror många fodrar med ufoägg(syrrans påhitt)Men dom har ingen aning om vad det är igentligen dom fodrar med eller hur ett bra hösilage ska vara.Inte heller vilka olika faktorer som spelar in..Väder förhållande, plastning, förvaring mm.

jag har inte koll på allt heller .det är oxå en av anledningarna till att jag valt bort just plastat foder.Jag litar inte på min egen kunskap därför vill jag inte ge det.
Min häst är dock vaccinerad ändå.Utifall att.Botulism kan de ju även få av hö.. även om det är mer sällsynt.

Håller med dig om att många är alltför dåligt insatta i vad dom har köpt. Och det är ju svårt att få veta hur fort balen fick plast från att den blev rullad. Men har man en bra återkommande leverantör så är det ju tryggt. :)

Vet av några här i mina trakter som var kända för att vara dumsnåla med foder till sina hästar, både mängd och kvalitétsmässigt. Och när dom gick över till ensilage så var katastrofen ett faktum, 3 hästar avled med en dags mellanrum i hagen. Men att förklara för dom att har man 5 ponnys varav 3 är shettisar så är en rundbal inget bra alternativ var inget som gick fram, var många som hade provat. Dom tog ur balen tills den var slut och snålade så gott det gick. :( Tycker synd om den personen som sålt balarna. Som tur är så behöver vi allt foder för eget bruk så det är aldrig tal om att sälja så mycket som en endaste bal.

Vi vaccinerar inte våra egna hästar och men jag vill att dom som står med sina hästar här ska göra det ifa. dom känner sig osäkra men glädjande nog så verkar ingen göra det. :)

Kicki :)

känner mig ganska trygg med min leverantör som jag har hittat,han berättade glatt om hela proceduren och plastning och verkade otroligt kunnig i just hästfoder:)
det där med djur i balarna äcklar mig lite men hoppas jag inte behöver vara med om det!!
att dom behöver mer utav hösilaget har jag också fattat, att dom ska ha samma mängd ts och så....
mina småbalar kommer gå åt på två dagar, det var därför det kändes som att det kunde vara ekonomiskt smart att ha en större variant under vinterhalvåret då det är kyligare och det brukar gå åt mer foder till hästarna! borde ju funka?

Har 3 halvblod, 20, 10 & 1 år samt ett russ som sällskap. Dessa fodrar vi med ensilage el hö beroende på årstid och väder.
Hela vinterhalvåret från sep/okt - mars/april fodrar vi med ensilage, de har fri tillgång ute och får resterande del inne. Tävlingshästen o åringen har i princip fri tillgång jämt, russet får förstås inte så mkt inne & 20-åringen får så mkt hon behöver.

Tycker det är överlägset med ensilage ur damm, hanteringssynpunkt, men man måste ju förståss var ga kritisk när man väljer leverantör. Vi har hittils haft både torrare o blötare ensilage, vill dock hellre ha mot torrare, eftersom tävlingshästen måste äta så mkt för att fylla sitt behov. Har köpt allt från 500kg rundbalar till 280kg fyrkantsbal.
Betalat allt från 1.70:-/kg - 0,40:-/kg. I hagen går det år 500kg på
8-10 dgr.
Har inte vacc, förutom när fölstoet var dräktigt.

Övriga delen av året fodrar vi med hö inne o ute på samma sätt fram till bete, då de bara får hö inne.

En del av er skriver att era hästar inte tål hösilage.Hur yttrar det sig?

Vi har satsat på hösilage för våra hästar och skördar själva (säljer eventuellt överskott). Vi har byggt upp hanteringen kring ensilage bland annat med traktor med balklämma. Det är framför allt bekvämligheten och den höga foderkvalitén som gör att vi använder hösilage. Analyserat så klart - sköter man sedan den öppnade balen på samma sätt som mjölk (torrt, mörkt, svalt) så fungerar det utmärkt även om man inte har så stor förbrukning. Att många har problem med hösilage förvånar mig inte alls eftersom man saknar kunskap hur man ska hantera balarna, det vill säga inte alls utom då de ska öppnas. Man brukar säga att de bara kan flyttas den dag de plastas och den dag de ska öppnas.

I hästvärlden säger man HÖSILAGE då man menar torrare ensilage. Men det finns egentligen inget som heter så...Det är ensilage som är det rätta namnet OAVSETT torrsubstans. Det är bara hästfolket som hittat på namnet HÖSILAGE för att kunna säskilja torrt och blött ensilage.

Ok!Man lär så länge man lever!:D
Men återigen,vissa hästar verkar ju inte tåla ensilage.På vilket/vilka sätt visar det sig?

Har i tidigare år alltid fodrat med hö, vilket har varit de optimala, men fodrade nu under vindetrn och föregående vinter med hösilage, vilket har varit si och så. Men nu när det börjar bli varmt ut har vi gått över till hö. Har aldrig vacc emot botulisom. Men som sagt, man är ju lite orolig, så att vaccinera är nog en trygghet till viss del.

hur kommer det sig att du fodrar med hö resten av tiden?

I hästvärlden säger man HÖSILAGE då man menar torrare ensilage. Men det finns egentligen inget som heter så...Det är ensilage som är det rätta namnet OAVSETT torrsubstans. Det är bara hästfolket som hittat på namnet HÖSILAGE för att kunna säskilja torrt och blött ensilage.

Det är riktigt, allt foder är ensilage. Processen är ensilering och hösilering finns ju inte. :)
Som lantbrukare har man anpassat språkbruket för att kunna göra sig förstådd av andra hästägare, för länge sedan försökte jag alltid förklara men har dom sista åren gett upp. ;) Men det är kul att se att det finns dom som vet. :bump:

När folk har ringt på boxplats och man sagt att man har ensilage så har dom utgått ifrån att det varit blött, när man då har sagt att det nästan är som hösilage så har det varit lättare. Men man får se det som en språkberikning! :)

Kicki :)

Har varit en inbiten höanhängare i alla år, men gick över till hösilage för några år sedan. Har hittills varit nöjd med det, även om jag tycker hanteringen är knölig - men efter att det denna vår har dykt upp både det ena och det andra kadavret i balarna :eek: har jag fått nog! Så nu kör jag med hö igen.. Mina hästar är inte vaccinerade, eftersom vaccinet som jag har förstått det ändå inte hjälper mot typ C botulism som kommer med kadaver och hösilaget har varit så torrt (TS 65) i övrigt.

Senast ändrad:

Vad väljer du, och varför?
Tacksam för svar!:)

jag vill helst ha hö,
då jag är lite tveksam att ge ett foder som man inte vat om det finns nått dött djur när man kommer till mitten av balen :crazy: det är ju nackdelen med inplastad mat.
sen är det svårt med silage när man bara har två hästar.
det positiva med silage är att man kan förvara det ute om man har platsbrist.

Det är det negativa med höet= förvaringen.

jag har ju dåligt med förvaringsbrist :(
så jag har ju funderat att ha hösilage, men jag har ju bara två hästar.

Hur mycket brukar det vara i de små balarna?

Vi har två hästar, vi kör med balar på 170 kg (ungefär). Hanteras med säckakärra (fyrkanter), lätta att hantera öppnade (kakor) och lätta att ha uppsikt över (vi skär upp hela och ser om det har varit några plastskador eller liknande).

Det finns även små rundbalar (c a 50 kg) och vanlig balstorlek (småbal) men det blir dyrare ju mindre de är. HH brukar väl inte vara så mycket mer än 20-25 kg?

jag har ju dåligt med förvaringsbrist :(
så jag har ju funderat att ha hösilage, men jag har ju bara två hästar.

Hur mycket brukar det vara i de små balarna?

Jag har också bara två hästar. Jag köper hösilage i 70 kg balar - hanterbara även för mig! Dyrare än hö, men mycket bra kvalitet.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
771
Senast: matson
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 327
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 994
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka