Hö-analyser?

Sv: Hö-analyser?

Agrilab
Grundpaket 1: TS, råprotein, energi, aska, AAT, PBV, NDF 280 kr + moms = 350 kr Vad betyder de tre sista förkortningarna förresten?

Grundpaket 2: som ovan + Kalcium, fosfor, magnesium o kalium 340 kr + moms = 425 kr

Frökontrollen
Analyspaket 2: TS, energi, protein, kalium, kalcium, fosfor, magnesium med VOS-Teknik (vad det nu innebär?) 430 kr + moms? = 537,50

Tack Veronika för din insats! :-) Intressant vad det skiljer i priser mellan de olika.
Agrilab verkar klart billigast.

Vi har ett krux: Vi kommer ha tre olika hö i vinter, en balvagn vardera - ja förresten så har jag desstuom ett lass fjolårshö som de två tjockisarna ska få "banta" på till en början i vinter. Blir dyrt att anlysera 3-4 sorters hö som vardera bara räcker en månad till allihopa.

Men så har vi en ardenneråring som känns väldigt väsentligt att han får i sig rätt balans av saker å ting... Tror vi kommer göra så här, att vi analyserar det höet som vi tror är bäst å så ger vi utav det bara till åringen. Då räcker det nästan hela vintern till honom.

Förresten så undrar jag hur vanligt det är att det är en stor obalans mellan Ca/P i hö??

Ni som har analyserat mineralerna i några år kanske kan dra sig till minnes hur det sett ut?? Förstår att det har med marken att göra, men ändå....hur kan det slå??

Vill börja med att säga att det brukar gå att pruta rätt så bra på priset om man skickar flera prover, det har jag gjort! :)

Vad gäller mineralerna så är min erfarenhet att de skiljer sig och ibland är rejält i obalans. Samma mark ger nog oftast liknande värden, men något parti vi har köpt har haft kraftig Ca-brist, vilket är lite skrämmande att inte veta om utifall man har unghästar...
Vanligast är nog ändå att Ca/P-kvoten ligger inom "behovsramarna" i höet, jag tror det bara är en gång de sista åren jag har behövs ge extra mineraler i foderstaten och det var just ovanstående hö "utan" Ca men med kanonfina proteinvärden, annars kan man ju få en hel del Ca från lucernen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 232
Senast: mily
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna