• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Flo-Jo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 7 876
F

Flo-Jo

oriental%20dreams2.JPG

kenny1.jpg

Stackars hund..att behöva se ut på de här sättet.. Hur bra kan den här hunden må!?!

När man desutom läser på mer om rasen så blir man ju gråtfärdig!!
Skämms över att vara MÄNNISKA!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hm..

Må dåligt pga vad? Utveckla dig gärna lite mer.

Alla Pekingeser ser inte ut så där.:grin:
Min är en alldeles ypperlig Pekingese, 9 år gammal, och is still going strong.:love:
fina_gobbi.jpg

Gobbi_sessa.jpg

Gobbi är supersöt (och supersmidig) :eek:, men majoriteten av pekingeserna jag sett har sett ut som den på TS bild..och det är tamejfan inte klokt :crazy:

Berätta gärna mer om rasen. Jag vet inget om den, annat än att jag sett en sådan på utställning en gång - just med sådan där enorm päls och den verkade dessutomn vara uppborstad till tusen. Den hunden såg inte ut att kunna röra sig, men den som Nikkis har verkar ju vettigare.
Som sagt var, berätta mer innan du ber mig må dåligt över att vara människa ;)

Gobbi är bäst:love:, jag ska klona henne!:idea::angel:

Näe, skämt åt sido. Jo jag har också sett många Pekingeser som TS visat bild på, men jag har också sett ett fåtal Gobbi-Pekingeser, fast dom var inte alls lika snygga som min tjeja! *Inte alls partisk, hehe*

Tycker att Pekingeserna som TS visat bild på är grymt fula, men egentligen skiljer dom sig inte alls så mkt ifrån Gobbi rent exteriört(lite mer plattfotade och lägre/längre kanske, men det är också olika från hund till hund), utan det är mest pälslängden som skiljer sig.

Men visst, vissa har ju andningsproblem, men på den fronten så skiljer sig inte Pekingesen så mkt från andra plattnosade raser.

Pekingesens päls brukar man tuppera vid utställningar, just för att den ska vara så fluffig som på TS bilder.
Men till vardags så hänger den naturligt ner. Många tror att Pekingeser har svårt att gå, men dom har en lite annorlunda gångstil än andra hundar. Främst på framtassarna som 'svänger ut' lite, vilket kan se 'värre' ut än vad det egentligen är pga pälsen.
Sedan är dom rätt markburna av sig i sin gång.

Yes, min tik är ett prima exemplar av en Pekingese;)

Din är jättefin, ser ut som en trubbig Tibetansk Spaniel i både färg och kropp tycker jag :D

Jag har sätt så mycket av rasen i uställnings samanhang, jag är ett stort fan av Djurpoliserna och djur vetrinärerna på Animal planet där snackar dom Mycket om rasen-dom har mycket problem med huden mellan ögonen och på 80-90% av alla hundar väljer man att operera bort den tjocka hudfliken för att underlätta för hunden i en normal vardag.

Nu kan jag inte svara för precis alla..
NIkKIS:
De va jätte kul att se bilderna på din hund den ser 400 gånger bättre ut än dom jag träffat.
Många har inte kunat röra sig vissa har sprungit på sidan för dom har inte kunat belasta sin kropp.
Har varit med om reumatism i rasen..
mEN HUR SJUTTON SER STACKARS hunden utdom ser ut som små star whars figurer..

Hälsa
Andningssvårigheter
Den mest grundläggande kroppsfunktionen är att kunna andas ordentligt. Andningssvårigheter
är mycket allvarligt och skall under alla omständigheter undvikas.
Hundar med för trånga näsborrar, för lång mjuk gom, olika bekymmer i struphuvudet och
svalg samt olika förträngningar i luftrören skall helt självklart ej användas i avelsarbetet.
Ryggbesvär
Diskbråck är alltför frekvent hos rasen pekingese (Ett hälsoproblem som chondrodystrofa
raser har speciell disposition för). Detta sjukdomstillstånd är synnerligen smärtsamt för
hunden och kan i värsta fall kräva kirurgiska ingrepp.
Individer som har lidit eller lider av sådana hälsoproblem bör absolut avvaras från aveln, detta
givetvis primärt i syfte att skydda den drabbade individen, men också med tanke på att detta
sjukdomstillstånd utan tvekan är ärftligt.
Navelbråck
Navelbråck förekommer inom rasen pekingese. Det är en genetisk defekt.

De problem som du beskriver är ju självklart allvarliga saker som man noga måste ha i åtanke när man avlar. Det tror jag att alla pekingeseuppfödare kan hålla med om.
Men jag förstår inte vad det är som är så hemskt med att de "ser ut som star wars-figurer"? Den kommentaren är ju bara löjlig. Det finns hur många hundraser som helst som har mycket päls, och lika många som är chondrodystrofa.

Självklart ska man sätta hundens hälsa i första rummet, men ingen hund lider av att se ut som Yoda.

Nej självklart!!

Men hunden är ju framför allt avlad fÖr sitt utseende.. Alla desa hälso problem och ändå accsepterad som ras.. kan inte kalla mig själv för djurvän om jag inte reagerar!
Jag må få skit för dena tråd men så tycker i varje fall jag!

Men ärligt ser som ut att må speciellt bra?

Senast ändrad av en moderator:

Hundarna ser ut att ha pigga, klara ögon och en fin välskött päls. Mer än så kan jag inte uttala mig om deras hälsa utifrån ett par bilder.

Jag förstår inte vad det är som du reagerar så mycket över? Jag är inte insatt i pekingeseaveln men jag kan inte tänka mig annat än att rasklubben och alla uppfödare är väl medvetna om de rasbundna hälsoproblem som finns och att de gör sitt bästa för att ta fram friska och sunda pekingeser.

Om du nu är så upprörd över denna ras så är det bästa du kan göra att sätta dig in i rasen och börja avla fram pekingeser som är som du vill att de ska vara och därmed bidra till att föra rasen framåt.

Jag var med i en diskussion på ett annat forum om pekingneser och en "försvarare" av rasen tyckte "Låter man peken reglera farten själv så vill jag nog påstå att 1-2 kilometer kan gå bra, beroende på terräng och väder. Det har våra pekar gått utan med glädje och utan bekymmer, båda rastypiska." som om det vore något bra?!

Den dag min hund bara klarar att gå 1-2 km "beroende på terräng och väder" så åker jag in och avlivar hunden. Jag är inte ens ett motionfreak men en hund som knappt kan röra på sig såpass kan knappast räknas som hälsosam och frisk.

Vad jag reagerar på de är väl ganska uppenbart?

Att folk födder upp raser med bindel över ögonen tydligen utan öron också...

Jag är inte insatt i aveln av rasen men jag ser ju vad de finns för hundar på marknaden och under utställnings samanhang.
Vi har ett får tal gånger varit i samma ring som pekingneser och deta flåsande och bökande runt ringen för hundarna i sommar värmen fy katten.

Jag slår vad om att de finns uppfödare osm vill förbättra rasen och till dom ..TACK! Men jag skulle själv inte klara av att äga en sån hund!

Jag var med i en diskussion på ett annat forum om pekingneser och en "försvarare" av rasen tyckte "Låter man peken reglera farten själv så vill jag nog påstå att 1-2 kilometer kan gå bra, beroende på terräng och väder. Det har våra pekar gått utan med glädje och utan bekymmer, båda rastypiska." som om det vore något bra?!

Den dag min hund bara klarar att gå 1-2 km "beroende på terräng och väder" så åker jag in och avlivar hunden. Jag är inte ens ett motionfreak men en hund som knappt kan röra på sig såpass kan knappast räknas som hälsosam och frisk.

:eek: Får hoppas de menar isgata och 20 grader kallt!

Vad jag reagerar på de är väl ganska uppenbart?

Att folk födder upp raser med bindel över ögonen tydligen utan öron också...

Jag är inte insatt i aveln av rasen men jag ser ju vad de finns för hundar på marknaden och under utställnings samanhang.
Vi har ett får tal gånger varit i samma ring som pekingneser och deta flåsande och bökande runt ringen för hundarna i sommar värmen fy katten.

Jag slår vad om att de finns uppfödare osm vill förbättra rasen och till dom ..TACK! Men jag skulle själv inte klara av att äga en sån hund!

Håller verkligen med dig Flo-Jo!

http://vovve.net/Raser/gallery.asp?id=297&p=3&pid=9677
http://www.freewebs.com/tuffatassar/pekingese.htm

"Det är domare i utställningar och vissa uppfödare som vill att den ska se ut som en "flygande matta". Det säger sig självt att om man låter pälsen växa så kan det skapa stora problem för den lilla hunden. "

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 034
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 513
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
923
Senast: TantAgda
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 196
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka